Reklama
Rozwiń

PBI szuka firmy do badania Internetu w Polsce

Zainteresowanie konkursem ogłoszonym przez Polskie Badania Internetu jest duże.

Aktualizacja: 16.05.2013 04:21 Publikacja: 16.05.2013 04:21

Odsetek internautów w Polsce

Odsetek internautów w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Decyzja PBI o rozpoczęciu konkursu na firmę, która zajmie się badaniem polskiego Internetu, zaskoczyło branżę. Badania Megapanel od prawie dziesięciu lat przeprowadzała w Polsce firma Gemius, z którą PBI w ostatnich miesiącach udoskonalał badanie, kierując się uwagami z branży. Ostatnia z takich decyzji została ogłoszona w styczniu tego roku – PBI i Gemius podpisały wtedy umowę, dzięki której miały ustanowić standard pomiaru oglądalności materiałów audio i wideo w sieci. W połowie roku miały zostać zaprezentowane pierwsze wyniki.

– PBI jest zadowolone ze współpracy z Gemiusem, jednak chcąc zapewnić rynkowi najlepszy produkt i uzyskać świeże spojrzenie na podejście do pomiaru,  podjęła decyzję o przeglądzie dostępnych metodologii pomiaru Internetu – podała firma w komunikacie. Andrzej Garapich, prezes PBI, tłumaczy tylko, że na całym świecie na przeprowadzanie takich badań rozpisuje się konkursy, więc zdecydowało się na to w końcu także PBI. – Zainteresowanie konkursem jest bardzo duże, mamy już zgłoszenia od firm, ale nie podajemy na razie ani ich liczby, ani nazw – mówi.

Firmy z całego świata swoje zgłoszenia w konkursie ogłoszonym dzisiaj mogą nadsyłać do 23 maja.

Z wyłonioną w konkursie firmą PBI podpisze umowę, ale już tylko  na trzy, cztery lata. Po tym czasie znów rozpisze konkurs. Badaniem mają być objęte: oglądalność witryn internetowych, korzystanie z aplikacji internetowych, stream (audio i wideo) oraz urządzenia niebędące komputerami stacjonarnymi – smartfony, tablety, telewizory z dostępem do Internetu oraz konsole do gier. Czyli wszystkie te obszary, o które od wielu miesięcy dopominali się przedsiębiorcy działający w Internecie.

Ponad dwa lata temu PBI przeprowadzało szeroko zakrojone konsultacje, by się dowiedzieć, czego branży najbardziej w Megapanelu brakuje. Wymieniane było wtedy głównie objęcie badaniem nowych obszarów (mobile  i streaming), geolokalizacja wyników, przyspieszanie publikacji danych i prezentowanie poza danymi miesięcznymi danych dziennych i tygodniowych. Poszerzone zostało wtedy także grono udziałowców PBI m.in. po to, by zdobyć finansowanie na rozszerzenie zakresu badań.

Obecnie udziałowcami Polskich Badań Internetu są: Agora, Onet.pl, Interia.pl, Wirtualna Polska, GG Network (właściciel komunikatora Gadu-Gadu), Murator, Polskapresse, Ringier Axel Springer Polska oraz Redefine (właściciel Ipli). – Wymagania badania ustalimy wspólnie z firmami niebędącymi właścicielami PBI – mówi Garapich. Na razie nie ma jeszcze debaty na ten temat. – Czekamy na zgłoszenia, później przeprowadzimy konsultacje w branży dotyczące kwestii samych badań – wyjaśnia.

Decyzja PBI o rozpoczęciu konkursu na firmę, która zajmie się badaniem polskiego Internetu, zaskoczyło branżę. Badania Megapanel od prawie dziesięciu lat przeprowadzała w Polsce firma Gemius, z którą PBI w ostatnich miesiącach udoskonalał badanie, kierując się uwagami z branży. Ostatnia z takich decyzji została ogłoszona w styczniu tego roku – PBI i Gemius podpisały wtedy umowę, dzięki której miały ustanowić standard pomiaru oglądalności materiałów audio i wideo w sieci. W połowie roku miały zostać zaprezentowane pierwsze wyniki.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji