Bezcenne gazetowe gadżety

Wydawcy zaczynają przygotowania do zmian w prawie, które nakładają na nich obowiązek określania wartości załączanych gadżetów

Aktualizacja: 23.11.2007 04:01 Publikacja: 23.11.2007 04:00

Bezcenne gazetowe gadżety

Foto: Rzeczpospolita

Od Nowego Roku wydawcy będą musieli oceniać wartość gadżetów dołączanych do gazet i magazynów. Na razie nikt nie wie jednak, jak miałoby to wyglądać. Prasowe gadżety nie podlegały opodatkowaniu jako tzw. prezenty o niskiej wartości. Wolne od podatku były te, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekraczały 5 zł. Po nowelizacji ustawy o VAT podatek nie będzie obowiązywał tych, których „wartość rynkowa” nie przekracza 5 zł. Jeśli takiej wartości ustalić się nie da, wydawca, tak jak dotychczas, musi znać tylko koszt wytworzenia gadżetu, który rzadko kiedy przekracza 5 zł.

Zdaniem Jerzego Martiniego, partnera Backer & McKenzie, trudno będzie określić wartość rynkową przedmiotu. – Podatnik został pozbawiony możliwości określenia limitu uprawniającego do nieopodatkowania przekazywanych towarów na podstawie obiektywnych i prostych kryteriów, czyli tego, ile dany prezent kosztował – wyjaśnia ekspert. – Teraz musi chyba zrobić badania rynkowe, iść do Auchan, Empiku czy Media Markt i sprawdzać ceny.

W Ministerstwie Finansów oraz w urzędach i izbach skarbowych nikt nie zdecydował się wczoraj na interpretację nowych przepisów. – To wymaga chwili zastanowienia – oceniła Ewa Tkaczyk z Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów. O problemie „Rz” pisała w październiku. Od tego czasu wydawcy odbyli szereg spotkań w sprawie zbliżających się zmian. – To na wydawnictwach będzie ciążył obowiązek zaklasyfikowania gadżetu do kategorii opodatkowanych lub nieopodatkowanych.

Rozbieżności w interpretacji będą duże, a obie strony będą forsować swoje stanowiska – uważa mecenas Małgorzata Sobońska, partner spółki doradztwa podatkowego MDDP, która doradza Izbie Wydawców Prasy (IWP).

Wtóruje jej Maciej Hoffman, dyrektor generalny IWP: – To dodatkowe obostrzenie, które będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla wydawców. Ten przepis dostosowuje nasze prawo do unijnej dyrektywy, ale w krajach europejskich wartość rynkowa zapisana w ustawach to 30 – 60 euro, a nie 5 zł – tłumaczy. – Prawo wspólnotowe mówi jasno – państwo członkowskie nie opodatkowuje przedmiotów małej wartości – mówi Jerzy Martini. Jego zdaniem podatnicy mogą składać skargi do Komisji Europejskiej, może też krajowe sądy administracyjne wypowiedzą się na temat potencjalnej niezgodności tego przepisu z prawem wspólnotowym.

W sierpniu IWP bezskutecznie pisała w sprawie zmian do Sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Jeśli okaże się, że gadżety faktycznie są opodatkowane, wydawcy będą szukać innego wyjścia: mogą prowadzić sklepy internetowe z kolekcjami dodawanymi do gazet, wybrane kioski może też przeznaczyć do ich sprzedaży kolporter.

Wydawcy inwestują w kolekcje filmów DVD i gadżety, bo poprawiają one sprzedaż magazynów i gazet.

Od Nowego Roku wydawcy będą musieli oceniać wartość gadżetów dołączanych do gazet i magazynów. Na razie nikt nie wie jednak, jak miałoby to wyglądać. Prasowe gadżety nie podlegały opodatkowaniu jako tzw. prezenty o niskiej wartości. Wolne od podatku były te, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekraczały 5 zł. Po nowelizacji ustawy o VAT podatek nie będzie obowiązywał tych, których „wartość rynkowa” nie przekracza 5 zł. Jeśli takiej wartości ustalić się nie da, wydawca, tak jak dotychczas, musi znać tylko koszt wytworzenia gadżetu, który rzadko kiedy przekracza 5 zł.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie