Reklama
Rozwiń

Pirackie wideo popularniejsze niż legalne

We wrześniu nielegalne serwisy streamingujące wideo oraz udostępniające filmy w plikach miały więcej użytkowników niż legalne – wynika z alarmujących danych IAB Polska.

Publikacja: 09.12.2014 12:02

Legalnie we wrześniu wideo oglądało 17 mln polskich internautów, a nielegalnie, na różne sposoby, 18

Legalnie we wrześniu wideo oglądało 17 mln polskich internautów, a nielegalnie, na różne sposoby, 18,2 mln.

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Z najnowszych wyliczeń tej organizacji wynika, że we wrześniu zasięg witryn streamingujących nielegalne filmy i seriale w sieci oraz udostępniających pliki z nielegalnymi wersjami filmów wynosił 84 proc. (czyli docierał do tylu internautów), podczas gdy analogiczny wskaźnik dla legalnych serwisów wideo wynosił 70 proc. Legalnie wideo oglądało 17 mln polskich internautów, a nielegalnie, na różne sposoby, 18,2 mln.

Skala procederu pogłębia straty, jakie odnosi z powodu piractwa branża. Według szacunków IAB w 2013 r. same reklamowe wpływy nielegalnych serwisów streamingowych w sieci wyniosły 51 mln zł (w przypadku legalnych było to 68 mln zł). Gros serwisów oferuje pirackie wideo w modelu reklamowym, ale już 27 proc. z nich pobiera od użytkowników opłaty, co wprowadza internautów w błąd.

250 mln zł może rocznie tracić Skarb Państwa na pirackim wideo w internecie, według PwC

– Taki serwis wygląda jak legalny portal wideo, w dodatku opłaty dokonuje się za pośrednictwem operatora telekomunikacyjnego, z którego usług korzysta internauta – mówił Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska na kongresie walczącego z piractwem Stowarzyszenia Dystrybutorów Programów Telewizyjnych Sygnał.

Zdaniem ekspertów walka z procederem powinna być skupiona nie na internautach, ale na firmach, które dostarczają im nielegalne treści i czerpią z tego korzyści oraz na pośrednikach ułatwiających nielegalnemu biznesowi funkcjonowanie. – Jeśli dziś nie umiemy ścigać piratów w sieci, bo w internecie ważniejsza jest prywatność, ścigajmy właścicieli takich serwisów z tytułu oszustw podatkowych – mówił Maciej Maciejowski z zarządu TVN.

Zdaniem prawników walkę z piractwem ułatwiłoby też sfinalizowanie nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, naniesienie do polskiego prawa odpowiednich przepisów dyrektywy o prawie autorskim oraz stworzenie systemu prawnego, w którym operatorzy telekomunikacyjni musieliby podawać dane osób oglądających w sieci nielegalne filmy.

PwC
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji