Raport ZenithOptimedia Group podsumowuje koncerny mediowe pod względem ich wpływów, ale tylko tych pozyskiwanych z rynku mediów. Są to więc przychody z reklam, ale także np. wpływy ze sprzedaży gazet w przypadku wydawnictw, czy przychody z abonamentów płaconych za płatną telewizję.
W tak sporządzonym rankingu najwyższe przychody wykazał Google: 43,7 mld dol., którego mediowe wpływy wzrosły rok do roku o prawie jedna piątą. Za nim uplasowała się z wpływami na poziomie 29,8 mld dol. DirecTV – operator satelitarnej telewizji płatnej w USA i Ameryce Południowej, który łącznie ma już prawie 38 mln abonentów. Do pierwszej piątki, w której wszystkie firmy odnotował wzrosty wpływów, weszły też Walt Disney Company z przychodami z działalności mediowej w wysokości 20,3 mld dol., 21st Century Fox z 19,03 mld dol. przychodów oraz amerykańska sieć kablowa Comcast (18,5 mld dol. przychodów).
Ciekawostką są w zestawieniu jednak pojawiające się po raz pierwszy przede wszystkim dwie chińskie korporacje. Chińska telewizja publiczna CCTV (w ofercie ma 22 stacje nadawane w modelu free-to-air, czyli niekodowane oraz 23 kanały płatne) z przychodami z działalności mediowej w wysokości 4,33 mld dol. znajduje się na 23 miejscu – przed Facebookiem czy Microsoftem, a chińska wyszukiwarka Baidu uplasowała się na 29 miejscu przed Microsoftem JCDecaux z przychodami na poziomie 3,6 mld dol.
- Pojawienie się tych dwóch firm w naszym zestawieniu trzydziestu największych koncernów mediowych to efekt wielkości i dynamiki chińskiego rynku. Oczekujemy zwiększonej obecności właścicieli mediów z rynków rozwijających się w miarę, jak zaczną rozwijać działalność międzynarodową – komentuje wyniki Jonathan Barnard, szef działu prognoz w ZenithOptimedia. Jak dodaje, ciekawe jest też to, że ostatnie lata stworzyły na rynku nowy typ wielkich firm mediowych: tych, których wpływy pochodzą z łączenia użytkowników z interesującymi ich treściami oraz innymi internautami. – Mimo to sercem branży wciąż pozostaje produkcja treści. To firmy specjalizujące się w tworzeniu treści wciąż dominują w naszym zestawieniu – dodaje.