Mimo wysokiej bazy z 2021 r. w związku z obowiązywaniem pandemicznych ograniczeń liczba zapytań o usługi online w serwisie Oferteo rośnie także w tym roku. W pierwszym kwartale było ich więcej niż przed rokiem o 6 proc., zaś w drugim o 3 proc.
– Należy mieć na uwadze wysoką bazę z 2021 r. oraz bardzo wymagające otoczenie rynkowe. Czyli wysoką inflację, kryzys energetyczny, a także napiętą sytuację geopolityczną, co finalnie przekłada się na obniżony sentyment zakupowy wśród społeczeństwa. Spowolnienie widać w przemyśle, odczyty PMI są najniższe od lat – mówi Karol Grygiel, współzałożyciel i członek zarządu Oferteo.pl. – Część branż zyskuje w kryzysie, a część traci, analogicznie sytuacja wygląda w trakcie prosperity. Dlatego na dzisiaj nie obawiamy się dużych spadków zainteresowania usługami na naszej platformie – dodaje.
Idzie zmiana na rynku
Część kategorii nadal rośnie bardzo dynamicznie, np. odnawialne źródła energii, usługi związane z segmentem zdrowie i uroda, podczas gdy usługi związane z budową domów cieszą się obecnie mniejszym zainteresowaniem. – Podczas kolejnej fali pandemii, jak wynika z doniesień medialnych, raczej nie będzie już lockdownu, natomiast możemy się spodziewać, że obniżony popyt konsumencki związany z inflacją spowoduje dalszy wzrost zainteresowania usługami związanymi z naprawami sprzętów i maszyn. Widać to już po zwiększonym bardzo zainteresowaniu np. warsztatami samochodowymi – dodaje.
Firmy podkreślają, że – poza produktami – e-commerce zaczyna wchodzić także do branży usługowej, np. ochrony zdrowia. – To pokazuje, jak wiele firm chce sprzedawać swoje usługi przez internet i należy się spodziewać, że następne branże pójdą w tym kierunku. Będzie to kolejna fala widocznych wzrostów w e-commerce – mówi Marcin Żuchowicz, prezes e-point.