Reklama przenosi się na ekrany smartfonów

Wydatki na reklamy wyświetlane użytkownikom komórek zwiększyły się w ubiegłym roku aż o 60 proc., podczas gdy cały reklamowy rynek rósł w niskim, zaledwie jednocyfrowym tempie.

Aktualizacja: 10.07.2017 22:17 Publikacja: 10.07.2017 20:16

Foto: Bloomberg

W ubiegłym roku na reklamę mobilną firmy wydały na świecie już prawie 83 mld dolarów – wynika z najnowszego raportu organizacji IAB Europe i IHS Markit. To o 60 proc. więcej niż rok wcześniej i mniej więcej o połowę więcej, niż był wart cały rynek reklamy online w Europie.

– To potwierdza tylko, że żyjemy w świecie, w którym komórki są dla osób korzystających z mediów urządzeniem pierwszego wyboru – komentuje Townsend Feehan, prezes organizacji IAB Europe. Jak dodaje Qingzhen Chen, starszy analityk sektora TMT w IHS Markit, rynek mobilnej reklamy rośnie nie tylko dlatego, że smartfonów jest na świecie w użyciu coraz więcej, ale także z uwagi na to, jakie możliwości dopasowywania przekazów promocyjnych do potrzeb odbiorców daje taka reklama.

Łączący się z internetem smartfon nie tylko często daje reklamodawcy możliwość sprawdzenia, gdzie przebywa i jak przemieszcza się jego właściciel, ale też potrafi udzielić całej masy innych, ważnych informacji chcącym sprzedać swoje produkty i usługi firmom.

Telefon zdradza tajemnice

Za przykład niech posłuży najnowsze badanie platformy reklamowej Selectivv, która właśnie podała wnioski, jakie wyciągnęła z informacji zebranych z telefonów 118,4 tys. uczestników gdyńskiego festiwalu Open'er. 89 proc. okazało się osobami słuchającymi muzyki ze smartfona, 82 proc – klientami Lidla i Biedronki, 29 proc. szukało w czasie pobytu w Gdyni partnera lub partnerki, 44 proc. pochodziło z największych miast, 14 proc. stanowiły kobiety starające się o dziecko, a 11 proc. – mniejszości seksualne. Wszystkie konieczne do wyciągnięcia takich wniosków dane Selectivv zebrał poprzez bezpłatne aplikacje mobilne, z którymi jest zintegrowana jego mobilna platforma reklamowa. Korzystał np. z informacji na temat aplikacji, jakie mają zainstalowane na komórkach internauci (jak aplikacje dla kobiet starających się o ciążę lub randkowe dla mniejszości seksualnych) oraz z historii odwiedzanych przez internautów stron mobilnych.

– Smartfony to najbardziej osobiste przedmioty, nosimy je ze sobą wszędzie. Mówią o nas więcej, niż zdradzilibyśmy w ankiecie, bo pokazują rzeczywiste zachowania, a nie deklaracje – komentował wyniki badania Dominik Karbowski, wiceprezes Selectivv.

Wygoda ważniejsza od obaw

Choć wykorzystywanie danych pozyskiwanych od użytkowników komórek może budzić obawy o zachowanie prywatności, ludzie często przedkładają w takiej sytuacji wygodę nad ostrożność. Popularna aplikacja używana w roli samochodowego GPS – Google Maps – jest np. w stanie wyświetlić bieżącą informację o korkach na drogach tylko dlatego, że smartfon każdego z kierowców, który ma ją uruchomioną, wysyła jej sygnał o czasie, w jakim jego samochód pokonał zakręt czy skrzyżowanie. Chcąc ominąć korki, większość kierowców nie zastanawia się nawet, jak działa mechanizm takiego GPS.

Z aplikacji mobilnych korzysta coraz więcej osób, bo liczba smartfonów będących na świecie w użyciu ciągle rośnie. W tym roku według najnowszych prognoz Gartnera globalnie sprzeda się ich znów o 5 proc. więcej niż rok wcześniej i będzie to już 1,6 mld. W Polsce według prognoz IDC na rynek trafi w tym roku 8,5 mln smartfonów. U nas także reklama mobilna wybija się jako jeden z najszybciej rosnących segmentów reklamy internetowej.

– Dotychczasowe zwyżki doprowadziły do ponad 23-proc. udziału segmentu reklamy mobilnej w całości wydatków na reklamę online w 2016 r. z dynamiką na poziomie 64 proc. – komentuje w raporcie strategicznym o polskim internecie IAB Polska Włodzimierz Schmidt, prezes tej organizacji. Przy rynku reklamy online w Polsce wartym w 2016 r. 3,6 mld zł wydatki na reklamę mobilną przekraczały 850 mln zł.

Komórki przed komputerami

Według prognoz agencji Zenith na świecie reklama mobilna po raz pierwszy wyprzedzi desktopową (czyli reklamy wyświetlane użytkownikom komputerów i notebooków) w tym roku, zwiększając swój udział w globalnych wydatkach na reklamę online do 52 proc. (z 44 proc. w 2016 r.). – W 2018 r. globalne wydatki na reklamę mobilną będą stanowiły 60 proc. wszystkich na reklamę internetową, a ich wartość sięgnie 134 mld dol. – podawała firma. Według niej 75 proc. wejść do internetu w 2017 r. będzie już realizowane z komórek.

W ubiegłym roku na reklamę mobilną firmy wydały na świecie już prawie 83 mld dolarów – wynika z najnowszego raportu organizacji IAB Europe i IHS Markit. To o 60 proc. więcej niż rok wcześniej i mniej więcej o połowę więcej, niż był wart cały rynek reklamy online w Europie.

– To potwierdza tylko, że żyjemy w świecie, w którym komórki są dla osób korzystających z mediów urządzeniem pierwszego wyboru – komentuje Townsend Feehan, prezes organizacji IAB Europe. Jak dodaje Qingzhen Chen, starszy analityk sektora TMT w IHS Markit, rynek mobilnej reklamy rośnie nie tylko dlatego, że smartfonów jest na świecie w użyciu coraz więcej, ale także z uwagi na to, jakie możliwości dopasowywania przekazów promocyjnych do potrzeb odbiorców daje taka reklama.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie