800 mln ludzi czyta elektroniczne gazety

Po papierowe gazety wciąż sięga na świecie znacznie większa grupa, bo aż 2,5 mld osób, ale czytelników e-gazet przybywa znacznie szybciej: rok wcześniej było ich jeszcze „tylko" 600 mln.

Publikacja: 09.06.2014 17:15

800 mln ludzi czyta elektroniczne gazety

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

To oznacza, że papierowe gazety wciąż czyta na świecie więcej osób niż... korzysta z Internetu (internautów jest bowiem globalnie według Internet World Stats ok. 2,4 mld).

Z najnowszego raportu Światowej Organizacji Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA wynika, że sprzedaż papierowych wydań gazet na całym świecie w 2013 roku wzrosła rok do roku o 2 proc., ale dla ostatnich pięciu lat bilans jest wciąż ujemny (wynosi -2 proc.). – Sprzedaż papierowych wydań rośnie w tych krajach, w których rośnie klasa średnia, a dostęp do szerokopasmowego Internetu jest relatywnie niewielki. Na dojrzałych rynkach w dłuższej perspektywie czytelnicy będą jednak przenosić się z wydań papierowych na cyfrowe – podaje WAN-IFRA. Światowe wpływy z reklam w papierowych wydaniach gazet spadły w 2013 roku w porównaniu z poprzedni rokiem o 6 proc., ale w ujęciu pięcioletnim skurczyły się o 13 proc. – Łączne globalne wpływy wydawców z wydań papierowych były w ubiegłym roku stabilne i wynosiły 163 mld dol. Jednak w porównaniu z 2008 rokiem także spadły o prawie 13 proc. – wynika z opracowania organizacji zrzeszającej wydawców gazet z całego świata (w tym także polską Izbę Wydawców Prasy). 36 proc. rynku generuje Azja, 34 proc. – Europa, Bliski Wschód i Afryka (czyli tzw. rejon EMEA), 21 proc.: Ameryka Północna i 9 proc. – Ameryka Południowa.

E-wydania muszą rosnąć szybciej

Rosną wprawdzie wydania cyfrowe i ich wpływy (w ciągu ostatniego roku przychody ze sprzedaży elektronicznych wydań zwiększyły się o 60 proc, a przez pięć ostatnich lat wzrosły ponad 30-krotnie), ale wciąż niewystarczająco. – Wciąż reprezentują małą część rynku. Globalnie 93 proc. wszystkich przychodów wydawców pochodziło w 2013 roku z wydań drukowanych – podaje WAN-IFRA.

Choć już 46 proc. internautów odwiedza witryny gazet w sieci, generują one globalnie zaledwie 6 proc. ruchu w Internecie, a spędzanych jest na nich zaledwie 1,1 proc. czasu poświęcanego przez Internautów na surfowanie po sieci.

Jak komentuje Larry Kilman, sekretarz generalny WAN-IFRA, w społeczeństwie rośnie chęć do płacenia za treściwy dawców w Internecie. – Mimo ogromnej oferty darmowych treści w Internecie, ludzie wciąż chcą płacić za te, które są profesjonalnie napisane i zredagowane, niezależne, zabawne i angażujące, czyli za to, co gazety oferują od 400 lat . Platforma dystrybucyjna, za pomocą jakiej dostarczane są te treści, nie ma znaczenia – mówi Kilman.

Jak dodaje na koniec, choć wiele jest jeszcze w branży do zrobienia, dobra wiadomość jest taka, że już nastąpił w niej duży progres.

To oznacza, że papierowe gazety wciąż czyta na świecie więcej osób niż... korzysta z Internetu (internautów jest bowiem globalnie według Internet World Stats ok. 2,4 mld).

Z najnowszego raportu Światowej Organizacji Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA wynika, że sprzedaż papierowych wydań gazet na całym świecie w 2013 roku wzrosła rok do roku o 2 proc., ale dla ostatnich pięciu lat bilans jest wciąż ujemny (wynosi -2 proc.). – Sprzedaż papierowych wydań rośnie w tych krajach, w których rośnie klasa średnia, a dostęp do szerokopasmowego Internetu jest relatywnie niewielki. Na dojrzałych rynkach w dłuższej perspektywie czytelnicy będą jednak przenosić się z wydań papierowych na cyfrowe – podaje WAN-IFRA. Światowe wpływy z reklam w papierowych wydaniach gazet spadły w 2013 roku w porównaniu z poprzedni rokiem o 6 proc., ale w ujęciu pięcioletnim skurczyły się o 13 proc. – Łączne globalne wpływy wydawców z wydań papierowych były w ubiegłym roku stabilne i wynosiły 163 mld dol. Jednak w porównaniu z 2008 rokiem także spadły o prawie 13 proc. – wynika z opracowania organizacji zrzeszającej wydawców gazet z całego świata (w tym także polską Izbę Wydawców Prasy). 36 proc. rynku generuje Azja, 34 proc. – Europa, Bliski Wschód i Afryka (czyli tzw. rejon EMEA), 21 proc.: Ameryka Północna i 9 proc. – Ameryka Południowa.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie