Legalna ukryta reklama

Product placement powinien być w Polsce legalny – uznały firmy, które wzięły udział w konsultacjach nt. planowanych zmian w prawie o mediach. Takie zdanie mają m.in. Agora i TVN

Publikacja: 05.11.2008 04:21

Wartość wydatków na nielegalny dziś w Polsce product placement będzie według prognoz nadal rosła.

Wartość wydatków na nielegalny dziś w Polsce product placement będzie według prognoz nadal rosła.

Foto: Rzeczpospolita

Za legalizacją product placementu w Polsce są też m.in. organizacje reprezentujące branżę filmową, jak Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wczoraj Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podsumowała wyniki konsultacji na temat implementacji europejskiej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych do polskiego prawa. Wzięło w nich udział 15 firm i organizacji, m.in. TVN, Izba Wydawców Prasy, Agora, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Telekomunikacja Polska, PTK Centertel oraz TVP.

Znowelizowana dyrektywa ma być naniesiona do polskiego prawa do końca przyszłego roku. Jednak to państwa członkowskie UE same zadecydują np. o tym, czy chcą zalegalizować na swoim rynku kontrowersyjny, a dopuszczany po nowelizacji pod kilkoma warunkami product placement, czyli ukrytą reklamę.

– Większość podmiotów, które zabrały głos w tej sprawie, jest za zalegalizowaniem w Polsce product placementu. Przeciwna takiemu rozwiązaniu jest tylko Izba Wydawców Prasy – mówi „Rz“ Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT. IWP obawia się, że legalizacja ukrytej reklamy w telewizji spowoduje prawną nierówność między mediami, bo prasa każdą stronę z materiałami sponsorowanymi musi zgodnie z ustawą o VAT zaliczać do powierzchni reklamowych, a jeśli przekroczy wyznaczony przez ustawę limit dotyczący takiej powierzchni, płaci wyższy podatek.

Po legalizacji product placementu w telewizji analogiczne materiały nie byłyby doliczane do limitów czasu reklamowego. Za legalizacją opowiadają się jednak również niektórzy wydawcy. „Polski system prawny powinien dopuszczać lokowanie produktu” – napisała w swoim stanowisku Agora.

Legalizacja product placementu to niejedyna zmiana, jaka czeka nas w związku ze zmianami w prawie. Nowa dyrektywa obejmuje także nowe rodzaje mediów, jak telewizje internetowe i tzw. nielinearne usługi audiowizualne, np. wideo na żądanie. Polska będzie więc musiała zdecydować, jak bardzo chce kontrolować takie nieregulowane dotychczas żadnym prawem media.

– Wszyscy uczestnicy konsultacji uznali, że takie usługi jak wideo na żądanie nie powinny być koncesjonowane – mówi Witold Kołodziejski. Według większości firm wszelkie nowe usługi tego typu powinny być tylko rejestrowane przez któregoś z regulatorów rynku, np. KRRiT. – Usługi na żądanie, kiedy klient samodzielnie decyduje, co i kiedy chce oglądać, powinny być traktowane w sposób zdecydowanie bardziej elastyczny – przekonywała Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji. Według IWP koncesje powinny obowiązywać tylko w przypadku usług wykorzystujących ograniczone zasoby częstotliwości.

Firmy opowiedziały się też za jak najszerszym wprowadzeniem samoregulacji i współregulacji, czyli systemu kontroli nad przestrzeganiem prawa (np. w zakresie ochrony małoletnich czy stosowania product placementu) polegającego na tym, że branża sama się kontroluje. Taką organizacją jest już np. Rada Reklamy, w której eksperci z branży reklamowej piętnują nieetyczne działania reklamowe.

Zebrane uwagi trafią teraz do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zajmie się wprowadzeniem dyrektywy do polskiego prawa.

Za legalizacją product placementu w Polsce są też m.in. organizacje reprezentujące branżę filmową, jak Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wczoraj Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podsumowała wyniki konsultacji na temat implementacji europejskiej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych do polskiego prawa. Wzięło w nich udział 15 firm i organizacji, m.in. TVN, Izba Wydawców Prasy, Agora, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Telekomunikacja Polska, PTK Centertel oraz TVP.

Znowelizowana dyrektywa ma być naniesiona do polskiego prawa do końca przyszłego roku. Jednak to państwa członkowskie UE same zadecydują np. o tym, czy chcą zalegalizować na swoim rynku kontrowersyjny, a dopuszczany po nowelizacji pod kilkoma warunkami product placement, czyli ukrytą reklamę.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie