Wprawdzie w tym roku płatnym telewizjom jeszcze uda się zyskać nowych klientów, ale zdaniem analityków będzie to już ostatni raz. W ubiegłym roku same tylko trzy największe platformy cyfrowe – Cyfrowy Polsat, Cyfra+ i platforma „n" – przyłączyły netto ok. 270 tys. klientów. W tym zapewne będzie to jeszcze mniej.
– Na koniec tego roku Cyfrowy Polsat będzie miał moim zdaniem ok. 60 tys. abonentów więcej niż na koniec 2011 r., „n": ok. 100 tys. klientów więcej, wyniki Cyfry+ zaś trudno oszacować, ale myślę, że liczba jej abonentów może wzrosnąć maksymalnie o „niskie" kilkadziesiąt tysięcy – szacuje Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. Na koniec 2011 r. te trzy platformy miały łącznie 6 mln abonentów. Wraz z klientami satelitarnej oferty TP SA było to już 6,53 mln klientów. Jeśli doda się do tego ok. 4,5 mln klientów sieci kablowych (których od kilku lat już znacząco nie przybywa), płatną telewizję w Polsce na koniec 2011 roku miało w Polsce ok. 11 mln abonentów (przy ok. 14 mln gospodarstw domowych w Polsce).
236 mld dol. wyniosą globalne wpływy płatnej telewizji w 2012 r. według prognoz instytutu ABI Research
Jednak Internet i naziemna telewizja cyfrowa zaczną już niebawem zabierać klientów płatnym platformom. Według Waldemara Stachowiaka platformy na koniec 2012 roku będą miały łącznie o ok. 350 tys. klientów więcej niż w 2011 r. – Ale to już pewnie ostatni rok wzrostu. Część potencjalnych klientów wybierze Internet, a część – darmową naziemną telewizję cyfrową zamiast najtańszych pakietów – mówi. Zdaniem analityków największy gracz na rynku, czyli Cyfrowy Polsat, który dziś przed sesją zaraportuje wyniki finansowe za I kwartał, mógł zakończyć ten okres nawet spadkiem liczby abonentów w porównaniu z końcówką roku. – Cyfrowy odnotuje kilkadziesiąt tysięcy klientów mniej i dalsze małe spadki tej liczby wykaże także w II i III kwartale – mówi Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA. Piotr Owdziej z KBC Securities wskazuje, że spadek liczby abonentów Cyfrowego w I kwartale może wynieść 7 tys., przy czym tak naprawdę spadnie właśnie liczba klientów najtańszego pakietu Mini (o 12 tys.), bo klientów pakietu familijnego jeszcze przybędzie (o 5 tys.).
Rosnąć może liczba klientów platformy „n" czekającej na fuzję z Cyfrą+. A to dzięki partnerstwu ofert z Telekomunikacją Polską i dlatego, że „n" ma najmniej klientów wśród platform – po I kwartale było ich 966 tys.