Prasa nie tylko w kiosku

Ruch chce razem z wydawcami stworzyć elektroniczną czytelnię prasy

Publikacja: 29.10.2009 02:20

Prasa nie tylko w kiosku

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Portal iRuch ma w wersji roboczej ruszyć w grudniu, a w II kwartale przyszłego roku wystartować na zasadach komercyjnych.

– Proponujemy odejście od klasycznego e-wydania. Portal ma być kompletnym katalogiem prasy w Polsce i polskiej prasy zagranicznej. Do współpracy zapraszamy Izbę Wydawców Prasy, Związek Kontroli Dystrybucji Prasy i Bibliotekę Narodową – mówił Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu, na seminarium kolporterów i wydawców.

Ruch chciałby tam zamieszczać materiały z prasy w formacie .pdf, co umożliwiałoby odczytywanie ich nie tylko na komputerach, ale też w niektórych telefonach komórkowych.

– Czytelnik sam będzie mógł sobie wybrać interesujące go działy w poszczególnych tytułach prasowych. Cena musi uwzględniać brak kosztów papieru i druku, a więc musi być niska – podkreśla Ścibut. Według niego przykładowa cena za dostęp do pięciu tematycznych działów jednego dnia mogłaby wynosić 1 zł, a płatności dokonywane byłyby drogą elektroniczną.

– Koszt stworzenia tego projektu to dziesiątki tysięcy złotych – mówi Ścibut.

Zdaniem Macieja Hoffmana, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy, taki portal działałby podobnie jak obecnie firmy oferujące płatne przeglądy prasy.

– To jest ciekawy pomysł, ale musiałby być zbudowany na właściwych przesłankach ekonomicznych. Wiadomo, że jeśli ktoś wykupi sobie tematyczny pakiet tekstów w wersji elektronicznej, nie kupi już kilku papierowych gazet w kiosku i zrezygnuje z e-wydania. Jeśli Ruch będzie chciał sprzedawać artykuły z prasy, powinien podpisać umowy z wydawcami lub z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi wydawców ReproPol. Wcześniej ReproPol musiałby zebrać wydawców i spytać, czy według nich nie zagraża to ich interesom – mówi Hoffman.

Projekt portalu to jeden z nowych pomysłów kolportera, który się restrukturyzuje i walczy o rentowność. Innym jest usprawnienie współpracy z wydawcami w zakresie prenumeraty.

– Chcemy zaoferować możliwość dostawy prenumeraty kurierem (Ruch w tym roku uruchomił usługi kurierskie Paczka w Ruchu – red.), a płatność z góry będzie tylko jedną z opcji – mówi Ścibut. Zgodnie z wieloletnią strategią Ruchu wartość marży realizowanej przez spółkę ze sprzedaży prenumeraty ma w latach 2009 – 2011 urosnąć o 8 proc.

Przygotowująca się do dalszej prywatyzacji spółka opublikuje swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 16 listopada. W pierwszym półroczu jej przychody spadły w ujęciu rocznym o 5,1 proc., do 1,96 mld zł, a strata netto pogłębiła się w tym samym okresie z 6,22 mln zł do 28,84 mln zł. W firmie trwa restrukturyzacja obejmująca m.in. grupowe zwolnienia. Obejmą one maksymalnie 617 osób, czyli ok. 13 proc. zatrudnionych.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Portal iRuch ma w wersji roboczej ruszyć w grudniu, a w II kwartale przyszłego roku wystartować na zasadach komercyjnych.

– Proponujemy odejście od klasycznego e-wydania. Portal ma być kompletnym katalogiem prasy w Polsce i polskiej prasy zagranicznej. Do współpracy zapraszamy Izbę Wydawców Prasy, Związek Kontroli Dystrybucji Prasy i Bibliotekę Narodową – mówił Bogdan Ścibut, członek zarządu Ruchu, na seminarium kolporterów i wydawców.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie