Bój o igrzyska czas zacząć

Polsat i TVP będą walczyć o prawa do igrzysk. MKOl uwolnił rynek praw do transmisji olimpiad. Nie musi ich już pokazywać wyłącznie publiczna telewizja

Publikacja: 24.02.2009 01:10

Na to, ile osób ogląda igrzyska, duży wpływ ma strefa czasowa, w której się odbywają. Według nieofic

Na to, ile osób ogląda igrzyska, duży wpływ ma strefa czasowa, w której się odbywają. Według nieoficjalnych informacji nadawcom inwestycje w prawa do igrzysk zwykle nie przynoszą wielkich zysków.

Foto: Rzeczpospolita

Prawa do relacji z olimpiady zimowej w Soczi w 2014 r. i z letnich igrzysk w 2016 roku będą przyznawane w Europie przez firmę Sportfive, nie jak dotychczas przez Europejską Unię Nadawców (EBU), która preferowała nadawców publicznych. Wyjątkiem są największe rynki – Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania i Turcja – gdzie prawa będzie sprzedawał bezpośrednio MKOl.

– Na pewno będziemy się ubiegać o te prawa. Myślę, że Sportfive będzie oferować ciekawsze pakiety, niż robiła to EBU – mówi Marian Kmita, dyrektor ds. sportu w Polsacie. TVP nie zamierza się jednak wycofywać z pokazywania olimpiad. – Albo kupujemy wszystko, albo nic. Jesteśmy zainteresowani całym pakietem rozgrywek, a nie 100 czy 200 godzinami na otwartej antenie – mówi „Rz” Piotr Farfał, p.o. prezesa TVP. MKOl zastrzegł bowiem, że 200 godzin transmisji z letniej olimpiady i 100 z zimowej było pokazywanych na otwartej antenie.

– Myślę, że przy swojej decyzji MKOl kierował się tym, iż przychody ze sprzedaży takich praw będą teraz znacznie wyższe. Ta decyzja podniesie wartość rynku praw sportowych – mówi „Rz” Andrzej Placzyński, szef Sportfive w Polsce.

MKOl może zarobić na prawach do relacji z Soczi i igrzysk w 2016 roku około 1 mld dol. To o 30 proc. więcej niż kwota, jaką uzyskał od EBU za prawa do pokazywania w Europie igrzysk w 2010 i w 2012 roku.

Wyższe przychody mają być możliwe dzięki rywalizacji między nadawcami. Tyle że w Polsce relacjonowanie wielkich sportowych wydarzeń nie przynosi nadawcom wysokich zysków. Gdy olimpiady odbywają się w innej strefie czasowej, trudno telewizjom w ogóle na nich zarobić. Mimo to i tak inwestują w prawa do pokazywania rozgrywek, m.in. ze względów prestiżowych.

Na razie nie wiadomo, jak MKOl zdecyduje się dzielić prawa. – Trudno dziś rozmawiać o szczegółach, bo umowa ma dopiero zostać przygotowana i będzie pewnie gotowa dopiero w przyszłym roku. Wtedy będzie można zacząć negocjacje – mówi Andrzej Placzyński. Wiadomo już jednak, że w Polsce raczej nie włączy się w nie TVN. – Od wielu lat staramy się budować ofertę TVN bez transmisji takich wydarzeń, jak rozgrywki sportowe – mówił po konferencji wynikowej TVN prezes TVN Piotr Walter. Telewizja ta w czasie takich wydarzeń jak Euro czy olimpiada tradycyjnie stawia na widownię kobiecą.

Prawa do relacji z olimpiady zimowej w Soczi w 2014 r. i z letnich igrzysk w 2016 roku będą przyznawane w Europie przez firmę Sportfive, nie jak dotychczas przez Europejską Unię Nadawców (EBU), która preferowała nadawców publicznych. Wyjątkiem są największe rynki – Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania i Turcja – gdzie prawa będzie sprzedawał bezpośrednio MKOl.

– Na pewno będziemy się ubiegać o te prawa. Myślę, że Sportfive będzie oferować ciekawsze pakiety, niż robiła to EBU – mówi Marian Kmita, dyrektor ds. sportu w Polsacie. TVP nie zamierza się jednak wycofywać z pokazywania olimpiad. – Albo kupujemy wszystko, albo nic. Jesteśmy zainteresowani całym pakietem rozgrywek, a nie 100 czy 200 godzinami na otwartej antenie – mówi „Rz” Piotr Farfał, p.o. prezesa TVP. MKOl zastrzegł bowiem, że 200 godzin transmisji z letniej olimpiady i 100 z zimowej było pokazywanych na otwartej antenie.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie