Reklama cyfrowa na świecie zagarnie prawie jedną trzecią rynku

W przyszłym roku reklamy w cyfrowych mediach przyciągną 29 proc. wszystkich pieniędzy wydanych na promocję na świecie – szacuje sieć domów mediowych Carat. Zdaniem ZenithOptimedia w przyszłym roku rynek reklamy internetowej przegoni telewizję.

Publikacja: 02.04.2016 12:59

Reklama cyfrowa na świecie zagarnie prawie jedną trzecią rynku

Foto: 123rf.com

W tym roku na świecie na reklamę firmy wydadzą według tych prognoz 538 mld dol., czyli o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. - Korzystne perspektywy, podtrzymywane przez głośne wydarzenia medialne – takie jak wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych, Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Rio de Janeiro czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2016 – utrzymają się również w 2017 r., w którym Carat przewiduje dalszy mocny wzrost globalnych wydatków na reklamę o 4,5 proc. rok do roku – podaje firma. Analitycy sieci domów mediowych ZenithOptimedia prognozują z kolei, że dzięki tym wydarzeniom na globalnym rynku reklamowym przybędzie 6,1 mld dol. (3,2 mld dol. dzięki wyborom w USA, 2 mld dol. dzięki olimpiadzie, a 0,9 mld dol. dzięki Euro 2016). - Tym samym podniosą one dynamikę wzrostu światowego rynku reklamy o 1,1 pkt proc., który bez tych wydarzeń wzrósłby w 2016 roku o 3,5 proc. – podają.

Internet przed telewizją już za chwilę

Najszybciej będą oczywiście rosły wydatki na reklamę cyfrową – zdaniem Carata o 15 proc. w tym roku i 13,6 proc. w przyszłym. W rezultacie w tym roku cyfrowa reklama zagarnie już 27 proc. reklamowego tortu, a w przyszłym: 29,3 proc. (telewizja zachowa wtedy 40-proc. udział).

ZenithOptimedia Group szacuje tempo wzrostu wydatków na reklamę w sieci w tym roku na 15,7 proc. i ma ono pozostać dwucyfrowe do 2018 r. - Ten długotrwały wzrost, w połączeniu ze spadkami wydatków na telewizję w Brazylii i Chinach, sprawi, że internet wyprzedzi telewizję już w 2017 roku, czyli o rok wcześniej niż podano poprzedniej, opublikowanej w grudniu prognozie – podano.

Zdaniem Carata, najszybciej rosną nakłady reklamowe na reklamy kierowane do użytkowników urządzeń mobilnych (w tym roku o 37,9 proc.), widzów wideo on-line (34,7 proc. w górę) oraz mediów społecznościowych (wzrost o 29,8 proc.). ZOG szacuje wzrost wydatków na reklamę w mediach społecznosciowych o 31,9 proc., na wideo – o 22,4 proc., a na wyszukiwarki: 15,7 proc.

Polityczne zawirowania na razie nie szkodzą

Według ZOG globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku o 4,6 proc. do 579 mld dol., a w przyszłym dobije do 603 mld dol. - Globalna gospodarka mierzy się z poważnymi wyzwaniami: spowolnieniem gospodarczym w Chinach, recesją w Brazylii i Rosji, katastrofą humanitarną zapoczątkowaną w Syrii oraz niepewnością co do przyszłości Unii Europejskiej, wobec znacznego osłabienia Grecji i prawdopodobnego wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE. Jednak optymizm reklamodawców pozostaje w dużej mierze niezachwiany, dlatego aktualna prognoza wzrostu globalnego rynku reklamowego w 2016 roku została zaledwie nieznacznie skorygowana wobec prognozy opublikowanej w grudniu ubiegłego roku, kiedy analitycy ZenithOptimedia spodziewali się wzrostu o 4,7 proc. – podał ZOG.

W Polsce zdaniem tej firmy rynek reklamy wzrośnie w tym roku w porównaniu z ubiegłym o 3,5 proc. i będzie wart 6,96 mld zł.

W tym roku na świecie na reklamę firmy wydadzą według tych prognoz 538 mld dol., czyli o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. - Korzystne perspektywy, podtrzymywane przez głośne wydarzenia medialne – takie jak wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych, Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Rio de Janeiro czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2016 – utrzymają się również w 2017 r., w którym Carat przewiduje dalszy mocny wzrost globalnych wydatków na reklamę o 4,5 proc. rok do roku – podaje firma. Analitycy sieci domów mediowych ZenithOptimedia prognozują z kolei, że dzięki tym wydarzeniom na globalnym rynku reklamowym przybędzie 6,1 mld dol. (3,2 mld dol. dzięki wyborom w USA, 2 mld dol. dzięki olimpiadzie, a 0,9 mld dol. dzięki Euro 2016). - Tym samym podniosą one dynamikę wzrostu światowego rynku reklamy o 1,1 pkt proc., który bez tych wydarzeń wzrósłby w 2016 roku o 3,5 proc. – podają.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy