Reklama
Rozwiń

Firmy podwajają wydatki na obronę przed hakerami

Internetowe ataki na rodzime przedsiębiorstwa wzrosły o ponad 40 proc. Biznes w odpowiedzi podwoił budżety na walkę z hakerami.

Publikacja: 11.12.2014 04:40

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W nas

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W naszym kraju dynamika jest nieco niższa – sięga 41 proc.

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

– Nie ma firm, do których nie da się włamać. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać, czy zostaniemy zaatakowani, tylko kiedy. O ile już do tego nie doszło – mówi Piotr Urban, lider zespołu zarządzania ryzykiem w firmie doradczej PwC.

Firmy są bezbronne

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W naszym kraju dynamika jest nieco niższa – sięga 41 proc.

Problem jednak w tym, że na Zachodzie przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z cyberzagrożeń, a – jak wynika z opublikowanego w środę raportu PwC – w Polsce biznes jest dopiero na początku drogi. – Firmy często przez kilka miesięcy nie wiedzą, że stały się ofiarą ataku i jakie straty poniosły – zaznacza Urban.

Rocznie światowa gospodarka na cyberprzestępczości traci nawet 575 mld dol., a przeciętną firmę cyberincydenty kosztują 3 mln dol. rocznie. W Polsce straty nie są szacowane.

– Respondenci wskazują, że nie znają kosztu związanego z atakiem albo że nie było to więcej niż 50 tys. zł – mówi Rafał Jaczyński, lider zespołu bezpieczeństwa biznesu w PwC. – Nie ma jednak wątpliwości, że faktyczne straty są znacząco wyższe. 50 tys. zł to kwota, która nie pokryje nawet kosztów obsługi incydentu przez profesjonalną firmę – dodaje.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem stan zabezpieczeń rodzimych firm pozostawia wiele do życzenia. – Z symulowanych ataków wiemy, że aby wykraść interesujące dane, wystarczy mniej niż cztery godziny – ostrzega.

Banki na celowniku

Eksperci zauważają jednak, że w sprawie zagrożeń świadomość polskich firm rośnie. Efekt? Budżety na cyberbezpieczeństwo skoczyły w ciągu roku ponaddwukrotnie. W 2013 r. wydatki sięgały 2,7 proc. budżetów firm na cele IT. W tym już 5,5 proc. To stawia polskie przedsiębiorstwa powyżej średniej światowej.

Globalne wydatki na cyberochronę spadły bowiem w 2014 r. z 3,8 do 3,5 proc. – To ważny sygnał, bo zmniejszenie dystansu polskich firm w zakresie bezpieczeństwa będzie wymagało większych wydatków w najbliższych trzech latach niż w zachodnich firmach, które od wielu lat wdrażają strategie w tym obszarze – mówi Rafał Jaczyński.

Według zajmującej się ochroną w sieci firmy Kaspersky Lab głównym celem hakerów jest sektor finansowy, a motywem – chęć zysku. W 2015 r. firma spodziewa się zmasowanych ataków na bankomaty.

– Kolejnym etapem będzie skompromitowanie przez cyberprzestępców sieci banków – twierdzi Aleksander Gostiew, główny ekspert ds. bezpieczeństwa w Kaspersky Lab.

PwC

– Nie ma firm, do których nie da się włamać. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać, czy zostaniemy zaatakowani, tylko kiedy. O ile już do tego nie doszło – mówi Piotr Urban, lider zespołu zarządzania ryzykiem w firmie doradczej PwC.

Firmy są bezbronne

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama