Według badań, przeprowadzonych w kwietniu 2011 r. przez Główny Urząd Statystyczny, 93,9 proc. polskich firm ma dostęp do Internetu. Aż 97,9 proc. z nich wykorzystuje go w kontaktach z administracją publiczną.
Najczęściej przedsiębiorcy odsyłają formularze wypełnione w formie elektronicznej (86,7 proc.). Zaliczają się do nich przede wszystkim deklaracje składek na ubezpieczenie społeczne, podatku dochodowego, VAT-u, celne i akcyzowe. Polscy pracownicy ze stron instytucji państwowych chętnie pobierają również formularze (81,1 proc.) oraz szukają informacji (80,9 proc.). Duży odsetek przedsiębiorców deklaruje korzystanie z elektronicznej obsługi procedur administracyjnych (41,4 proc.). Dzięki elektronicznemu systemowi zamówień publicznych co czwarty pracownik uzyskuje przez Internet dokumenty przetargowe i specyfikacje. Elektronicznie oferty na produkty, towary i materiały składa 26,3 proc. firm.
Jednak aż 77,3 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że istnieją czynniki utrudniające w sieci wymianę informacji z administracją publiczną. Ponad połowa badanych (61,8 proc.) uważa, że procedury elektroniczne nadal wymagają kontaktów osobistych lub wymiany dokumentów papierowych. Jako przeszkody występujące na linii firma-administracja państwowa wymieniano również skomplikowane i czasochłonne procedury (36,3 proc.) oraz brak wiedzy i informacji o możliwości korzystania z drogi elektronicznej (33,9 proc.). Natomiast bezpieczeństwo i poufność danych budziły obawę u 31,5 proc. ankietowanych.
Niemal wszystkie duże przedsiębiorstwa, zatrudniające 250 i więcej pracowników, mają dostęp do Internetu (99,7 proc.). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku średniej wielkości przedsiębiorstw liczących 50-249 osób (99,1 proc.). Nieco gorzej wypadły małe firmy, w których pracuje 10-49 osób, podłączonych do sieci jest 92,6 proc. z nich.