Prawdziwe rozdanie LTE dopiero będzie

Nowa technologia szybkiego mobilnego Internetu dzieli zwolenników i sceptyków.

Publikacja: 14.03.2013 03:34

Ostatnie trzy miesiące 2012 roku były kluczowe dla wzrostu popularności usługi ultraszybkiego mobilnego Internetu - LTE - na świecie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Informa Media&Telecom, w tym czasie przybyło ponad 45 mln użytkowników „czystej" usługi LTE i w sumie w grudniu było ich nieco ponad 68 mln.

Zdecydowanie więcej klientów – 1,2 mld - miała w grudniu natomiast hybrydowa usługa dostępu do sieci, łącząca LTE z nieco starszą, ale nadal bardzo popularną i nie do końca wykorzystaną przez operatorów telekomunikacyjną technologię HSPA+.

Pionierzy przyspieszają

Jaką popularnością najnowsza technologia mobilna cieszy się w Polsce?  W nadchodzący wtorek wynikami za 2012 rok chwalić się będzie Polkomtel, operator sieci Plus, który jako drugi, tuż po Cyfrowym Polsacie wdrożył w Polsce LTE. Zygmunt Solorz-Żak, założyciel Cyfrowego Polsatu i od ponad roku właściciel Polkomtela (Plus), mówił niedawno na łamach „Rz", że zamierza zaskoczyć sceptyków. Informował również, że mobilna sieć, mimo trudnych przemian jakie przeszła w ubiegłym roku, pozostała najbardziej rentowną. Z telekomu płynęły wcześniej informacje, że czwarty kwartał ubiegłego roku przyniósł mu poprawę wyników sprzedaży usług.

Precyzyjnych informacji o wynikach sprzedaży LTE firmy Solorza-Żaka na razie nie podają.

950 mln zł zaoferowały w ostatnim przetargu sieci komórkowe Play i T-Mobile za pasmo pozwalające świadczyć usługi LTE

W połowie ubiegłego roku oznak większych sukcesów na tym polu brakowało. Bank inwestycyjny HSBC podawał w raporcie o Polkomtelu, że w czerwcu 2012 roku telekom miał 571 tys. abonentów szerokopasmowego dostępu do Internetu (najmniej w branży).

Według zapewnień zarządu sieci Plus drugie półrocze przyniosło poprawę, a oferta wsparta kampanią „Oba Ma", w której operator sprzedawał dwa urządzenia: tablet i smartfon spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów. Wyniki Cyfrowego Polsatu zdają się potwierdzać, że w polskim LTE coś się ruszyło. Dominik Libicki, szef Cyfrowego Polsatu jest przekonany, że LTE to przyszłość rynku.

Konkurencja urośnie

To, czego jej brakuje to – zdaniem Libickiego – stałe łącza (czy to w postaci światłowodu, czy radiolinii) o dużej przepustowości od wież z nadajnikami radiowymi LTE do światłowodowych magistral. Libicki jest przekonany, że gdy jakość tych telekomunikacyjnych dróg poprawi się, LTE w pełni rozwinie skrzydła.

Cyfrowy Polsat zaczął sprzedaż LTE 30 sierpnia 2011 r. gdy baza jego abonentów mobilnego Internetu wynosiła 43 tys. Korzystając z marketingowego wyróżnika w postaci LTE, w półtora roku platforma zdobyła około 100 tys. abonentów usługi, z czego  ponad jedną trzecią – 34 tys. – w czwartym kwartale 2012 r. i ubiegły rok zakończyła ze 150 tys. klientów szerokopasmowego dostępu. Można szacować, że ponad połowa z nich ma możliwość korzystania z usługi w technologii LTE.  „Możliwość", bo modemy oferowane przez Cyfrowy Polsat to zwykle urządzenia dwusystemowe: łączące się i z siecią HSPA+ i LTE.

- Sprzedaż modemów z LTE stanowi obecnie 50 proc. bieżącej sprzedaży. Odsetek ten rośnie wraz z zasięgiem sieci LTE – informuje Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu. Skoro tak, to można ostrożnie szacować, że Plus i Cyfrowy Polsat w sumie mają około 130 tys. abonentów usługi LTE.

W zestawieniu z wynikami konkurentów nie wydaje się to wiele. Orange w 2012 r. zdobyło ponad 200 tys. abonentów dedykowanej usługi dostępowej. T-Mobile – podobnie.

- Usługi LTE nie wywołały w Polsce specjalnych zachwytów ze strony użytkowników. Ci, którzy korzystają z tej technologii mogą cieszyć się wprawdzie większą przepustowością sieci, a więc i prędkością przesyłu danych, ale nie pojawiły się – być może jeszcze – nowe usługi, które dzięki LTE można oferować użytkownikom – wskazuje Grzegorz Bernatek, analityk Audytela.

- Operatorzy w Europie ciągle testują takie rozwiązania, w szczególności wykorzystujące mechanizmy gwarancji jakości usługi, czy pasma - dodaje. To perspektywa użytkownika. - Operator sieci LTE może natomiast cieszyć się większą efektywnością kosztową, którą daje ta technologia - wyjaśnia Bernatek.

Mimo wszystko w szranki o częstotliwości pozwalające świadczyć usługi LTE stanęli wszyscy operatorzy komórkowi, także ci, którzy ze zdobywanie abonentów Internetu radzili sobie i bez tej technologii. W lutym zwycięzcami ogłoszono P4 (Play) oraz Polską Telefonię Cyfrową (T-Mobile). Zaoferowali dużo, bo łącznie 950 mln zł.

Orange sytuacja ta nie martwi. Widzi przynajmniej dwie drogi wyjścia z sytuacji, o czym poniżej mówi prezes spółki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Ostatnie trzy miesiące 2012 roku były kluczowe dla wzrostu popularności usługi ultraszybkiego mobilnego Internetu - LTE - na świecie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Informa Media&Telecom, w tym czasie przybyło ponad 45 mln użytkowników „czystej" usługi LTE i w sumie w grudniu było ich nieco ponad 68 mln.

Zdecydowanie więcej klientów – 1,2 mld - miała w grudniu natomiast hybrydowa usługa dostępu do sieci, łącząca LTE z nieco starszą, ale nadal bardzo popularną i nie do końca wykorzystaną przez operatorów telekomunikacyjną technologię HSPA+.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie