Rynek platform cyfrowych blisko nasycenia i konsolidacji

Platformy cyfrowe pochwalą się wzrostem liczby abonentów w 2010 roku, rynek się już jednak nasyca

Publikacja: 12.01.2011 02:54

TP zaoferuje swoim klientom kanały z platformy „n”, a „n” zacznie „dokładać” do swojego pakietu dost

TP zaoferuje swoim klientom kanały z platformy „n”, a „n” zacznie „dokładać” do swojego pakietu dostęp do szerokopasmowego Internetu.

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Zdaniem ekspertów zarówno Cyfrowy Polsat, jak i należąca do TVN platforma cyfrowa „n” zamknęły 2010 r. wzrostem liczby abonentów (wyniki za IV kwartał obie firmy dopiero podadzą). Według ostatnich dostępnych danych łączna liczba abonentów Cyfrowego, „n”, Cyfry+ i satelitarnej oferty Telekomunikacji Polskiej wynosiła 5,95 mln.

Według Sobiesława Pająka, analityka DM IDM SA, na koniec 2010 roku zwiększyła się ona do 6,23 mln (klientów „n” było na koniec roku 802 tys., a Cyfrowego – 3,37 mln), a w tym roku wzrośnie do 6,68 mln („n” – 892 tys., a Cyfrowy – 3,52 mln). – W tym roku liczba jeszcze trochę pójdzie w górę, ale rok 2010 pokazał, że tempo wzrostu przygasło. Nie wiadomo, na ile jest to skutek spowolnienia gospodarczego, a na ile kwestia nasycenia rynku płatnej telewizji, które w tej chwili wynosi już 73 –74 proc. – ocenia Piotr Grzybowski, analityk DI BRE. Według niego Cyfrowy Polsat na koniec 2010 r. miał 3,38 mln abonentów (w 2011 – 3,47 mln), a platforma „n” – ok. 800 tys. (870 tys. w 2011 r.). Wzrostu spodziewa się też Łukasz Wachełko, analityk DB Securities. – W „n” liczbę abonentów na koniec 2010 r. szacuję na 820 tys., choć może ona negatywnie zaskoczyć, a w 2011 r. na 922 tys., bo wydaje mi się, że będzie widać pierwsze pozytywne efekty porozumienia zawartego z TP SA – mówi.

TP zaoferuje swoim klientom kanały z platformy „n”, a „n” zacznie „dokładać” do swojego pakietu dostęp do szerokopasmowego Internetu.

W rozbudowywaniu oferty widzi też szanse Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. – Planujemy rozwój poprzez dalszy wzrost w segmencie usług płatnej telewizji, rozpoczęcie udostępniania treści programowych w Internecie, rozwój usług telekomunikacyjnych (w szczególności mobilnego szerokopasmowego dostępu do Internetu) i zintegrowanych – mówi.

Analitycy nie spodziewają się wzrostu tylko po Cyfrze+, która nie stawia na pakiety usług i nie podała aktualnej liczby abonentów od końca 2009 roku. – Zdziwiłbym się, gdyby liczba jej klientów rosła. Ale ważna jest odpowiedź na pytanie, jak wpływa na jej działalność uzupełnienie oferty o kanały Polsatu, w rezultacie czego Cyfra+ ma szeroką ofertę programową – uważa Wachełko.

Dominik Libicki nasycenie płatną telewizją w Polsce (oferowaną przez platformy cyfrowe i telewizje kablowe), przy założeniu, że 10 –15 proc. klientów ma wykupioną usługę przynajmniej u jednego operatora, szacuje na ok. 70 proc.

– Przyglądając się dojrzałym rynkom Europy Zachodniej, na których nasycenie następuje przy wskaźniku na poziomie ok. 80 proc., szacujemy, że w Polsce potencjalnie do zagospodarowania pozostaje jeszcze ponad milion gospodarstw – mówi.

W takiej sytuacji branża wciąż oczekuje na rynku konsolidacji. – Wśród graczy na tym rynku najbardziej realne byłoby chyba przejęcie Cyfry+ przez Cyfrowy Polsat. Dekodery „n” działają w standardzie MPEG-4, a Cyfry+ w starszym MPEG-2. Połączenie tych dwóch firm wymagałoby zapewne ujednolicenia dekoderów do nowocześniejszych, co oznaczałoby dla „n” dodatkowe koszty – mówi Wachełko.

Zainteresowanie konsolidacją rynku potwierdza prezes Cyfrowego Polsatu. – Jeżeli byłaby taka możliwość, Cyfrowy Polsat byłby zainteresowany konsolidowaniem tego rynku – mówi.

[ramka][srodtytul]U nas kablówki słabsze[/srodtytul]

Według szacunków podawanych przez Cyfrowy Polsat łączna liczba abonentów sieci kablowych może w tym roku wynieść 4,7 mln (przy 6,2 mln klientów platform cyfrowych), a w 2013 roku może się zwiększyć do 4,9 mln, podczas gdy platformy cyfrowe zagarną już 6,8 mln klientów. – Telewizje kablowe nie rosną tak szybko, koncentrują się teraz na rozwijaniu swojej oferty cyfrowej i triple play (pakiety usług – red.) – mówił „Rz“ niedawno Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Globalnie, jak wynika z danych IDATE, tendencja jest odwrotna: to kablówki wyprzedzają platformy satelitarne pod względem liczby klientów. [/ramka]

Zdaniem ekspertów zarówno Cyfrowy Polsat, jak i należąca do TVN platforma cyfrowa „n” zamknęły 2010 r. wzrostem liczby abonentów (wyniki za IV kwartał obie firmy dopiero podadzą). Według ostatnich dostępnych danych łączna liczba abonentów Cyfrowego, „n”, Cyfry+ i satelitarnej oferty Telekomunikacji Polskiej wynosiła 5,95 mln.

Według Sobiesława Pająka, analityka DM IDM SA, na koniec 2010 roku zwiększyła się ona do 6,23 mln (klientów „n” było na koniec roku 802 tys., a Cyfrowego – 3,37 mln), a w tym roku wzrośnie do 6,68 mln („n” – 892 tys., a Cyfrowy – 3,52 mln). – W tym roku liczba jeszcze trochę pójdzie w górę, ale rok 2010 pokazał, że tempo wzrostu przygasło. Nie wiadomo, na ile jest to skutek spowolnienia gospodarczego, a na ile kwestia nasycenia rynku płatnej telewizji, które w tej chwili wynosi już 73 –74 proc. – ocenia Piotr Grzybowski, analityk DI BRE. Według niego Cyfrowy Polsat na koniec 2010 r. miał 3,38 mln abonentów (w 2011 – 3,47 mln), a platforma „n” – ok. 800 tys. (870 tys. w 2011 r.). Wzrostu spodziewa się też Łukasz Wachełko, analityk DB Securities. – W „n” liczbę abonentów na koniec 2010 r. szacuję na 820 tys., choć może ona negatywnie zaskoczyć, a w 2011 r. na 922 tys., bo wydaje mi się, że będzie widać pierwsze pozytywne efekty porozumienia zawartego z TP SA – mówi.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie