Rz: Raport PwC rozprawia się tylko z piractwem materiałów wideo. Jak rozwój internetu wpłynął na prasę?
Maciej Hoffman
: Problemy rynku prasowego są związane z powszechnym dostępem do informacji, który umożliwiają dziś także duże portale. W konsekwencji nastąpiła zmiana zachowań czytelniczych – znaczna część czytelników przechodzi do treści darmowych, co powoduje spadek sprzedaży prasy. Między 2005 i 2012 r. nakłady prasy spadły o 31 proc., o prawie 1 mld egz.! To odbija się negatywnie na przychodach prasy z reklamy: im mniejszy nakład, tym gorsza oferta reklamowa, bo rosną koszty dotarcia do odbiorcy, które i tak w internecie są niższe.
Cyfrowi czytelnicy zaczną nadrabiać spadki wpływów z wydań papierowych?
Nakład, który spada nam na papierze, już odradza się w wersjach elektronicznych. Dzięki temu, jak zbadaliśmy, do 2017 r. prasa będzie odgrywała coraz większą rolę w dostępie do informacji, co będzie się wiązało z przychodami reklamowymi. Z prognoz wynika, że udział internetu w torcie reklamowym będzie z roku na rok rósł. Mamy nadzieję, że coraz większa jego część będzie płynęła do prasy poprzez rosnącą działalność wydawców online.