Czytelnicy ufają gazetom

Ponad 80 procent czytelników gazet opiniotwórczych w Europie ufa informacjom, które w nich znajduje – wynika z badania, w którym brała udział „Rz”

Publikacja: 21.11.2012 23:14

Czytelnicy ufają gazetom

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak kk Kuba Krzysiak

Z badania, jakie Międzynarodowe Stowarzyszenie Marketingowe Mediów Informacyjnych (INMA) przeprowadziło na 9 tys. czytelników europejskich gazet, wynika, że 75 proc. osób ufa podawanym przez nie informacjom (patrz wykres).

– Bardziej skłonni ufać swojej gazecie są czytelnicy gazet opiniotwórczych – deklaruje to 83 proc. z nich, podczas gdy wśród czytelników pozostałych tytułów analogiczny odsetek sięga 66 proc. – podaje INMA w swoim raporcie.

Wśród tytułów, które wzięły udział w badaniu, są cztery polskie: „Rzeczpospolita", „Gazeta Wyborcza", „Fakt" i „Super Express" (przebadała je spółka Polskie Badania Czytelnictwa – PBC). Z innych krajów badane były m. in. brytyjski „The Guardian", francuskie „Le Figaro", brytyjski „Daily Mirror" i norweski dziennik „Aftenposten". – To, co wynika z tych badań, czyli fakt, że marki prasowe są bardzo silne, to duża szansa dla wydawców, zwłaszcza teraz, w czasie przenoszenia się z dystrybucją gazet na urządzenia mobilne – uważa Marek Miller, rzecznik komisji ds. promocji prasy Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Jak dodaje, silna pozycja tytułów prasowych to dobra wiadomość w czasie wprowadzania opłat za treści wydawców w Internecie.

Silne marki trafiają do internautów

W związku z tym, że badanie obejmowało wyłącznie czytelników papierowych wydań, do których mocniej przywiązane są starsze pokolenia, wyższe wskaźniki prasa uzyskuje wśród starszych czytelników. Ale i te wśród osób do 30. roku życia wypadają zadowalająco.

Średnio ponad połowa czytelników europejskich gazet deklaruje, że ulubiona gazeta odgrywa istotną rolę w ich życiu. Wśród osób powyżej 60. roku życia ten wskaźnik jest wyższy, bo sięga 64 proc., a wśród 30-latków i młodszych wynosi 44 proc. Częściej uważają tak też czytelnicy gazet opiniotwórczych (61 proc.) niż bulwarówek (51 proc.).

Czas spędzany na czytaniu papierowego dziennika ceni sobie 75 proc. 60-latków i starszych czytelników, ale też 54 proc. czytelników mających co najwyżej 30 lat. – Badanie pokazuje, że zaufanie do gazet wciąż jest silne i nie maleje. Nie ma to nic wspólnego z wieszczeniem końca gazet, które z kolei wynika wyłącznie ze zmieniającego się teraz modelu dystrybucji prasy – komentuje Adam Wojdyło, prezes PBC. Jak dodaje, w dobie cyfryzacji tej branży i wynikającego z niej chaosu mocne marki będą tym bardziej zyskiwać na znaczeniu, bo czytelnicy w Internecie często czują się zagubieni.

Badanie INMA?przeprowadzono w lipcu tego roku na czytelnikach ponad 30 papierowych dzienników w dziesięciu krajach europejskich.

Cyfryzacja nie pogrzebie gazet

Silnym na papierze tytułom przechodzącym wyłącznie na wydania elektroniczne sama zmiana formuły nie powinna według specjalistów grozić zniknięciem z rynku. – Nie traci się na znaczeniu na rynku przez rezygnację z takiej czy innej wersji. Traci się, gdy produkowane przez firmę tego rodzaju treści nie są wystarczająco dobre i wyjątkowe. A to kwestia zupełnie wykraczająca poza rodzaj posiadanych wersji – mówił w rozmowie z „Rz" Fernando Vega Olmos, szef kreacji w sieci agencji reklamowych JWT Worldwide.

DziennikI coraz bardziej cyfrowe

E-wersje wzmacniają czytelnictwo

W związku ze zmianami technologicznymi coraz większa część przychodów wydawców pochodzi spoza papierowych wydań (według PwC w tym roku globalnie będzie to ok. 5 proc.). W USA i Wielkiej Brytanii zmodyfikowano w związku z tym system badań sprzedaży prasy, włączając do wyników liczbę sprzedanych dostępów do witryn internetowych gazet (o ich e-wydaniach i edycjach tabletowych nie wspominając). Z ostatnich danych amerykańskiego ABC (Audit Bureau of Circulation) wynika, że na koniec III kw. cyfrowe edycje (tabletowe, e-wydania i dostępy do witryn gazet) stanowiły już 15,3 proc. wszystkich sprzedanych wydań (9,8 proc. rok wcześniej). Popyt na edycje tabletowe gazet będzie rósł wraz z nasycaniem się rynku tabletami. Globalnie na świecie sprzedano już ok. 130 mln tych urządzeń, a w Polsce – ok. 0,5 mln, ale to nie wyczerpuje potencjału rynku. Według szacunków ABI Research w 2015 r. na światowy rynek trafi 287 mln tabletów. W Polsce wersje tabletowe mają już wszystkie największe opiniotwórcze gazety, ale np. dopiero przymierzają się do nich wydawcy magazynów. Ten ruch rozważa m.in. Wydawnictwo Bauer („Pani", „Twój Styl"). Powstają już także tytuły przeznaczone wyłącznie na tablety.

Z badania, jakie Międzynarodowe Stowarzyszenie Marketingowe Mediów Informacyjnych (INMA) przeprowadziło na 9 tys. czytelników europejskich gazet, wynika, że 75 proc. osób ufa podawanym przez nie informacjom (patrz wykres).

– Bardziej skłonni ufać swojej gazecie są czytelnicy gazet opiniotwórczych – deklaruje to 83 proc. z nich, podczas gdy wśród czytelników pozostałych tytułów analogiczny odsetek sięga 66 proc. – podaje INMA w swoim raporcie.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie