Reklama
Rozwiń
Reklama

Rozmowa z Maciejem Hoffmanem

Problemy rynku prasowego są związane z powszechnym dostępem do informacji, który umożliwiają dziś także duże portale - mówi Maciej Hoffman?, dyrektor generalny ?Izby Wydawców Prasy.

Publikacja: 17.04.2014 15:51

Rozmowa z Maciejem Hoffmanem

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Rz: Raport PwC rozprawia się tylko z piractwem materiałów wideo. Jak rozwój internetu wpłynął na prasę?

Maciej Hoffman

: Problemy rynku prasowego są związane z powszechnym dostępem do informacji, który umożliwiają dziś także duże portale. W konsekwencji nastąpiła zmiana zachowań czytelniczych –  znaczna część czytelników przechodzi do treści darmowych, co powoduje spadek sprzedaży prasy. Między 2005 i 2012 r. nakłady prasy spadły o 31 proc., o prawie 1 mld egz.! To odbija się negatywnie na przychodach prasy z reklamy: im mniejszy nakład, tym gorsza oferta reklamowa, bo rosną koszty dotarcia do odbiorcy, które i tak w internecie są niższe.

Cyfrowi czytelnicy zaczną nadrabiać spadki wpływów z wydań papierowych?

Nakład, który spada nam na papierze, już odradza się w wersjach elektronicznych. Dzięki temu, jak zbadaliśmy, do 2017 r. prasa będzie odgrywała coraz większą rolę w dostępie do informacji, co będzie się wiązało z przychodami reklamowymi. Z prognoz wynika, że udział internetu w torcie reklamowym będzie z roku na rok rósł. Mamy nadzieję, że coraz większa jego część będzie płynęła do prasy poprzez rosnącą działalność wydawców online.

Reklama
Reklama

Zdarza się w sieci piratowanie całych gazet?

W portalu Chomikuj i innych tego rodzaju można znaleźć takie materiały. Dziwię się, że się to komuś opłaca, ale są hobbyści, którzy skanują całe kolumny tygodników czy miesięczników i udostępniają je internautom. A proces wytoczony portalowi Chomikuj przez wydawców z Polskiej Izby Książki pokazał, że procesy sądowe w takich sprawach  trwają bardzo długo.

Tu też problem rozwiąże zmiana prawa?

W jakimś stopniu będzie musiała. Prawo prasowe i autorskie w zasadzie dotyczą dziś analogowych form komunikowania się, czyli odnoszą się do innej epoki. Trwająca rewolucja technologiczna zniszczyła to, co stanowiło podstawową wartość tych form. Duży nacisk kładziemy też teraz na uregulowanie problemu wykorzystywania prasy do tzw. monitoringu mediów. Firmy i instytucje otrzymują od  firm monitorujących media wycinki artykułów z prasy posegregowane tematycznie. Wydawcom spada z tego powodu prenumerata, a nie ma rekompensujących tych spadków przychodów, bo nie wszystkie firmy płacą wydawcom za wykorzystywanie ich treści. Swoich praw musimy dochodzić w postępowaniach sądowych, a one trwają po dwa, trzy lata.

—rozmawiała

Magdalena Lemańska

Rz: Raport PwC rozprawia się tylko z piractwem materiałów wideo. Jak rozwój internetu wpłynął na prasę?

Maciej Hoffman

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama