Reklama

Polacy coraz bardziej przyzwyczajają się do Internetu

Jedna piąta polskich internautów spędza w sieci powyżej dwóch godzin dziennie. Część z nas nie umie wytrzymać jednego dnia bez Internetu

Publikacja: 08.10.2010 16:56

Polacy coraz bardziej przyzwyczajają się do Internetu

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Średnio dziennie spędzaliśmy w 2009 r. 97 minut, podczas gdy jeszcze rok wcześniej było to 90 minut, a w 2007 r. - 74 minuty - wynika z trzeciej edycji badań Etnomedia wykonanych na zlecenie domu mediowego PanMedia Western przez firmę Izmałkowa Consulting.

Jak wynika z zebranych danych, mniej więcej połowa Polaków nie korzysta z sieci (podobne wyniki podają cykliczne badania NetTrack), ok. 20 proc. spędza w Internecie powyżej 2 godzin dziennie, a ok. 35 proc. - poniżej 2 godzin.

W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców z sieci korzysta 63,8 proc. ludzi. 77,2 proc. z nich wchodzi do Internetu codziennie.

Badacze stosowali przy zbieraniu informacji tzw. metodę cienia - przez kilka dni latem tego roku spędzali praktycznie cały czas z 12 rodzinami, obserwując, jak korzystają one z Internetu. Wnioski pokazały, że na tych, którzy spędzają w sieci dużo czasu, Internet odciska piętno, zmieniając ich przyzwyczajenia, a nawet sposób bycia, bo ich przyzwyczajenie do sieci jest już bardzo silne. Większość z badanych od razu poddała się np. przy prośbie o eksperyment polegający na niewchodzeniu do sieci przez jeden tylko dzień. - Kiedy pyta się ich, jak np. sprawdzą, gdzie w mieście znajduje się dana ulica bez użycia komputera i komórki, kompletnie nie wiedzą, od czego zacząć.

Mówią: sprawdzę w Internecie, my odpowiadamy: no, ale nie masz Internetu. W słyszymy: to sprawdzę przez komórkę. Kiedy mówimy: ale komórki też nie masz, pada odpowiedź: to zadzwonię do kogoś po pomoc. A przecież do tego też potrzebny jest telefon! - mówiła Julia Izmałkowa z Izmałkowa Consulting.

Reklama
Reklama

Uczestnicy, którzy zgodzili się na niekorzystanie z sieci społecznościowych przez jeden dzień, w większości przypadków nie wytrzymali i złamali obietnicę. Dla wielu zaawansowanych użytkowników sieci dzień bez wejścia na portal społecznościowy, to dzień zmarnowany - bez informacji o tym, co robią znajomi i bez możliwości zakomunikowania światu, co robią oni sami. - Nowe media w ogóle powodują u ludzi telemobilność, która powoduje, że są gdzieś wciąż dostępni i sami także wciąż mają dostęp do informacji. To powoduje, że nie ma dla nich innego czasu niż teraźniejszy, w rezultacie nie umieją spokojnie stanąć w kolejce, bo chcą natychmiast dostawać wszystko, co im potrzebne, bez czekania - mówiła Izmałkowa.

Średnio dziennie spędzaliśmy w 2009 r. 97 minut, podczas gdy jeszcze rok wcześniej było to 90 minut, a w 2007 r. - 74 minuty - wynika z trzeciej edycji badań Etnomedia wykonanych na zlecenie domu mediowego PanMedia Western przez firmę Izmałkowa Consulting.

Jak wynika z zebranych danych, mniej więcej połowa Polaków nie korzysta z sieci (podobne wyniki podają cykliczne badania NetTrack), ok. 20 proc. spędza w Internecie powyżej 2 godzin dziennie, a ok. 35 proc. - poniżej 2 godzin.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama