Pustki w magazynach

Tyl­ko co czwar­ty e­-sklep dys­po­nu­je od rę­ki wszyst­ki­mi pro­duk­ta­mi ofe­ro­wa­ny­mi na sprze­daż klien­tom.

Aktualizacja: 08.11.2012 02:40 Publikacja: 08.11.2012 02:39

Nie­co za­ska­ku­ją­ce wy­ni­ki przy­no­si ra­port eHan­del Pol­ska 2012, któ­ry zo­sta­nie ogło­szo­ny jesz­cze w li­sto­pa­dzie, a „Rz" już te­raz po­zna­ła je­go część. Z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na uży­tek pu­bli­ka­cji wy­ni­ka, że ca­łym asor­ty­men­tem wy­sta­wia­nym na stro­nie w ma­ga­zy­nie dys­po­nu­je je­dy­nie 24,5 proc. e­-skle­pów.

Od 30 do 50 proc. wy­sta­wia­nej ofer­ty dys­po­nu­je 10 proc. skle­pów, aż 13,3 proc. zaś ma w ma­ga­zy­nie mniej niż 10 proc. ofe­ro­wa­nych to­wa­rów. Jed­nak wi­dać po­pra­wę – jesz­cze w 2007 r. w tej ostatniej gru­pie było aż 22,4 proc. an­kie­to­wa­nych firm.

Wy­ni­ki róż­nią się tak­że na ko­rzyść firm, któ­re oprócz dzia­łal­no­ści w In­ter­ne­cie pro­wa­dzą również tra­dy­cyj­ne pla­ców­ki han­dlo­we.

– Skle­py po­sia­da­ją­ce fi­zycz­ne od­dzia­ły znacz­nie rza­dziej ma­ją w ma­ga­zy­nie mniej niż 10 proc. po­zy­cji asor­ty­men­to­wych. Za­ska­ku­ją­ce jest na­to­miast, że wszyst­kie to­wa­ry w ma­ga­zy­nie po­sia­da­ją czę­ściej skle­py wy­łącz­nie in­ter­ne­to­we – pi­sze w ra­por­cie Grze­gorz Cho­dak z Po­li­tech­ni­ki Wro­cław­skiej.

– Cho­dzi o cię­cie kosz­tów. Zwłasz­cza ma­łe fir­my nie są w sta­nie za­mó­wić ca­łego to­waru, od ra­zu za nie­go za­pła­cić i jesz­cze po­no­sić kosz­ty utrzy­ma­nia ma­ga­zy­nu – przy­zna­je nie­ofi­cjal­nie je­den z wła­ści­cie­li. Do­ty­czy to jed­nak tak­że du­żych firm. W ich przy­pad­ku za­zwy­czaj w ma­ga­zy­nie od rę­ki do­stęp­na jest pod­sta­wo­wa ofer­ta, wszel­kie­go ty­pu do­dat­ko­we ka­te­go­rie zaś za­ma­wia­ne są na bie­żą­co.

– Jak wi­dać, ten mo­del się spraw­dza. Świad­czy to tak­że o za­ufa­niu przed­się­bior­ców pro­wa­dzą­cych sprze­daż elek­tro­nicz­ną do hur­tow­ni­ków – mó­wi Piotr Ja­rosz, re­dak­tor na­czel­ny ra­por­tu eHandel Pol­ska 2012.

Trze­ba tak­że od­dać przed­się­bior­com, że mo­że nie wprost, jed­nak in­for­mu­ją klien­tów, iż za­ma­wia­ny przez nich to­war nie znaj­du­je się ak­tu­al­nie w ma­ga­zy­nie. 83,4 proc. an­kie­to­wa­nych w ba­da­niu firm po­da­ło, że in­for­mu­je o wa­run­kach do­stęp­no­ści to­wa­ru, a 67,4 proc. po­da­je tak­że o cza­sie re­ali­za­cji za­mó­wie­nia każ­dej po­zy­cji asor­ty­men­to­wej. W ża­den spo­sób o te­go ty­pu wa­run­kach nie in­for­mu­je tyl­ko 5,1 proc. firm.

W Pol­sce dzia­ła obec­nie nie­mal 12 tys. e­-skle­pów. Ich licz­ba sta­le ro­śnie. Jed­no­cze­śnie skra­ca się czas, ja­ki fir­my da­ją so­bie na spraw­dze­nie, czy da­ny biz­nes ma szan­se na po­wo­dze­nie, i w przy­pad­ku słab­szych wy­ni­ków szyb­ko zni­ka­ją z ryn­ku. Już tyl­ko 12,7 proc. dzia­ła kró­cej niż rok – w 2009 r. by­ło to 23,1 proc.

Z dru­giej stro­ny staż już 28,3 proc. skle­pów in­ter­ne­to­wych prze­kra­cza pięć lat – w 2009 r. by­ło to 12,2 proc. To in­for­ma­cja bar­dzo do­bra z punk­tu wi­dze­nia klien­tów, po­nie­waż fir­ma dłu­go dzia­ła­ją­ca na ryn­ku jest bar­dziej sta­bil­na i ra­czej ofe­ru­je wy­so­ki stan­dard usług. Na­gła­śnia­ne przy­pad­ki oszustw są dzie­łem ra­czej no­wych gra­czy, ale wciąż nie jest to obowiązująca re­gu­ła.

Nie­co za­ska­ku­ją­ce wy­ni­ki przy­no­si ra­port eHan­del Pol­ska 2012, któ­ry zo­sta­nie ogło­szo­ny jesz­cze w li­sto­pa­dzie, a „Rz" już te­raz po­zna­ła je­go część. Z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na uży­tek pu­bli­ka­cji wy­ni­ka, że ca­łym asor­ty­men­tem wy­sta­wia­nym na stro­nie w ma­ga­zy­nie dys­po­nu­je je­dy­nie 24,5 proc. e­-skle­pów.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie