Średnio dziennie spędzaliśmy w 2009 r. 97 minut, podczas gdy jeszcze rok wcześniej było to 90 minut, a w 2007 r. - 74 minuty - wynika z trzeciej edycji badań Etnomedia wykonanych na zlecenie domu mediowego PanMedia Western przez firmę Izmałkowa Consulting.
Jak wynika z zebranych danych, mniej więcej połowa Polaków nie korzysta z sieci (podobne wyniki podają cykliczne badania NetTrack), ok. 20 proc. spędza w Internecie powyżej 2 godzin dziennie, a ok. 35 proc. - poniżej 2 godzin.
W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców z sieci korzysta 63,8 proc. ludzi. 77,2 proc. z nich wchodzi do Internetu codziennie.
Badacze stosowali przy zbieraniu informacji tzw. metodę cienia - przez kilka dni latem tego roku spędzali praktycznie cały czas z 12 rodzinami, obserwując, jak korzystają one z Internetu. Wnioski pokazały, że na tych, którzy spędzają w sieci dużo czasu, Internet odciska piętno, zmieniając ich przyzwyczajenia, a nawet sposób bycia, bo ich przyzwyczajenie do sieci jest już bardzo silne. Większość z badanych od razu poddała się np. przy prośbie o eksperyment polegający na niewchodzeniu do sieci przez jeden tylko dzień. - Kiedy pyta się ich, jak np. sprawdzą, gdzie w mieście znajduje się dana ulica bez użycia komputera i komórki, kompletnie nie wiedzą, od czego zacząć.
Mówią: sprawdzę w Internecie, my odpowiadamy: no, ale nie masz Internetu. W słyszymy: to sprawdzę przez komórkę. Kiedy mówimy: ale komórki też nie masz, pada odpowiedź: to zadzwonię do kogoś po pomoc. A przecież do tego też potrzebny jest telefon! - mówiła Julia Izmałkowa z Izmałkowa Consulting.