Uważaj! Pod te firmy spamerzy podszywają się najczęściej

Wraz ze spadkiem popularności tzw. eksploitów (złośliwe programy wykorzystujące luki w zabezpieczeniach), spam przeżywa renesans popularności.

Publikacja: 22.06.2017 13:43

Uważaj! Pod te firmy spamerzy podszywają się najczęściej

Foto: 123rf

Jedną z najczęściej stosowanych technik, po którą sięgają spamerzy do oszukania odbiorców wiadomości e-mail jest spoofing, czyli podszywanie się pod istniejącą firmę.

F-Secure Labs , firm specjalizująca się w zagadnieniach cyberbezpieczeństwa, opublikowała listę największych marek, pod które w I połowie br. podszywali się spamerzy. Na liście obecni są tacy giganci, jak Apple, Amazon czy Microsoft.

- Bardzo wielu ludzi ma kontakty z tymi firmami, co sprawia, że najłatwiej można się pod nie podszyć - komentuje Sean Sullivan, doradca ds. bezpieczeństwa w F-Secure.

Badania pokazują, że - oprócz dużych firm technologicznych - cyberprzestępcy najczęściej podszywają się pod przedsiębiorstwa z branży randek internetowych (Match.com) i sektora finansowego (PayPal). Wysoko na liście plasują się także firmy kurierskie, takie jak USPS (United States Postal Service) i FedEx - w ich przypadku za przynętę służą informacje o przesyłkach.

- Jeśli chodzi o spam, techniki inżynierii społecznej są prostsze niż w przeszłości - mówi Sullivan. Jak tłumaczy, handel elektroniczny stał się na tyle powszechny, że wystarczy zdanie „Twoje zamówienie nie zostało dostarczone".

- Nic więcej nie trzeba robić. Ilość spamu krążącego w internecie sprawia, że jest duża szansa, że jego część trafi do osób, które rzeczywiście czekają na przesyłkę. A taka zbieżność jest w stanie zwieść nawet najbardziej świadomych odbiorców - dodaje Sullivan.

Z raportu F-Secure wynika, że np. w Niemczech cyberprzestępcy chętnie podszywają się pod marki Giropay i Ebay, a w krajach skandynawskich pod Nordea Bank i IKEA. Otwarcie takiego spamu może być bardzo niebezpieczne. Fałszywe wiadomości e-mail zawierają w załącznikach ransomware i inne szkodliwe oprogramowanie, jak np. trojany bankowe czy też tzw. keyloggery. Programy te pozornie oferują sprzedaż autentycznych produktów, jednak w rzeczywistości ich celem jest gromadzenie danych kart kredytowych i danych osobowych. Mogą one przybierać formę fałszywych wiadomości e-mail zaprojektowanych z myślą o kradzieży danych uwierzytelniających do kont bankowych.

Zdaniem Seana Sullivana ilość spamu wykorzystywanego do dokonywania ataków nie zmniejsza się. Eksperci zalecają, by zapobiegać infekcjom z użyciem spamu np. poprzez blokowanie plików zip na bramie sieciowej albo zastosowanie polityki grupowej i oznaczenie takich plików jako niebezpiecznych. Ponadto należy uniemożliwić skryptom JScript wykonywania czegokolwiek na komputerze użytkownika.

Lista firm, pod które najczęściej podszywali się cyberprzestępcy w I półroczu 2017 r.:

USPS

Amazon

FedEx

Apple

PayPal

Walgreens

Microsoft

Eharmony

Lyft

Facebook

Bank of America

Match.com

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem