Reklama

Bezcenne gazetowe gadżety

Wydawcy zaczynają przygotowania do zmian w prawie, które nakładają na nich obowiązek określania wartości załączanych gadżetów

Aktualizacja: 23.11.2007 04:01 Publikacja: 23.11.2007 04:00

Bezcenne gazetowe gadżety

Foto: Rzeczpospolita

Od Nowego Roku wydawcy będą musieli oceniać wartość gadżetów dołączanych do gazet i magazynów. Na razie nikt nie wie jednak, jak miałoby to wyglądać. Prasowe gadżety nie podlegały opodatkowaniu jako tzw. prezenty o niskiej wartości. Wolne od podatku były te, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekraczały 5 zł. Po nowelizacji ustawy o VAT podatek nie będzie obowiązywał tych, których „wartość rynkowa” nie przekracza 5 zł. Jeśli takiej wartości ustalić się nie da, wydawca, tak jak dotychczas, musi znać tylko koszt wytworzenia gadżetu, który rzadko kiedy przekracza 5 zł.

Zdaniem Jerzego Martiniego, partnera Backer & McKenzie, trudno będzie określić wartość rynkową przedmiotu. – Podatnik został pozbawiony możliwości określenia limitu uprawniającego do nieopodatkowania przekazywanych towarów na podstawie obiektywnych i prostych kryteriów, czyli tego, ile dany prezent kosztował – wyjaśnia ekspert. – Teraz musi chyba zrobić badania rynkowe, iść do Auchan, Empiku czy Media Markt i sprawdzać ceny.

W Ministerstwie Finansów oraz w urzędach i izbach skarbowych nikt nie zdecydował się wczoraj na interpretację nowych przepisów. – To wymaga chwili zastanowienia – oceniła Ewa Tkaczyk z Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów. O problemie „Rz” pisała w październiku. Od tego czasu wydawcy odbyli szereg spotkań w sprawie zbliżających się zmian. – To na wydawnictwach będzie ciążył obowiązek zaklasyfikowania gadżetu do kategorii opodatkowanych lub nieopodatkowanych.

Rozbieżności w interpretacji będą duże, a obie strony będą forsować swoje stanowiska – uważa mecenas Małgorzata Sobońska, partner spółki doradztwa podatkowego MDDP, która doradza Izbie Wydawców Prasy (IWP).

Wtóruje jej Maciej Hoffman, dyrektor generalny IWP: – To dodatkowe obostrzenie, które będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla wydawców. Ten przepis dostosowuje nasze prawo do unijnej dyrektywy, ale w krajach europejskich wartość rynkowa zapisana w ustawach to 30 – 60 euro, a nie 5 zł – tłumaczy. – Prawo wspólnotowe mówi jasno – państwo członkowskie nie opodatkowuje przedmiotów małej wartości – mówi Jerzy Martini. Jego zdaniem podatnicy mogą składać skargi do Komisji Europejskiej, może też krajowe sądy administracyjne wypowiedzą się na temat potencjalnej niezgodności tego przepisu z prawem wspólnotowym.

Reklama
Reklama

W sierpniu IWP bezskutecznie pisała w sprawie zmian do Sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Jeśli okaże się, że gadżety faktycznie są opodatkowane, wydawcy będą szukać innego wyjścia: mogą prowadzić sklepy internetowe z kolekcjami dodawanymi do gazet, wybrane kioski może też przeznaczyć do ich sprzedaży kolporter.

Wydawcy inwestują w kolekcje filmów DVD i gadżety, bo poprawiają one sprzedaż magazynów i gazet.

Od Nowego Roku wydawcy będą musieli oceniać wartość gadżetów dołączanych do gazet i magazynów. Na razie nikt nie wie jednak, jak miałoby to wyglądać. Prasowe gadżety nie podlegały opodatkowaniu jako tzw. prezenty o niskiej wartości. Wolne od podatku były te, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekraczały 5 zł. Po nowelizacji ustawy o VAT podatek nie będzie obowiązywał tych, których „wartość rynkowa” nie przekracza 5 zł. Jeśli takiej wartości ustalić się nie da, wydawca, tak jak dotychczas, musi znać tylko koszt wytworzenia gadżetu, który rzadko kiedy przekracza 5 zł.

Reklama
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
TVN może zmienić właściciela. Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama