"Dziennik" nadal mocno traci

Tylko „Rzeczpospolita“ i „Super Express“ poprawiły sprzedaż w pierwszym półroczu. Pozostałe gazety z czołówki sprzedawały się gorzej niż przed rokiem. Podobnie było w czerwcu

Publikacja: 06.08.2008 07:29

"Dziennik" nadal mocno traci

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Największe gazety ogólnopolskie rozpoczęły ten rok spadkami sprzedaży. Po sześciu miesiącach okazało się, że był to początek trendu, który trwał aż do czerwca.

Najbardziej ucierpiał „Dziennik”. Jego sprzedaż w pierwszym półroczu załamała się o jedną czwartą, do 154,6 tys. egzemplarzy. Najwięcej tytuł wydawnictwa Axel Springer Polska stracił w czerwcu, gdy nabywców znajdowało codziennie zaledwie 130,7 tys. gazet – o 28,8 proc. mniej niż rok wcześniej. To najsłabszy wynik w historii istnienia tego tytułu – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

Mógł mieć na to wpływ spadek liczby gadżetów dołączanych do gazety, ale też wyższa cena dziennika, który w maju zdecydował się na podniesienie jej do 2 zł. Słabych wyników „Dziennika” nie usprawiedliwa to, że tracili nawet liderzy rynku. Skala ich spadków była bowiem znacznie mniejsza. O 1,4 proc. pogorszyła się – w porównaniu z pierwszym półroczem ubiegłego roku – sprzedaż „Faktu”. Gazeta ta od stycznia do czerwca sprzedawała codziennie średnio 508,8 tys. egz.

Druga w sprzedażowym rankingu „Gazeta Wyborcza” sprzedawała w pierwszym półroczu 417,8 tys. egz., o 8,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Zyskiwał natomiast bulwarowy „Super Express”, który może się pochwalić sprzedażą na poziomie 208,1 tys. egz. To o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Na czwarte miejsce wskoczyła „Rzeczpospolita” ze stabilnym wynikiem 161,8 tys. egz. (to o 0,5 proc. więcej niż rok wcześniej).

Sam czerwiec wypadł jeszcze gorzej. To tradycyjnie jeden z najsłabszych dla gazet miesięcy w roku. Dzieje się tak ze względu na sezon urlopowy. W tym roku dodatkowo nałożyła się na to spadająca skuteczność dokładanych do gazet prezentów dla czytelników.

Wynik „Faktu” obniżył się w czerwcu o 2,1 proc., do 478,1 tys. egz., a „Gazety Wyborczej” – o 7,9 proc., do 388,2 tys. egz. Przed spadkami obronił się tylko „Super Express” z wynikiem 198,4 tys. egz. (wzrost o 1,8 proc.).

„Rzeczpospolita” sprzedawała w czerwcu średnio 163,7 tys. egzemplarzy. (spadek o 0,2 proc. wobec maja). Bazujący na gazetach regionalnych tytuł „Polska The Times” sprzedawał 332 526 egz., o 13,1 proc. mniej niż w maju.

Największe gazety ogólnopolskie rozpoczęły ten rok spadkami sprzedaży. Po sześciu miesiącach okazało się, że był to początek trendu, który trwał aż do czerwca.

Najbardziej ucierpiał „Dziennik”. Jego sprzedaż w pierwszym półroczu załamała się o jedną czwartą, do 154,6 tys. egzemplarzy. Najwięcej tytuł wydawnictwa Axel Springer Polska stracił w czerwcu, gdy nabywców znajdowało codziennie zaledwie 130,7 tys. gazet – o 28,8 proc. mniej niż rok wcześniej. To najsłabszy wynik w historii istnienia tego tytułu – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne