Netflix wystartuje jesienią we Francji

Niebawem uruchomi francuską siedzibę w Luksemburgu - podały francuskie media. Internetowy gigant oficjalnie zapowiedział, że w tym roku planuje europejską ekspansję.

Aktualizacja: 04.04.2014 11:38 Publikacja: 04.04.2014 11:38

Netflix wystartuje jesienią we Francji

Foto: Bloomberg

Siedziba francuskiego oddziału będzie się mieściła w Luksemburgu – podobnie, jak oddziałów otwartych już wcześniej (brytyjskiego, irlandzkiego, skandynawskiego i holenderskiego) – podał portal Variety.com powołując się na francuski dziennik „Les Echos". Jak dodaje, luksemburska siedziba jest korzystniejsza dla Netfliksa z przyczyn podatkowych. Pozwoli firmie uniknąć stosowania się do zapisów o obowiązkowym udziale produkcji francuskich w portfolio VOD (czyli wideo na żądanie) oraz nie będzie ona musiała płacić 19,6 proc. VAT od świadczonej usługi VOD. Francuskie platformy VOD muszą nadawać 15 proc. produkcji europejskich i dalsze 12 proc.- francuskich. A siedziba w Luksemburgu (mają ją też francuskie oddziały Google i iTunesa) oznacza VAT na poziomie 7 proc. i zero obostrzeń co do tzw. kwot europejskich.

Netflix nie zamierza startować we Francji sam: zaczął tam już negocjacje z Orange. Media spekulują jednak, że partnerstwo z operatorem który ma we Francji 10 mln klientów może być niemożliwe, jeśli amerykańska platforma zacumuje ze swoją siedzibą w Luksemburgu, żeby omijać francuskie przepisy.

Netflix nie wejdzie we Francji na dziewiczy rynek. Działają tam już FilmoTV i Canalplay Infinity.

Kolejnym krajem, w którym ma według spekulacji wystartować w tym roku Netflix, są Niemcy. W Amerykańskich mediach wspomina się też o Polsce, ale sam Netflix nie potwierdza żadnych pogłosek. Wiadomo tylko, że znaczne rozszerzenie działalności w Europie ma się wydarzyć w drugiej połowie tego roku. - W tej chwili nie możemy podać niczego innego na temat planowanego rozwoju, prócz tego, że będzie znaczący – mówiła „Rz" niedawno Joris Evers, szef biura komunikacji Netfliksa, kiedy pytaliśmy o możliwy start w Polsce.

W związku z tym, że Netflix jest notowany na rynku Nasdaq, wcześniej w tym roku analitycy Citi Research pokusili się o prognozy rozwoju platformy w potencjalnych nowych krajach.

Jeszcze w 2014 roku zakładają 400 tys. subskrybentów Netfliksa w Niemczech, rok później niewiele mniej we Francji, w 2016 roku 100 tys. klientów w... Polsce, a w kolejnych latach po tyle samo w Hiszpanii i we Włoszech. W 2020 roku według Citi liczba brytyjskich klientów Netfliksa przekroczy 11 mln, niemieckich: 6 mln, 4,5 mln we Francji, 4 mln w Holandii, po niecałym milionie w państwach skandynawskich oraz ok. 900 tys. w Polsce. Oraz między 700 i 800 tys. w Hiszpanii i we Włoszech (dla każdego z tych państw).

Siedziba francuskiego oddziału będzie się mieściła w Luksemburgu – podobnie, jak oddziałów otwartych już wcześniej (brytyjskiego, irlandzkiego, skandynawskiego i holenderskiego) – podał portal Variety.com powołując się na francuski dziennik „Les Echos". Jak dodaje, luksemburska siedziba jest korzystniejsza dla Netfliksa z przyczyn podatkowych. Pozwoli firmie uniknąć stosowania się do zapisów o obowiązkowym udziale produkcji francuskich w portfolio VOD (czyli wideo na żądanie) oraz nie będzie ona musiała płacić 19,6 proc. VAT od świadczonej usługi VOD. Francuskie platformy VOD muszą nadawać 15 proc. produkcji europejskich i dalsze 12 proc.- francuskich. A siedziba w Luksemburgu (mają ją też francuskie oddziały Google i iTunesa) oznacza VAT na poziomie 7 proc. i zero obostrzeń co do tzw. kwot europejskich.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie