Uważaj! Pod te firmy spamerzy podszywają się najczęściej

Wraz ze spadkiem popularności tzw. eksploitów (złośliwe programy wykorzystujące luki w zabezpieczeniach), spam przeżywa renesans popularności.

Publikacja: 22.06.2017 13:43

Uważaj! Pod te firmy spamerzy podszywają się najczęściej

Foto: 123rf

Jedną z najczęściej stosowanych technik, po którą sięgają spamerzy do oszukania odbiorców wiadomości e-mail jest spoofing, czyli podszywanie się pod istniejącą firmę.

F-Secure Labs , firm specjalizująca się w zagadnieniach cyberbezpieczeństwa, opublikowała listę największych marek, pod które w I połowie br. podszywali się spamerzy. Na liście obecni są tacy giganci, jak Apple, Amazon czy Microsoft.

- Bardzo wielu ludzi ma kontakty z tymi firmami, co sprawia, że najłatwiej można się pod nie podszyć - komentuje Sean Sullivan, doradca ds. bezpieczeństwa w F-Secure.

Badania pokazują, że - oprócz dużych firm technologicznych - cyberprzestępcy najczęściej podszywają się pod przedsiębiorstwa z branży randek internetowych (Match.com) i sektora finansowego (PayPal). Wysoko na liście plasują się także firmy kurierskie, takie jak USPS (United States Postal Service) i FedEx - w ich przypadku za przynętę służą informacje o przesyłkach.

- Jeśli chodzi o spam, techniki inżynierii społecznej są prostsze niż w przeszłości - mówi Sullivan. Jak tłumaczy, handel elektroniczny stał się na tyle powszechny, że wystarczy zdanie „Twoje zamówienie nie zostało dostarczone".

- Nic więcej nie trzeba robić. Ilość spamu krążącego w internecie sprawia, że jest duża szansa, że jego część trafi do osób, które rzeczywiście czekają na przesyłkę. A taka zbieżność jest w stanie zwieść nawet najbardziej świadomych odbiorców - dodaje Sullivan.

Z raportu F-Secure wynika, że np. w Niemczech cyberprzestępcy chętnie podszywają się pod marki Giropay i Ebay, a w krajach skandynawskich pod Nordea Bank i IKEA. Otwarcie takiego spamu może być bardzo niebezpieczne. Fałszywe wiadomości e-mail zawierają w załącznikach ransomware i inne szkodliwe oprogramowanie, jak np. trojany bankowe czy też tzw. keyloggery. Programy te pozornie oferują sprzedaż autentycznych produktów, jednak w rzeczywistości ich celem jest gromadzenie danych kart kredytowych i danych osobowych. Mogą one przybierać formę fałszywych wiadomości e-mail zaprojektowanych z myślą o kradzieży danych uwierzytelniających do kont bankowych.

Zdaniem Seana Sullivana ilość spamu wykorzystywanego do dokonywania ataków nie zmniejsza się. Eksperci zalecają, by zapobiegać infekcjom z użyciem spamu np. poprzez blokowanie plików zip na bramie sieciowej albo zastosowanie polityki grupowej i oznaczenie takich plików jako niebezpiecznych. Ponadto należy uniemożliwić skryptom JScript wykonywania czegokolwiek na komputerze użytkownika.

Lista firm, pod które najczęściej podszywali się cyberprzestępcy w I półroczu 2017 r.:

USPS

Amazon

FedEx

Apple

PayPal

Walgreens

Microsoft

Eharmony

Lyft

Facebook

Bank of America

Match.com

Jedną z najczęściej stosowanych technik, po którą sięgają spamerzy do oszukania odbiorców wiadomości e-mail jest spoofing, czyli podszywanie się pod istniejącą firmę.

F-Secure Labs , firm specjalizująca się w zagadnieniach cyberbezpieczeństwa, opublikowała listę największych marek, pod które w I połowie br. podszywali się spamerzy. Na liście obecni są tacy giganci, jak Apple, Amazon czy Microsoft.

Pozostało 85% artykułu
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane