Największe stacje tracą widownię

Spadki wpływów z głównych kanałów grupy telewizyjne będą rekompensować przychodami od operatorów płatnej telewizji

Publikacja: 05.01.2010 00:29

Największe stacje tracą widownię

Foto: Fotorzepa

Łączny udział czterech największych kanałów telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN) w ogólnopolskim rynku oglądalności skurczył się w 2009 r. do 67,01 proc. (rok wcześniej wynosił jeszcze 71,61 proc.) – wynika z danych AGB Nielsen Media Research.

Odpływ widzów od stacji z ogólną, przekrojową ofertą programową do coraz liczniejszych kanałów tematycznych będzie widoczny także w kolejnych latach.

– W poprzednich dwóch – trzech latach łączna oglądalność czterech największych kanałów spadała średnio o 4 pkt proc. rocznie. To się w kolejnych latach nie zmieni – mówi Waldemar Stachowiak, analityk z Ipopema Securities. Jego zdaniem takie prognozy potwierdzają trendy na rynkach zachodnich. – W Polsce cztery największe stacje wciąż mają ponad dwie trzecie rynku. W Wielkiej Brytanii w 2007 r. cztery największe stacje miały 58 proc. udziałów w rynku, choć jeszcze dwa latach wcześniej było to 64 proc. – mówi Stachowiak.

Mimo odpływu widzów od największych stacji średni czas oglądania telewizji w Polsce wzrósł według AGB z 3 godzin i 51 minut w 2008 r. do 4 godzin w 2009 r. – To efekt kryzysu. Telewizja jako najtańsza dostępna rozrywka pochłaniała ludziom więcej czasu – mówi Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu mediowego Mediasense. Jego zdaniem nie jest też wcale tak, że komputery z dostępem do Internetu odciągają ludzi od telewizji. Coraz więcej jest po prostu tych, którzy oglądając ją, korzystają równocześnie z komputera.

Co nadawcy mogą zrobić, żeby zniwelować spadki wpływów z reklam, które są skutkiem odchodzenia widzów? Duże grupy telewizyjne mają już rozbudowane portfolio kanałów tematycznych, które pozwoli im przytrzymywać widzów przed zyskującymi na znaczeniu kanałami niszowymi. Zdaniem Waldemara Stachowiaka choć wpływy reklamowe stacji tematycznych liczone łącznie rosną, to nie zrekompensują grupom telewizyjnym spadków przychodów w reklam w głównych kanałach.

– Może się tak stać raczej dzięki wpływom z subskrypcji od operatorów telewizji kablowych i satelitarnych – uważa Stachowiak. Wielu właścicieli kanałów pobiera od operatorów za udostępnienie im swojego kanału tzw. opłatę od gniazdka.

Eksperci podkreślają, że w styczniu spadek udziałów w rynku głównych kanałów telewizyjnych pogłębi coroczna zmiana próby badanych przez AGB osób, która ma jak najlepiej dopasowywać tę próbę do zmian zachodzących na rynku. – Coraz większe znaczenie ma udział panelistów z dostępem do telewizji kablowych i operatorów satelitarnych. Dzięki temu panel coraz lepiej odzwierciedla strukturę oglądania telewizji, bo ludzie wciąż odkrywają stacje tematyczne. Polskojęzycznych kanałów tego typu jest ponad 130 – mówi Piotr Bieńko.

Jak wynika z danych AGB, w grudniu 2009 r. spadkom udziałów w rynku oglądalności rok do roku wśród największych stacji oparł się tylko TVN, którego udział wyniósł 16,09 proc. (rok wcześniej – 15,32 proc.). Wynik Polsatu wynosił 14,87 proc. (rok wcześniej – 16,2 proc.), TVP 1 – 21,14 proc. (rok wcześniej – 23,2 proc.), a TVP 2 – 15,76 proc. (rok wcześniej – 17,51 proc.).

[ramka][srodtytul]Hity roku[/srodtytul]

Najwięcej widzów zgromadził przed telewizorami w 2009 roku jeden z odcinków emitowanej w TVP2 telenoweli „M jak miłość” – 30 listopada ubiegłego roku obejrzało go ponad 9 mln osób – wynika z danych AGB Nielsen Media Research.

Niewiele mniejszą widownię – 8,86 mln osób – miał komediowy serial „Ranczo” w TVP1 22 marca. 7,75 mln osób obejrzało też dokładnie rok temu, 4 stycznia ubiegłego roku, odcinek serialu „Ojciec Mateusz” w TVP1. W pierwszej dziesiątce programów o rekordowej oglądalności w minionym roku były też m.in. relacja z wręczania Telekamer w TVP2 (7,2 mln widzów), wieczorna transmisja meczu Chorwacja–Polska rozgrywanego na Mistrzostwach Świata Mężczyzn w Piłce Ręcznej (6,93 mln widzów, TVP2) oraz grudniowy finał drugiej edycji programu rozrywkowego Mam Talent! w TVN (6,69 mln widzów).

[i]—ele[/i][/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Łączny udział czterech największych kanałów telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN) w ogólnopolskim rynku oglądalności skurczył się w 2009 r. do 67,01 proc. (rok wcześniej wynosił jeszcze 71,61 proc.) – wynika z danych AGB Nielsen Media Research.

Odpływ widzów od stacji z ogólną, przekrojową ofertą programową do coraz liczniejszych kanałów tematycznych będzie widoczny także w kolejnych latach.

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie