Reklama
Rozwiń

Pustki w magazynach

Tyl­ko co czwar­ty e­-sklep dys­po­nu­je od rę­ki wszyst­ki­mi pro­duk­ta­mi ofe­ro­wa­ny­mi na sprze­daż klien­tom.

Aktualizacja: 08.11.2012 02:40 Publikacja: 08.11.2012 02:39

Nie­co za­ska­ku­ją­ce wy­ni­ki przy­no­si ra­port eHan­del Pol­ska 2012, któ­ry zo­sta­nie ogło­szo­ny jesz­cze w li­sto­pa­dzie, a „Rz" już te­raz po­zna­ła je­go część. Z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na uży­tek pu­bli­ka­cji wy­ni­ka, że ca­łym asor­ty­men­tem wy­sta­wia­nym na stro­nie w ma­ga­zy­nie dys­po­nu­je je­dy­nie 24,5 proc. e­-skle­pów.

Od 30 do 50 proc. wy­sta­wia­nej ofer­ty dys­po­nu­je 10 proc. skle­pów, aż 13,3 proc. zaś ma w ma­ga­zy­nie mniej niż 10 proc. ofe­ro­wa­nych to­wa­rów. Jed­nak wi­dać po­pra­wę – jesz­cze w 2007 r. w tej ostatniej gru­pie było aż 22,4 proc. an­kie­to­wa­nych firm.

Wy­ni­ki róż­nią się tak­że na ko­rzyść firm, któ­re oprócz dzia­łal­no­ści w In­ter­ne­cie pro­wa­dzą również tra­dy­cyj­ne pla­ców­ki han­dlo­we.

– Skle­py po­sia­da­ją­ce fi­zycz­ne od­dzia­ły znacz­nie rza­dziej ma­ją w ma­ga­zy­nie mniej niż 10 proc. po­zy­cji asor­ty­men­to­wych. Za­ska­ku­ją­ce jest na­to­miast, że wszyst­kie to­wa­ry w ma­ga­zy­nie po­sia­da­ją czę­ściej skle­py wy­łącz­nie in­ter­ne­to­we – pi­sze w ra­por­cie Grze­gorz Cho­dak z Po­li­tech­ni­ki Wro­cław­skiej.

– Cho­dzi o cię­cie kosz­tów. Zwłasz­cza ma­łe fir­my nie są w sta­nie za­mó­wić ca­łego to­waru, od ra­zu za nie­go za­pła­cić i jesz­cze po­no­sić kosz­ty utrzy­ma­nia ma­ga­zy­nu – przy­zna­je nie­ofi­cjal­nie je­den z wła­ści­cie­li. Do­ty­czy to jed­nak tak­że du­żych firm. W ich przy­pad­ku za­zwy­czaj w ma­ga­zy­nie od rę­ki do­stęp­na jest pod­sta­wo­wa ofer­ta, wszel­kie­go ty­pu do­dat­ko­we ka­te­go­rie zaś za­ma­wia­ne są na bie­żą­co.

– Jak wi­dać, ten mo­del się spraw­dza. Świad­czy to tak­że o za­ufa­niu przed­się­bior­ców pro­wa­dzą­cych sprze­daż elek­tro­nicz­ną do hur­tow­ni­ków – mó­wi Piotr Ja­rosz, re­dak­tor na­czel­ny ra­por­tu eHandel Pol­ska 2012.

Trze­ba tak­że od­dać przed­się­bior­com, że mo­że nie wprost, jed­nak in­for­mu­ją klien­tów, iż za­ma­wia­ny przez nich to­war nie znaj­du­je się ak­tu­al­nie w ma­ga­zy­nie. 83,4 proc. an­kie­to­wa­nych w ba­da­niu firm po­da­ło, że in­for­mu­je o wa­run­kach do­stęp­no­ści to­wa­ru, a 67,4 proc. po­da­je tak­że o cza­sie re­ali­za­cji za­mó­wie­nia każ­dej po­zy­cji asor­ty­men­to­wej. W ża­den spo­sób o te­go ty­pu wa­run­kach nie in­for­mu­je tyl­ko 5,1 proc. firm.

W Pol­sce dzia­ła obec­nie nie­mal 12 tys. e­-skle­pów. Ich licz­ba sta­le ro­śnie. Jed­no­cze­śnie skra­ca się czas, ja­ki fir­my da­ją so­bie na spraw­dze­nie, czy da­ny biz­nes ma szan­se na po­wo­dze­nie, i w przy­pad­ku słab­szych wy­ni­ków szyb­ko zni­ka­ją z ryn­ku. Już tyl­ko 12,7 proc. dzia­ła kró­cej niż rok – w 2009 r. by­ło to 23,1 proc.

Z dru­giej stro­ny staż już 28,3 proc. skle­pów in­ter­ne­to­wych prze­kra­cza pięć lat – w 2009 r. by­ło to 12,2 proc. To in­for­ma­cja bar­dzo do­bra z punk­tu wi­dze­nia klien­tów, po­nie­waż fir­ma dłu­go dzia­ła­ją­ca na ryn­ku jest bar­dziej sta­bil­na i ra­czej ofe­ru­je wy­so­ki stan­dard usług. Na­gła­śnia­ne przy­pad­ki oszustw są dzie­łem ra­czej no­wych gra­czy, ale wciąż nie jest to obowiązująca re­gu­ła.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji