Filmy w sieci i piractwo osłabiają sprzedaż płyt DVD i Blu-ray

Dystrybuowane przez Internet filmy zaczynają wypierać te na nośnikach. Na sprzedaż DVD i Blu-ray negatywny wpływ ma także piractwo w sieci.

Publikacja: 09.06.2013 23:11

Filmy w sieci i piractwo osłabiają sprzedaż płyt DVD i Blu-ray

Foto: Bloomberg

Według najnowszych prognoz PwC  już za cztery lata globalne wpływy z serwisów oferujących filmy w sieci oraz z filmów oferowanych przez operatorów płatnej telewizji w usługach wideo na żądanie, będą wyższe niż przychody ze sprzedaży płyt DVD i Blu-ray. Jeśli do rynku płyt z filmami doliczy się kurczące się wpływy z wypożyczeń filmów na nośnikach, do 2017 roku płyty będą jeszcze górować nad filmami w postaci cyfrowej, ale już w coraz mniejszym stopniu (patrz: wykres). Dostęp do filmów elektronicznych przyniesie branży wtedy 26,9 mld dol., a sprzedaż i wypożyczenia płyt – 31,3 mld dol.

W USA, gdzie na coraz większą skalę działają takie platformy, jak Netflix (ma już ponad 29 mln abonentów) i Hulu (ok. 4 mln subskrybentów), filmy udostępniane widzom w postaci elektronicznej już w 2016 roku będą większym biznesem niż sprzedaż i wypożyczanie płyt DVD, VCD i Blu-ray.

Natomiast globalnie już w przyszłym roku wpływy ze sprzedaży i wypożyczeń filmów na nośnikach będą, po raz pierwszy odkąd PwC publikuje swój raport, niższe niż przychody ze sprzedaży biletów do kin.

Branżę niszczy piractwo

W Polsce widać te same tendencje, ale na razie wpływy ze sprzedaży fizycznych nośników znacznie przewyższają te z filmów oglądanych w sieci i w ramach VoD od operatorów.

Z szacunków dystrybutora filmowego TiMFilm Studio wynika, że w ubiegłym roku polski rynek sprzedaży i wypożyczeń płyt DVD, VCD i Blu-ray z filmami był wart 366,5 mln zł – to o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Sprzedało się 14,5 mln płyt z filmami (to o 3,3 proc. mniej niż przed rokiem).

– Rynek wideo w Polsce kurczy się, ale w dużej mierze z powodu piractwa, a nie dlatego, że rozwija się VoD. Nie ma już dziś w Polsce takiego jak kiedyś problemu z piratowanymi płytami, ale są nielegalne serwisy w Internecie, z których szeroko korzysta zwłaszcza młodzież – mówi Marek Trojak, prezes TimFilm Studio. Jego zdaniem, jeśli widz ma do wyboru tylko film płatny, wciąż często decyduje się na kupno płyty z filmem. Jeśli jednak znajdzie film w sieci za darmo, wybiera opcję darmową. Nawet, jeśli jest to film zdobyty nielegalnie.

366 mln zł wartość rynku sprzedaży i wypożyczeń filmów na nośnikach w 2012 roku według TimFilm Studio

Piractwo, które wyniszcza filmową branżę, to nie tylko polskie zjawisko. Na świecie wciąż są rynki, na których oprócz Internetu branżę zabija także „tradycyjny" handel pirackimi płytami. – Takie kraje jak Pakistan, Meksyk i Tajlandia to regionalne centra nielegalnej produkcji najnowszych hollywoodzkich filmów i seriali. Często są do zdobycia w drugim obiegu już w tym samym dniu, gdy film trafia do kin – piszą analitycy PwC w swoim raporcie z prognozami dla rynku mediów i rozrywki.

Koniec wypożyczalni?

Z szacunków TimFilm Studio wynika, że w Polsce – podobnie jak na innych rynkach – najgorzej radziły sobie w ubiegłym roku wypożyczalnie płyt z filmami. Liczba wypożyczeń spadła z 3,6 mln do 3 mln, a wpływy z tego tytułu skurczyły się aż o prawie 25 proc., do 19,9 mln zł. – Rynek wypożyczalni odchodzi w przeszłość, na rynku została jedna większa sieć wypożyczalni, VideoWorld – zauważa Marek Trojak. VideoWolrd nie ma już tak silnej konkurencji, od kiedy 20 maja, po 16 latach istnienia w Polsce, działalność zakończyła wypożyczalnia Beverly Hills Video.

Ze statystyk wynika, że jeśli już decydujemy się na film na nośniku, wciąż chętniej płytę kupujemy, niż wypożyczamy. TimFilm Studio szacuje, że w ubiegłym roku udało się sprzedać na polskim rynku 8,5 mln płyt z filmami – tyle samo, co rok wcześniej. Jednak wpływy z ich sprzedaży były o 5 proc. niższe niż w 2011 roku (wynosiły 238,6 mln zł), bo kupowane filmy były po prostu tańsze.

Jedynym wzrostowym obszarem w branży były tzw. booklety (sprzedawane przez wydawców w kioskach i księgarniach płyty z filmami dołączone do książek) oraz płyty DVD dodawane do czasopism. Sprzedało ich się wprawdzie mniej niż rok wcześniej – 6 mln przy 6,5 mln w 2011 roku – ale wpływy z tej sprzedaży były o 2,4 proc. wyższe i wynosiły 108 mln zł. – To dlatego, że były droższe – więcej ukazało się np. w ubiegłym roku premierowych tytułów kosztujących 29,9 zł – zauważa Trojak.

Boom na internetowe wypożyczalnie

Także według PwC  Polacy  wydali w ubiegłym roku na płyty z filmami mniej niż w 2011 roku. Zdaniem analityków tej firmy sytuacja nie jest jednak dramatyczna. 4,5-proc. spadek czeka branżę także w tym roku, ale już od przyszłego przychody będą nieznacznie rosły – w tym sięgną 127 mln dol., a w 2017 roku: 129 mln dol. Jednak także tutaj rozwijać się będą głównie cyfrowe kanały dystrybucji filmów (patrz: wykres).

– Motorem napędowym całej branży filmowej będzie dalszy rozwój serwisów streamingowych, takich jak np. Netlfix, wspierany rozwojem sieci internetowych oraz coraz większą dostępnością cenową urządzeń mobilnych – w efekcie konsumpcja filmów będzie się przenosić do kanału internetowego – komentuje Marcin Kałkucki, dyrektor w PwC. Mimo tego, że serwisów z filmami jest już w Polsce sporo (m.in. Ipla.tv, Iplex.pl, Kinoplex.gazeta.pl, StrefaVod.pl, TVN Player, internetowe Vod TVP, Onet Vod czy Cineman.pl), wciąż pojawiają się nowi.  W maju zakładkę z serwisem filmowym zaczął np. testować sklep CDP.pl, który chce sprzedawać odbiorcom cyfrowe filmy na własność.

Według Marka Trojaka pierwsze miesiące tego roku już pokazują pogłębianie się tendencji widocznych w ubiegłym. – Nie widać spadku w sprzedaży bookletów, ale spadki w sprzedaży filmów znacznie się pogłębiły – mówi.

447 serwisów z filmami w Europie

W Europie jest już ponad 3 tys. działających w różnych modelach serwisów wideo na żądanie – wyliczyło niedawno działające przy Komisji Europejskiej Europejskie Obserwatorium Audiowizualne przy okazji festiwalu filmowego w Cannes. Stricte filmową ofertę ma 447 z nich. Najwięcej nadawanych jest z Wielkiej Brytanii (48), Francji (33) i Niemiec (31). Polska z 18 serwisami plasuje się pośrodku tego zestawienia. Dużo jest jednak wśród nich wiekszych platform o międzynarodowym zasięgu„Wiele działających w Europie serwisów nadaje z USA. To np. Google Play Movies, YouTube Movies, Mubi czy Eurochannel. Z 53 serwisów subskrypcyjnych, jakie wystartowały na YouTube na początku maja (cztery z nich mają w ofercie głównie filmy), 29 można oglądać w Europie" – podają autorzy raportu. W swoim podsumowaniu brali pod uwagę nie tylko usługi w rodzaju catch-up tv (internetowy dostęp do materiałów z oferty płatnej telewizji dokładany za darmo klientom kablówek, platform satelitarnych i IPTV), ale też serwisy prowadzone przez wydawców gazet, internetowe oraz oferowane przez operatorów płatnej telewizji finansowane w różnych modelach (subskrypcja, reklama, płatność za wybraną pozycję, płatne w ramach abonamentu płatnej TV lub innych usług). Na rynku rozwija się nie tylko oferta niezależnych internetowych serwisów z filmami, ale także tzw. multiscreeningowe (wieloekranowe) serwisy oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych i telewizyjnych tworzonych po to,  by od tradycyjnej telewizji widzowie nie odpływali do Internetu. Do korzystania z nich trzeba mieć wykupiony abonament w płatnej telewizji, ale często oferują widzom nowości serialowe i filmowe.

Według najnowszych prognoz PwC  już za cztery lata globalne wpływy z serwisów oferujących filmy w sieci oraz z filmów oferowanych przez operatorów płatnej telewizji w usługach wideo na żądanie, będą wyższe niż przychody ze sprzedaży płyt DVD i Blu-ray. Jeśli do rynku płyt z filmami doliczy się kurczące się wpływy z wypożyczeń filmów na nośnikach, do 2017 roku płyty będą jeszcze górować nad filmami w postaci cyfrowej, ale już w coraz mniejszym stopniu (patrz: wykres). Dostęp do filmów elektronicznych przyniesie branży wtedy 26,9 mld dol., a sprzedaż i wypożyczenia płyt – 31,3 mld dol.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie