Miliardy wyciśnięte przez gigantów z danych Polaków

Google i Facebook zarabiają na danych użytkowników w polskim internecie około 6,2 mld zł rocznie – szacuje Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym raporcie.

Aktualizacja: 11.01.2022 10:59 Publikacja: 10.01.2022 21:00

Miliardy wyciśnięte przez gigantów z danych Polaków

Foto: Adobe Stock

W Europie trwają przymiarki do regulacji działania tzw. BIG Techów: globalnych firm agregujących dane o użytkownikach internetu i zarabiających na tej wiedzy.

Dyskusja trwa też nad Wisłą. We wtorek Polski Instytut Ekonomiczny opublikuje raport poświęcony wartości danych, które zostawiamy w sieci. PIE apeluje w nim o dyskusję o modelu działania takich firm, jak Google czy Facebook, w przyszłości. „Rz" uzyskała dostęp do raportu jako pierwsza. Z raportu wynika m.in., że 84 proc. Polaków uważa, iż działanie platform powinno być regulowane.

PIE z jednej strony oszacował, ile Facebook i Google zarabiają na danych Polaków. Z drugiej spytał, ile zapłacilibyśmy, by nie były one wykorzystywane.

Czytaj więcej

Wydawcy GTA i FarmVille łączą siły. Gigantyczne przejęcie na rynku gier

Wyliczył, że każdy użytkownik przynosi Google 10,16 zł miesięcznie (4 mld zł rocznie). W wypadku Facebooka odpowiednio 8,52 zł i 2,2 mld zł. To dużo więcej niż firmy te wykazują w sprawozdaniach w Polsce.

Podaje, że użytkownicy byliby skłonni zapłacić, by ich danymi nie operowano. Za pełną prywatność na Facebooku gotowi są wydać 17,07 zł miesięcznie, a w Google: 14,1 zł.

Jest pole do dyskusji, czy platformy mogą się zmienić – uważa PIE. Badani nie wierzą jednak, że „prywatne platformy" lepiej ochronią ich prawa.

W Europie trwają przymiarki do regulacji działania tzw. BIG Techów: globalnych firm agregujących dane o użytkownikach internetu i zarabiających na tej wiedzy.

Dyskusja trwa też nad Wisłą. We wtorek Polski Instytut Ekonomiczny opublikuje raport poświęcony wartości danych, które zostawiamy w sieci. PIE apeluje w nim o dyskusję o modelu działania takich firm, jak Google czy Facebook, w przyszłości. „Rz" uzyskała dostęp do raportu jako pierwsza. Z raportu wynika m.in., że 84 proc. Polaków uważa, iż działanie platform powinno być regulowane.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji