Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy podwajają wydatki na obronę przed hakerami

Internetowe ataki na rodzime przedsiębiorstwa wzrosły o ponad 40 proc. Biznes w odpowiedzi podwoił budżety na walkę z hakerami.

Publikacja: 11.12.2014 04:40

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W nas

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W naszym kraju dynamika jest nieco niższa – sięga 41 proc.

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

– Nie ma firm, do których nie da się włamać. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać, czy zostaniemy zaatakowani, tylko kiedy. O ile już do tego nie doszło – mówi Piotr Urban, lider zespołu zarządzania ryzykiem w firmie doradczej PwC.

Firmy są bezbronne

W 2014 r. liczba cyberataków na świecie wzrosła o 48 proc., do ponad 117 tys. ataków dziennie. W naszym kraju dynamika jest nieco niższa – sięga 41 proc.

Problem jednak w tym, że na Zachodzie przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z cyberzagrożeń, a – jak wynika z opublikowanego w środę raportu PwC – w Polsce biznes jest dopiero na początku drogi. – Firmy często przez kilka miesięcy nie wiedzą, że stały się ofiarą ataku i jakie straty poniosły – zaznacza Urban.

Rocznie światowa gospodarka na cyberprzestępczości traci nawet 575 mld dol., a przeciętną firmę cyberincydenty kosztują 3 mln dol. rocznie. W Polsce straty nie są szacowane.

– Respondenci wskazują, że nie znają kosztu związanego z atakiem albo że nie było to więcej niż 50 tys. zł – mówi Rafał Jaczyński, lider zespołu bezpieczeństwa biznesu w PwC. – Nie ma jednak wątpliwości, że faktyczne straty są znacząco wyższe. 50 tys. zł to kwota, która nie pokryje nawet kosztów obsługi incydentu przez profesjonalną firmę – dodaje.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem stan zabezpieczeń rodzimych firm pozostawia wiele do życzenia. – Z symulowanych ataków wiemy, że aby wykraść interesujące dane, wystarczy mniej niż cztery godziny – ostrzega.

Banki na celowniku

Eksperci zauważają jednak, że w sprawie zagrożeń świadomość polskich firm rośnie. Efekt? Budżety na cyberbezpieczeństwo skoczyły w ciągu roku ponaddwukrotnie. W 2013 r. wydatki sięgały 2,7 proc. budżetów firm na cele IT. W tym już 5,5 proc. To stawia polskie przedsiębiorstwa powyżej średniej światowej.

Globalne wydatki na cyberochronę spadły bowiem w 2014 r. z 3,8 do 3,5 proc. – To ważny sygnał, bo zmniejszenie dystansu polskich firm w zakresie bezpieczeństwa będzie wymagało większych wydatków w najbliższych trzech latach niż w zachodnich firmach, które od wielu lat wdrażają strategie w tym obszarze – mówi Rafał Jaczyński.

Według zajmującej się ochroną w sieci firmy Kaspersky Lab głównym celem hakerów jest sektor finansowy, a motywem – chęć zysku. W 2015 r. firma spodziewa się zmasowanych ataków na bankomaty.

– Kolejnym etapem będzie skompromitowanie przez cyberprzestępców sieci banków – twierdzi Aleksander Gostiew, główny ekspert ds. bezpieczeństwa w Kaspersky Lab.

PwC

– Nie ma firm, do których nie da się włamać. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać, czy zostaniemy zaatakowani, tylko kiedy. O ile już do tego nie doszło – mówi Piotr Urban, lider zespołu zarządzania ryzykiem w firmie doradczej PwC.

Firmy są bezbronne

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama