Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes krakowskiej spółki, podtrzymuje plany, że w całym 2012 r. przychody Comarchu ze sprzedaży produktów i usług w formule cloud computing (chmurze) sięgną 4 mln zł, czyli będą o ponad 30 proc. większe niż rok wcześniej.

– Po dziewięciu miesiącach tempo wzrostu w tym obszarze sięgało 36 proc., a sprzedaż  3 mln zł – mówi przedstawiciel informatycznej firmy. Ujawnia, że Comarch miał już 24 tys. klientów, którzy korzystali z tego typu usług. – W dużej części są to firmy, które na razie bezpłatnie testują aplikacje. Znaczna część z nich przechodzi jednak następnie na wersje płatne – wskazuje Rymarczyk. Comarch przez Internet pozwala na korzystanie z aplikacji finansowo-księgowych, programu do prowadzenia sklepu internetowego, narzędzi do archiwizacji danych oraz fakturowania (dla najmniejszych firm).

Zdaniem Rymarczyka do szybkiego wzrostu sprzedaży usług w chmurze przyczyniła się rosnąca świadomość klientów. – Jeszcze do niedawna musieliśmy wkładać sporo wysiłku w edukację przedsiębiorców, żeby przekonać ich, że korzystanie z oprogramowania przez Internet jest bezpieczne – oznajmia. Wśród korzyści zachęcających klientów do wejścia w chmurę wymienia też elastyczność (klient może ograniczać lub rozszerzać współpracę z usługodawcą w zależności od potrzeb). Do rosnącego zainteresowania cloud computingiem przyczyniło się też spowolnienie gospodarcze. – Klienci szukają oszczędności. W chmurze nie muszą ponosić na starcie wydatków na zakup serwerów czy licencji. Mogą też na bieżąco wrzucać w koszty comiesięczny abonament – wylicza przedstawiciel Comarchu. Szacuje, że korzystanie z aplikacji przez sieć jest o 20–50 proc. (w zależności od zakresu usług) tańsze niż w tradycyjnym modelu.

Rymarczyk uważa, że polski rynek usług w chmurze jest daleki od nasycenia. Dlatego ostrożnie szacuje, że w 2013 r. spółka powinna zwiększyć przychody z tego źródła o co najmniej 20 proc. – Wykorzystujemy przewagę konkurencyjną i fakt, że już od dawna świadczymy tego typu usługi. Nasza konkurencja jest daleko w tyle – stwierdza.

Zapowiada, że od przyszłego roku Comarch zacznie oferować usługi cloud computingu również w Niemczech. Firma kończy już budowę i wyposażanie własnego centrum przetwarzania danych w Dreźnie, z którego będzie obsługiwała lokalnych klientów. Brak takiego obiektu ograniczał ekspansję spółki w tym obszarze (klienci nie chcieli, żeby ich dane przechowywane były w data center w Polsce). Comarch, podobnie jak w Polsce, będzie sprzedawał przez sieć dostęp do aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem (Semiramis), do e-sklepu czy rozwiązań do archiwizacji danych. Sprzedaż w Niemczech, jak zapowiada wiceprezes, ruszy w I kwartale 2013 r. – Chmura będzie tematem przewodnim naszego stoiska na CeBIT – podsumuje Rymarczyk.