Reklama
Rozwiń
Reklama

Wydawcy szukają pieniędzy w Internecie

Prawie wszyscy (90 proc.) wydawcy prasy w USA produkują treści z myślą o mobilnych urządzeniach, a połowa zarabia na stronach internetowych.

Publikacja: 28.01.2013 01:02

Wydawcy szukają pieniędzy w Internecie

Foto: Bloomberg

W przyszłym roku wszyscy planują już mieć takie treści – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Roslow Reseach dla stowarzyszenia Alliance for Audited Media (AAM). Cyfrowe wydania stanowią już 15,3 proc. wszystkich sprzedanych amerykańskich gazet.

Wydawcy liczą też, że wpływy z ich sprzedaży będą w najbliższych miesiącach rosły. Obecnie 56 proc. deklaruje, że z wydań na urządzenia mobilne pochodzi 1–9 proc. ich przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej. Grupa tych, którzy uzyskują 10–19 proc. wpływów z cyfrowych wydań, obejmuje teraz 12 proc. firm, ale na koniec przyszłego roku spodziewa się ich już 30 proc.

Najwięcej płatnych rozwiązań tworzonych jest dla użytkowników iPadów (ma je 56 proc. wydawców). 42 proc. wydawnictw zarabia na posiadaczach iPhone'ów, 38 proc. – na właścicielach urządzeń Kindle'a, a 31 proc. – na posiadaczach Nooków.

Ponad połowa przepytanych wydawnictw przyznaje, że to właśnie tablety będą najistotniejszym cyfrowym kanałem dla ich publikacji w przyszłości.

Zdecydowana większość firm (73 proc.) wciąż przenosi na tabletowe wersje swoje edycje papierowe. Odwrotną politykę ma już jednak 21 proc. wydawców, a 63 proc. stosuje model mieszany, z przewagą treści spoza papierowych wydań.

Reklama
Reklama

Ale imają się i innych sposobów na zarabianie na cyfrowych treściach. Podobnie jak w Polsce także w USA (tyle że na znacznie większą skalę) funkcjonują paywalle – płatne platformy z treściami. Ma je już 41 proc. wydawców. Stopień ich zamknięcia bywa różny, ale właściciele już się z nich nie wycofują, tak jak to kilka lat temu zrobił hiszpański „El Pais". – Zamknięcie treści w sieci spowodowało, że w ciągu ostatnich 4 lat sprzedaż była stabilna. Darmowe treści w sieci nie przyczynią się do budowania zwycięskich modeli biznesowych w naszej branży – podał jeden z wydawców w wywiadzie na potrzeby badania.

Wśród tych, którzy jeszcze takiego rozwiązania nie zastosowali, 44 proc. ma w planach wprowadzenie paywalla w ciągu 2 najbliższych lat. Największa grupa – 39 proc. – stosuje częściową płatność za treści, czyli udostępnia pewną ich liczbę za darmo, a za kolejne każe płacić. Jedna trzecia obejmuje opłatami najbardziej ekskluzywne informacje, a tylko 17 proc. – całą witrynę. Paywalle będą zdaniem ekspertów rosnącym trendem wśród wydawców w USA także w tym roku.

Jak wynika z badań, połowa ich witryn już jest rentowna, a na koniec przyszłego roku ten odsetek wzrośnie do 56 proc. Wśród aplikacji na tablety i smartfony zarabia na siebie 22 proc., ale na koniec 2014 r. ma ich być już 51 proc.

W przyszłym roku wszyscy planują już mieć takie treści – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Roslow Reseach dla stowarzyszenia Alliance for Audited Media (AAM). Cyfrowe wydania stanowią już 15,3 proc. wszystkich sprzedanych amerykańskich gazet.

Wydawcy liczą też, że wpływy z ich sprzedaży będą w najbliższych miesiącach rosły. Obecnie 56 proc. deklaruje, że z wydań na urządzenia mobilne pochodzi 1–9 proc. ich przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej. Grupa tych, którzy uzyskują 10–19 proc. wpływów z cyfrowych wydań, obejmuje teraz 12 proc. firm, ale na koniec przyszłego roku spodziewa się ich już 30 proc.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama