Koniec ekspansji płatnych telewizji

To już ostatni rok wzrostu liczby ich klientów – mówią analitycy. Przewidują, że Cyfrowy Polsat już w I kwartale zaczął tracić rynek

Publikacja: 15.05.2012 05:09

Koniec ekspansji płatnych telewizji

Foto: Bloomberg

Wprawdzie w tym roku płatnym telewizjom jeszcze uda się zyskać nowych klientów, ale zdaniem analityków będzie to już ostatni raz. W ubiegłym roku same tylko trzy największe platformy cyfrowe – Cyfrowy Polsat, Cyfra+ i platforma „n" – przyłączyły netto ok. 270 tys. klientów. W tym zapewne będzie to jeszcze mniej.

– Na koniec tego roku Cyfrowy Polsat będzie miał moim zdaniem ok. 60 tys. abonentów więcej niż na koniec 2011 r., „n": ok. 100 tys. klientów więcej, wyniki Cyfry+ zaś trudno oszacować, ale myślę, że liczba jej abonentów może wzrosnąć maksymalnie o „niskie" kilkadziesiąt tysięcy – szacuje Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Na koniec 2011 r. te trzy platformy miały łącznie 6 mln abonentów. Wraz z klientami satelitarnej oferty TP SA było to już 6,53 mln klientów. Jeśli doda się do tego ok. 4,5 mln klientów sieci kablowych (których od kilku lat już znacząco nie przybywa), płatną telewizję w Polsce na koniec 2011 roku miało w Polsce ok. 11 mln abonentów (przy ok. 14 mln gospodarstw domowych w Polsce).

236 mld dol. wyniosą globalne wpływy płatnej telewizji w 2012 r. według prognoz instytutu ABI Research

Jednak Internet i naziemna telewizja cyfrowa zaczną już niebawem zabierać klientów płatnym platformom. Według Waldemara Stachowiaka platformy  na koniec 2012 roku będą miały łącznie o ok. 350 tys. klientów więcej niż w 2011 r. – Ale to już pewnie ostatni rok wzrostu. Część potencjalnych klientów wybierze Internet, a część  – darmową naziemną telewizję cyfrową zamiast najtańszych pakietów – mówi. Zdaniem analityków największy gracz na rynku, czyli Cyfrowy Polsat, który dziś przed sesją zaraportuje wyniki finansowe za I kwartał, mógł zakończyć ten okres nawet spadkiem liczby abonentów w porównaniu z końcówką roku. – Cyfrowy odnotuje kilkadziesiąt tysięcy klientów mniej i dalsze małe spadki tej liczby wykaże także w II i III kwartale – mówi Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA. Piotr Owdziej z KBC Securities wskazuje, że spadek liczby abonentów Cyfrowego w I kwartale może wynieść 7 tys., przy czym tak naprawdę spadnie właśnie liczba klientów najtańszego pakietu Mini (o 12 tys.), bo klientów pakietu familijnego jeszcze przybędzie (o 5 tys.).

Rosnąć może liczba klientów platformy „n" czekającej na fuzję z Cyfrą+. A to dzięki partnerstwu ofert z Telekomunikacją Polską i dlatego, że „n" ma najmniej klientów wśród platform – po I kwartale było ich 966 tys.

W rozmowie z „Rz" Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, szacował potencjał rynku płatnej telewizji w Polsce już tylko na „niewiele ponad 0,5 mln". – Wydaje się, że operatorzy pozyskali łącznie w zeszłym roku ok. 360 tys. nowych abonentów – mówił. Z kolei Markus Tellenbach, prezes TVN i platformy „n", szacował dla „Rz", że potencjał rynku jest większy.

– Według mnie są dwa źródła wzrostu rynku płatnej telewizji. Jednym są ci klienci, którzy odchodzą od swoich operatorów: to 500 – 700 tys. osób rocznie. Razem z tymi, którzy decydują się na płatną telewizję, bo wcześniej jej nie mieli, jest to ok. 2 mln klientów – mówił.

Rynek płatnych telewizji się nasyca, a na dodatek operatorom przybyła nowej konkurencji. Na dojrzałym już rynku płatnych telewizji w USA zarysowuje się trend odchodzenia od „tradycyjnej" telewizji do serwisów z wideo w sieci, umożliwiających oglądanie filmów i programów telewizyjnych z Internetu na komórkach, telewizorach z dostępem do sieci czy tabletach. Badania instytutu Chadwick Martin Bailey pokazały, że już 16 proc. użytkowników szerokopasmowego Internetu w USA, którzy mają dostęp do płatnej telewizji, w ciągu roku planuje przejść z operatorami na tańsze umowy.

Podzielimy czas między telewizję, Internet i gry

Za oceanem widzowie powoli zmieniają ekrany telewizorów na ekrany stacjonarnych komputerów, komórek, tabletów i laptopów. Ponad połowa z badanych Amerykanów (54 proc.) w badaniu Chadwick Martin Bailey przyznała, że w tygodniu poprzedzającym badanie oglądała materiały telewizyjne lub film w Internecie. Wśród 16–29-latków ten odsetek był jeszcze wyższy, bo sięgał 74 proc. To na dłuższą metę przekłada się na decyzje o obcinaniu usług z wykupionego w płatnej telewizji pakietu lub całkowitej z niego rezygnacji. Trend się oczywiście dopiero zaczął, ale operatorzy płatnych telewizji już mu przeciwdziałają, uruchamiając własne internetowe biblioteki. W Polsce Cyfrowy Polsat ma od niedawna w swoich strukturach platformę wideo w sieci Ipla, TVN: ma portal TVN Player, a TVP swój portal z wideo na żądanie. Operatorzy wprowadzają także tzw. catch-up tv, czyli dają abonentom swoich pakietów bezpłatny dostęp do tych samych treści online. Ale wideo w sieci nie jest jedynym konkurentem telewizji. Uwagę od telewizorów odwracają też chociażby serwisy społecznościowe. Z badań amerykańskiego Nielsena wynika, że w 2011 roku Amerykanie spędzili 81 mld minut w sieciach społecznościowych, choć jeszcze w 2005 roku było to tylko 6,6 mln minut. Z kolei w grupie najmłodszych widzów (18 – 34 lata) rośnie odsetek czasu spędzanego na grach wideo. W 2007 roku w Stanach Zjednoczonych wynosił on jeszcze 4,2 proc. całego czasu spędzanego przed małymi ekranami, w ubiegłym: już 7,6 proc.

Wprawdzie w tym roku płatnym telewizjom jeszcze uda się zyskać nowych klientów, ale zdaniem analityków będzie to już ostatni raz. W ubiegłym roku same tylko trzy największe platformy cyfrowe – Cyfrowy Polsat, Cyfra+ i platforma „n" – przyłączyły netto ok. 270 tys. klientów. W tym zapewne będzie to jeszcze mniej.

– Na koniec tego roku Cyfrowy Polsat będzie miał moim zdaniem ok. 60 tys. abonentów więcej niż na koniec 2011 r., „n": ok. 100 tys. klientów więcej, wyniki Cyfry+ zaś trudno oszacować, ale myślę, że liczba jej abonentów może wzrosnąć maksymalnie o „niskie" kilkadziesiąt tysięcy – szacuje Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Na koniec 2011 r. te trzy platformy miały łącznie 6 mln abonentów. Wraz z klientami satelitarnej oferty TP SA było to już 6,53 mln klientów. Jeśli doda się do tego ok. 4,5 mln klientów sieci kablowych (których od kilku lat już znacząco nie przybywa), płatną telewizję w Polsce na koniec 2011 roku miało w Polsce ok. 11 mln abonentów (przy ok. 14 mln gospodarstw domowych w Polsce).

Pozostało 80% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?