Dzienniki w USA na sprzedaż

Kilka największych dzienników w USA jest na sprzedaż, bo prasa drukowana z trudem dostosowuje się do technologii cyfrowej

Publikacja: 04.03.2013 10:41

Grupa New York Times chce sprzedać „The Boston Globe", grupa Tribune szuka chętnych na „Los Angeles Times", „Chicago Tribune" i „Baltimore Sun". Inne tytuły już zmieniły właścicieli.

- Dzienniki wielkich aglomeracji były naprawdę wiodącą siłą mediów w tym kraju publikując rewelacje w skali narodowej. Boleśnie odczuły jednak wszystkie zmiany i perturbacje związane z techniką cyfrową — stwierdził analityk z firmy badawczej Outsell, Ken Doctor.

Dzienniki te są dziś warte dziesięć razy mniej niż w w najlepszych czasach 10 czy 20 lat temu. „Boston Globe" kupiony w 1993 r. za 1,1 mld dolarów przez New York Times „pójdzie dziś za około 110 mln" — ocenia Doctor.

W 2012 r. „Chicago Sun-Times" udało się sprzedać za 20 mln dolarów przy cenie kupna 180 mln w 1994 r., grupę tytułów z Filadelfii, w tym „Philadelphia Inquirer" za 55 mln przy cenie kupna 515 mln w 2006 r.

W dużych miastach dzienniki zależą bardzo od drobnych ogłoszeń, a te zmalały o 75 proc. w porównaniu ze szczytowym okresem. Ponoszą też duże koszty dystrybucji — wyjaśnia Alan Mutter, konsultant projektów dotyczących dziennikarstwa i technologii.

Sprzedaż egzemplarzy drukowanych maleje, bo doszła konkurencja portali z drobnymi ogłoszeniami w rodzaju Craigslist, a z innymi portalami przegrywają w informowaniu o najważniejszych problemach krajowych i międzynarodowych. Mają też wyższe koszty obsługi prasowej własnego regionu.

Wśród potencjalnych nabywców tych tytułów nie należy spodziewać się grup prasowych, poza być może jedynie News Corp, imperium Ruperta Murdocha, które jest już właścicielem „Wall Street Journal" i „New York Post" — uważa Mutter. Jego zdaniem Murdoch poszukuje przede wszystkim tytułów z prestiżem i wpływami.

Inwestor-miliarder Warren Buffett kupił kilka pomniejszych gazet, które trochę lepiej dają sobie radę, ale nie interesują go te największe, nie mogące osiągnąć zysku mimo drastycznych cięć kosztów i kadrowych.

Najbardziej znane „‚New York Times" i „Washington Post" ograniczają również koszty, a równolegle starają się zwiększać wpływy z wersji cyfrowych. „NYT" wprowadził w 2011 r. płatny abonament i osiąga z niego więcej pieniędzy niż z reklam i ogłoszeń. „Washington Post" zamierza także pobierać opłaty za swe artykuły w internecie i sprzedać swą siedzibę w centrum miasta.

Branża obserwuje też doświadczenie polegające na zmniejszeniu częstotliwości wydań, podjęte przez niektóre dzienniki, jak „New Orleans Time — Picayune", który w wersji drukowanej ukazuje się trzy razy w tygodniu i zmniejszył swe wydatki o 25 prov. przy zachowaniu przychodów z reklam.

Nie jest pewne, czy abonamenty na wydania elektroniczne wystarczą do utrzymania dzienników przy życiu, ale tendencja zmierza wyraźnie w tym kierunku. To droga zapewniająca rentowną przyszłość, ale pod warunkiem utrzymania dobrego produktu redakcyjnego. Ludzie chcą więcej informacji lokalnych, chcą publikacji śledczych — uważa Ken Doctor.

Jego zdaniem, tytuły, które wprowadzą zbyt duże oszczędności dla osiągnięcia szybko rezultatów, ucierpią na tym, zaś te, które zastosują długofalowe podejście, wyjdą na tym lepiej.

Grupa New York Times chce sprzedać „The Boston Globe", grupa Tribune szuka chętnych na „Los Angeles Times", „Chicago Tribune" i „Baltimore Sun". Inne tytuły już zmieniły właścicieli.

- Dzienniki wielkich aglomeracji były naprawdę wiodącą siłą mediów w tym kraju publikując rewelacje w skali narodowej. Boleśnie odczuły jednak wszystkie zmiany i perturbacje związane z techniką cyfrową — stwierdził analityk z firmy badawczej Outsell, Ken Doctor.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie