Reklama zewnętrzna: Billboardy coraz bardziej cyfrowe

Już jedna czwarta globalnych przychodów w reklamie zewnętrznej pochodzi z nośników cyfrowych. W Polsce jest to na razie niespełna 5 procent rynku.

Publikacja: 17.01.2017 21:12

Reklama zewnętrzna: Billboardy coraz bardziej cyfrowe

Foto: 123RF

Światowy rynek reklamy zewnętrznej w ubiegłym roku wzrósł według PQ Media o 6,2 proc., do 49,2 mld dol., głównie dzięki cyfrowym ekranom, ale także dzięki wielkim wydarzeniom (igrzyska, wybory prezydenckie w USA). W Polsce Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, zrzeszająca największych graczy na tym rynku, jeszcze nie podsumowała roku. Dostępne szacunki wahają się między małym spadkiem jego wartości (dom mediowy Zenith spodziewa się spadku o 0,7 proc. w 2016 r.) a niewielkim wzrostem (Carat Polska oczekuje wzrostu o 1,8 proc., a Agora – o 2–4 proc.).

Prognozy Zenitha zakładają, że w tym roku spadek lekko się pogłębi. – Firmy outdoorowe będą musiały zrezygnować z części lokalizacji z uwagi na przepisy ustawy krajobrazowej oraz wysokie koszty utrzymania nośników, szczególnie w Warszawie. Wzrasta ich zainteresowanie nowymi lokalizacjami i mniejszymi miastami, które dotąd wydawały się dla nich mniej atrakcyjnym rynkiem – oceniają eksperci z Zenitha.

Carat spodziewa się wzrostu, ale wolniejszego niż w ubiegłym roku (o 1,3 proc.), a MediaCom zakłada, że rynek outdooru pozostanie w tym roku na poziomie z ubiegłego. – Spodziewamy się zmniejszenia nośników outdoorowych szczególnie w centrach dużych miast. Zauważamy spadek wydatków na ekspozycje na nośnikach standardowych, natomiast znacznie większa sprzedaż notowana jest na nośnikach citylight – m.in. na nowych wiatach przystankowych w Warszawie i Krakowie – mówi Kinga Koperska z domu mediowego MediaCom. Jak dodaje, dużym zainteresowaniem reklamodawców cieszą się mniej standardowe formy reklamy, np. cyfrowe citylighty w galeriach handlowych. – A także wiaty przystankowe z coraz bardziej rozbudowaną ofertą niestandardową, np. o Wi-Fi, co pozwala łączyć świat off-line i online – stworzenie nowych rozwiązań umożliwiających interakcję z odbiorcą – dodaje.

Samsung, który produkuje cyfrowe ekrany wystawiane w centrach handlowych czy na lotniskach, szacuje, że tzw. rynek digital signage w Polsce (sprzedaż sprzętu oraz oprogramowania i usług z nimi związanych) to już 280 mln zł. Bardziej zaawansowane cyfrowe ekrany umożliwiają już dzisiaj analizowanie profili osób przebywających w pobliżu monitora: ich płeć, wiek, liczbę, a czasem nawet nastrój.

IGRZ po III kw. 2016 r. szacowała przychody z cyfrowych nośników w Polsce na niecałe 17 mln zł, czyli stanowiły one prawie 5 proc. rynku.

Opinia

Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej

Globalnie wartość rynku reklamy zewnętrznej rośnie. Wyjątkiem jest Europa, gdzie ostatnie lata przynosiły spadki, nadrabiane przez Daleki i Bliski Wschód oraz Amerykę Płn. Na świecie cyfrowe nośniki stanowią już dziś ok. jednej trzeciej wszystkich i zapewniają ok. jednej czwartej przychodów. Inwestycje w takie nośniki są możliwe, gdy otoczenie będzie im przyjazne. W Polsce jeszcze tak nie jest. Miasta często w ogóle się nimi nie interesują, a udział przychodów z cyfrowych nośników w całym rynku wynosi ok. 3 proc.

Nie zgadzam się z tym, że uchwały krajobrazowe spowodują tąpnięcie na rynku w tym roku. Te przepisy wciąż są w trakcie uchwalania i będą mieć długie okresy przejściowe. Jeśli w Polsce utrzyma się koniunktura gospodarcza, ten rok może być dla branży bardzo dobry.

Światowy rynek reklamy zewnętrznej w ubiegłym roku wzrósł według PQ Media o 6,2 proc., do 49,2 mld dol., głównie dzięki cyfrowym ekranom, ale także dzięki wielkim wydarzeniom (igrzyska, wybory prezydenckie w USA). W Polsce Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, zrzeszająca największych graczy na tym rynku, jeszcze nie podsumowała roku. Dostępne szacunki wahają się między małym spadkiem jego wartości (dom mediowy Zenith spodziewa się spadku o 0,7 proc. w 2016 r.) a niewielkim wzrostem (Carat Polska oczekuje wzrostu o 1,8 proc., a Agora – o 2–4 proc.).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane