Pierwszy niemiecki wydawca będzie płatny w sieci

To kolejny duży dziennik, który decyduje się na ten krok. Zdaniem jego wydawcy tym tropem podążą kolejni

Aktualizacja: 24.10.2012 12:00 Publikacja: 24.10.2012 02:19

Pierwszy niemiecki wydawca będzie płatny w sieci

Foto: Bloomberg

Jak zapowiedział w rozmowie z agencją Reuters Mathias Doepfner, prezes grupy Axel Springer wydającej „Die Welt", gazeta zamknie swoje treści w Internecie pod koniec roku. – To ryzykowny ruch i nie ma gwarancji, że się powiedzie. Ale dziś jestem w tej kwestii większym optymistą niż jeszcze rok czy dwa lata temu – mówi Doepfner.

Jak dodaje, jest pozytywnie zaskoczony reakcją innych wydawców, którzy w Niemczech przygotowują się do takiego samego ruchu.

Zdaniem Doepfnera wszystko wskazuje na to, że w Internecie skończyła się era „darmowego piwa". – Wierzę w to, że 100 tys. użytkowników płacących za dostęp jest więcej wartych niż 1 mln niepłacących. Płacący za treści czytelnik stale ma styczność z marką, chce korzystać z oferowanych prze nią treści i ma zupełnie inny kontakt z gazetą – uważa szef Axel Springer.

Nie wiadomo na razie, co dokładnie zaproponuje „Die Welt" w sieci i na co liczy. Jak podaje wydawca, w dni powszednie jego sprzedaż wraz ze sprzedażą „Die Welt Kompakt" wynosiła w II kw. średnio 252,8 tys. egz.

Inni wydawcy dużych, znanych na międzynarodowym rynku tytułów (m.in. „The Wall Street Journal", „Financial

Times", „The New York Times" czy „Times") wdrażali modele w różnym stopniu dostępne za opłatą i teraz z nimi eksperymentują. „The New York Times" zmniejszył na przykład niedawno liczbę wolnych od opłat cyfrowych artykułów w sieci z 20 do 10 miesięcznie. Jego wydawca chwalił się w tym roku, że był czas, gdy elektroniczne wydania w dni powszednie sprzedawały się lepiej niż papierowe.

Generalnie wydawcy w coraz większym stopniu chcą panować nad obiegiem ich treści w sieci, coraz częściej obierając taką politykę, która powoduje, że stają się one ekskluzywne i trudno znaleźć je w innych miejscach niż na ich stronach.

W Brazylii np. 154 gazety właśnie wycofały swoje treści z serwisu Google News. To skutek sprzeciwu wobec nieuczciwego ich zdaniem traktowania przez internetowego giganta – Google zarabia na ich treściach, z czego one same nie czerpią żadnych korzyści.

Nadzieję wydawców na to, że z cyfrowych przychodów da się kiedyś zacząć nadrabiać spadki wpływów z wersji papierowych, rozbudził też boom na tablety, które pozwalają czytelnikom na nowo odkrywać magazyny i gazety w multimedialnych interaktywnych wersjach.

Wydawca amerykańskiego „Newsweeka" już zapowiedział, że od nowego roku w ogóle rezygnuje z wydania papierowego na rzecz cyfrowego „Newsweek Global" dostępnego w Internecie oraz na urządzenia mobilne, takie jak e-czytniki i tablety.

W Wielkiej Brytanii w I półroczu liczba sprzedanych egzemplarzy cyfrowych wydań magazynów podwoiła się w porównaniu z I półroczem ubiegłego roku. Według serwisu Paidcontent.org sprzedaż ta przekroczyła 185 tys. egz.

W Stanach Zjednoczonych do realiów dostosowano już metodologię badania sprzedaży gazet i czasopism. Amerykańskie Audit Bureau of Circulations zezwala na wliczanie do wyników sprzedażowych nie tylko klasycznych e-wydań, ale też wersji na tablety i smartfony sprzedawanych poprzez aplikacje oraz wejść na hasłowane, wymagające subskrypcji wersje gazet online.

W marcu tak liczone wydania cyfrowe stanowiły na amerykańskim rynku 14,2 proc. całej sprzedaży. To oznacza znaczny wzrost rok do roku (w marcu 2011 roku było to 8,66 proc.).

Jak zapowiedział w rozmowie z agencją Reuters Mathias Doepfner, prezes grupy Axel Springer wydającej „Die Welt", gazeta zamknie swoje treści w Internecie pod koniec roku. – To ryzykowny ruch i nie ma gwarancji, że się powiedzie. Ale dziś jestem w tej kwestii większym optymistą niż jeszcze rok czy dwa lata temu – mówi Doepfner.

Jak dodaje, jest pozytywnie zaskoczony reakcją innych wydawców, którzy w Niemczech przygotowują się do takiego samego ruchu.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie