Reklama
Rozwiń

Prawdziwe rozdanie LTE dopiero będzie

Nowa technologia szybkiego mobilnego Internetu dzieli zwolenników i sceptyków.

Publikacja: 14.03.2013 03:34

Ostatnie trzy miesiące 2012 roku były kluczowe dla wzrostu popularności usługi ultraszybkiego mobilnego Internetu - LTE - na świecie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Informa Media&Telecom, w tym czasie przybyło ponad 45 mln użytkowników „czystej" usługi LTE i w sumie w grudniu było ich nieco ponad 68 mln.

Zdecydowanie więcej klientów – 1,2 mld - miała w grudniu natomiast hybrydowa usługa dostępu do sieci, łącząca LTE z nieco starszą, ale nadal bardzo popularną i nie do końca wykorzystaną przez operatorów telekomunikacyjną technologię HSPA+.

Pionierzy przyspieszają

Jaką popularnością najnowsza technologia mobilna cieszy się w Polsce?  W nadchodzący wtorek wynikami za 2012 rok chwalić się będzie Polkomtel, operator sieci Plus, który jako drugi, tuż po Cyfrowym Polsacie wdrożył w Polsce LTE. Zygmunt Solorz-Żak, założyciel Cyfrowego Polsatu i od ponad roku właściciel Polkomtela (Plus), mówił niedawno na łamach „Rz", że zamierza zaskoczyć sceptyków. Informował również, że mobilna sieć, mimo trudnych przemian jakie przeszła w ubiegłym roku, pozostała najbardziej rentowną. Z telekomu płynęły wcześniej informacje, że czwarty kwartał ubiegłego roku przyniósł mu poprawę wyników sprzedaży usług.

Precyzyjnych informacji o wynikach sprzedaży LTE firmy Solorza-Żaka na razie nie podają.

950 mln zł zaoferowały w ostatnim przetargu sieci komórkowe Play i T-Mobile za pasmo pozwalające świadczyć usługi LTE

W połowie ubiegłego roku oznak większych sukcesów na tym polu brakowało. Bank inwestycyjny HSBC podawał w raporcie o Polkomtelu, że w czerwcu 2012 roku telekom miał 571 tys. abonentów szerokopasmowego dostępu do Internetu (najmniej w branży).

Według zapewnień zarządu sieci Plus drugie półrocze przyniosło poprawę, a oferta wsparta kampanią „Oba Ma", w której operator sprzedawał dwa urządzenia: tablet i smartfon spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów. Wyniki Cyfrowego Polsatu zdają się potwierdzać, że w polskim LTE coś się ruszyło. Dominik Libicki, szef Cyfrowego Polsatu jest przekonany, że LTE to przyszłość rynku.

Konkurencja urośnie

To, czego jej brakuje to – zdaniem Libickiego – stałe łącza (czy to w postaci światłowodu, czy radiolinii) o dużej przepustowości od wież z nadajnikami radiowymi LTE do światłowodowych magistral. Libicki jest przekonany, że gdy jakość tych telekomunikacyjnych dróg poprawi się, LTE w pełni rozwinie skrzydła.

Cyfrowy Polsat zaczął sprzedaż LTE 30 sierpnia 2011 r. gdy baza jego abonentów mobilnego Internetu wynosiła 43 tys. Korzystając z marketingowego wyróżnika w postaci LTE, w półtora roku platforma zdobyła około 100 tys. abonentów usługi, z czego  ponad jedną trzecią – 34 tys. – w czwartym kwartale 2012 r. i ubiegły rok zakończyła ze 150 tys. klientów szerokopasmowego dostępu. Można szacować, że ponad połowa z nich ma możliwość korzystania z usługi w technologii LTE.  „Możliwość", bo modemy oferowane przez Cyfrowy Polsat to zwykle urządzenia dwusystemowe: łączące się i z siecią HSPA+ i LTE.

- Sprzedaż modemów z LTE stanowi obecnie 50 proc. bieżącej sprzedaży. Odsetek ten rośnie wraz z zasięgiem sieci LTE – informuje Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu. Skoro tak, to można ostrożnie szacować, że Plus i Cyfrowy Polsat w sumie mają około 130 tys. abonentów usługi LTE.

W zestawieniu z wynikami konkurentów nie wydaje się to wiele. Orange w 2012 r. zdobyło ponad 200 tys. abonentów dedykowanej usługi dostępowej. T-Mobile – podobnie.

- Usługi LTE nie wywołały w Polsce specjalnych zachwytów ze strony użytkowników. Ci, którzy korzystają z tej technologii mogą cieszyć się wprawdzie większą przepustowością sieci, a więc i prędkością przesyłu danych, ale nie pojawiły się – być może jeszcze – nowe usługi, które dzięki LTE można oferować użytkownikom – wskazuje Grzegorz Bernatek, analityk Audytela.

- Operatorzy w Europie ciągle testują takie rozwiązania, w szczególności wykorzystujące mechanizmy gwarancji jakości usługi, czy pasma - dodaje. To perspektywa użytkownika. - Operator sieci LTE może natomiast cieszyć się większą efektywnością kosztową, którą daje ta technologia - wyjaśnia Bernatek.

Mimo wszystko w szranki o częstotliwości pozwalające świadczyć usługi LTE stanęli wszyscy operatorzy komórkowi, także ci, którzy ze zdobywanie abonentów Internetu radzili sobie i bez tej technologii. W lutym zwycięzcami ogłoszono P4 (Play) oraz Polską Telefonię Cyfrową (T-Mobile). Zaoferowali dużo, bo łącznie 950 mln zł.

Orange sytuacja ta nie martwi. Widzi przynajmniej dwie drogi wyjścia z sytuacji, o czym poniżej mówi prezes spółki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji