Ekstraklasa na plusie

Spółka Ekstraklasa zarządzająca prawami mediowymi do rozgrywek polskiej ligi piłki nożnej sezon 2014/2015 zamknęła na plusie.

Aktualizacja: 25.02.2015 18:59 Publikacja: 25.02.2015 18:34

Spółka Ekstraklasa zarządzająca prawami mediowymi do rozgrywek polskiej ligi piłki nożnej sezon 2014

Spółka Ekstraklasa zarządzająca prawami mediowymi do rozgrywek polskiej ligi piłki nożnej sezon 2014/2015 zamknęła na plusie.

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

– Ubiegły rok zakończył się w Ekstraklasie zyskiem po raz pierwszy od kilku sezonów. Budżet na ten sezon zakłada, że przychody sięgną 148 mln zł, przy 137 mln zł rok wcześniej, a zysk wyniesie co najmniej 2,3 mln zł (w 2013 r. było to 1 mln zł) – mówi Bogusław Biszof, prezes spółki.

Jak dodaje, celem spółki nie jest zwiększanie zysku, bo pieniądze wpływające do niej są rozdysponowywane w dużej mierze między jej akcjonariuszy, czyli kluby Ekstraklasy, oraz pokrywają opłaty za pracę sędziów.

– Niemniej ważne jest, by spółka nie była deficytowa. Zysk z tego i poprzedniego roku finansowego Ekstraklasy wpływa na zmniejszenie skumulowanej straty z lat ubiegłych. Spółce przywrócono też dwa lata temu płynność – mówi Biszof.

Właścicielami Ekstraklasa SA jest 16 klubów uczestniczących w rozgrywkach Ekstraklasy (każdy ma po 5,8 proc. udziałów, co roku dwa kluby wchodzące do ligi odkupują udziały od tych, które z niej wypadły) oraz PZPN (7,2 proc. udziałów). Przychody Esktraklasy to w ostatnim sezonie w aż 80 proc. wpływy ze sprzedaży praw mediowych do pokazywania relacji z rozgrywek, a w 20 proc. – praw marketingowych (przychody od sponsorów). Koszty spółki to z kolei w aż 90 proc. wypłaty dla klubów. Ekstraklasa w ubiegłym roku była neto na plusie, ale w poprzednich latach dołowała.

- Duży spadek przychodów i pogłębiona strata w sezonie 2011/2012, a więc przed kadencją obecnego zarządu, wynikała z tego, że wpływy z praw telewizyjnych do rozgrywek Ekstraklasy obniżyły się wtedy o kilkadziesiąt milionów złotych, a mimo tego klubom wypłacono kwoty podobne do tych z poprzednich lat. Tamten okres wpłynął na kolejnych kilka lat funkcjonowania spółki, szczególnie pod względem płynności finansowej – tłumaczy Bogusław Biszof.

Reklama
Reklama

Zarząd Ekstraklasy wraz ze specjalnie wynajętą do tego spółką M&P Silva negocjuje teraz sprzedaż praw mediowych Ekstraklasy na kolejnych kilka sezonów. Do ich sprzedaży powinno dojść w I kwartale tego roku. Wpływy ze sprzedaży praw mają być teraz wyższe niż dotychczas dzięki gwarantującemu to zapisowi w kontrakcie z M&P Silva.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama