Reklama
Rozwiń

Cyfrowy Polsat mile zaskakuje wynikami

Blisko 600 mln zł zarobiła na czysto w 2012 r. medialna grupa Zygmunta Solorza-Żaka

Publikacja: 12.03.2013 08:40

Wyniki za ostatni kwartał ub.r. Cyfrowego Polsatu były lepsze niż sądzili analitycy, a w tym roku mimo oczekiwanego spadku rynku reklamy telewizyjnej o 4-6 proc. zarząd zakłada wzrost przychodów i chce utrzymać wysokie marże. Brakuje jeszcze tylko propozycji w sprawie dywidendy.

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w IV kwartale 2012 r. były lepsze niż sądzili analitycy z biur maklerskich. Przychody medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka urosły o 4 proc. do 753 mln zł, zysk operacyjny powiększył się do 175 mln zł, EBITDA zamknęła kwotą 247 mln zł (wzrost o 25 proc. w sporej części dzięki porozumieniu z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi), a zysk netto 122 mln zł (poprawa o 59 proc. m.in. dzięki pozytywnemu wpływowi papierowej wyceny obligacji).

Tymczasem analitycy ankietowani przez PAP sądzili, że Cyfrowy Polsat wykaże w tym okresie 733,3 mln zł przychodów, 164 mln zł zysku operacyjnego i niecałe 224 mln zł EBITDA. Ich zdaniem zysk netto mógł wynieść 106 mln zł.

W całym 2012 roku grupa łącząca biznes telewizji satelitarnej i nadawcy telewizyjnego zanotowała nieco ponad 2,78 mld zł przychodów (o 17,4 proc. więcej niż rok wcześniej), 790 mln zł zysku operacyjnego, ponad 1 mld zł EBITDA oraz 598 mln zł zysku netto.

W IV kw. ub.r. grupa rosła głównie dzięki wyższym wpływom abonamentowym od klientów indywidualnych, choć abonentów pakietów telewizyjnych przybywa platformie już wolno: w minionym kwartale ich grono powiększyło się o około 8,5 tys. do blisko 3,57 mln.  Przyczyniły się do tego także przychody ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Baza abonentów mobilnego Internetu Cyfrowego Polsatu urosła w IV kw. do 150,2 tys. ze 117 tys. na koniec września ub.r. Oznacza to przyspieszenie wyników sprzedaży, która  (w ujęciu netto) spowodowała przyrost bazy abonentów Internetu o 28 proc. w kwartale.

W końcu grudnia Cyfrowy Polsat miał też ponad 137 tys. abonentów własnych telefonii komórkowej, a wykazał jeszcze dodatkowo 7,78 tys. aktywacji usługi sieci Plus, które sprzedał w ramach trwającej cross promocji z komórkowym telekomem należącym do głównego właściciela.

W całym 2012 r. przychody platformy rosły także za sprawą efektu konsolidacji przejętej w 2011 r. Telewizji Polsat, która z powodu słabej koniunktury na rynku reklamowym sama w sobie jednak notowała spadek wpływów.

W  IV kw. ub.r. „segment nadawania i produkcji telewizyjnej" (głównie Telewizja Polsat) odnotował spadek przychodów o 4 proc. do 311 mln zł, a w całym 2012 roku 1 proc. do 1,09 mld zł.

W skali roku kanały telewizyjne Polsatu zanotowały przy tym 3-proc. spadek przychodów z reklamy i sponsoringu do 850 mln zł. to oznacza, że stacja radziła sobie lepiej niż cały rynek reklamy telewizyjnej, który, jej zdaniem spadł w ub.r. o 5,6 proc. do 3,66 mld zł.

Jak wynika z prezentacji, w tym roku Polsat spodziewa się spadku rynku telewizyjnej reklamy o 4-6 proc.

Rosły natomiast zyski nadawczego pionu. W ujęciu rocznym EBITDA powiększyła się o 18 proc. do 400 mln zł, a zysk netto o 32 proc. do 307 mln zł.

Z prezentacji dla inwestorów spółki wynika, że wskaźnik dług netto do EBITDA grupy spadł na koniec grudnia do poniżej 2 (wyniósł 1,95), co, zgodnie z warunkami obligacji pozwala firmie wypłatę dywidendy. Z formalnego punktu widzenia, jak czytamy w sprawozdaniu, aby mogło do tego dojść, potrzebne jest zawieszenie niektórych kowenantów obligacji. Raport nie zawiera jednak planów, czy rekomendacji zarządu w tym zakresie.

Wyniki za ostatni kwartał ub.r. Cyfrowego Polsatu były lepsze niż sądzili analitycy, a w tym roku mimo oczekiwanego spadku rynku reklamy telewizyjnej o 4-6 proc. zarząd zakłada wzrost przychodów i chce utrzymać wysokie marże. Brakuje jeszcze tylko propozycji w sprawie dywidendy.

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w IV kwartale 2012 r. były lepsze niż sądzili analitycy z biur maklerskich. Przychody medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka urosły o 4 proc. do 753 mln zł, zysk operacyjny powiększył się do 175 mln zł, EBITDA zamknęła kwotą 247 mln zł (wzrost o 25 proc. w sporej części dzięki porozumieniu z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi), a zysk netto 122 mln zł (poprawa o 59 proc. m.in. dzięki pozytywnemu wpływowi papierowej wyceny obligacji).

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji