Instytut Adama Mickiewicza na Rok Romantyzmu Polskiego

Pod hasłem „Miej serce i patrzaj w serce”, zaczerpniętym z ballady „Romantyczność” Mickiewicza, IAM przygotowuje różnorodne zagraniczne projekty kulturalne.

Publikacja: 03.02.2022 22:09

Instytut Adama Mickiewicza na Rok Romantyzmu Polskiego

Foto: Materiały Prasowe

Rok Romantyzm Polskiego ustanowiony został przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 200. rocznicy wydania „Ballad i romansów”, których ukazanie się w 1822 roku uważa się za początek polskiego romantyzmu.

- Projekty Instytut Adama Mickiewicza zaprezentowane publiczności, reaktywują romantyczne idee we współczesnym kontekście. Chcemy pokazać to, co najcenniejszego polscy romantycy wnieśli do światowego dziedzictwa. – zapowiada Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Autorem Identyfikacja wizualnej Roku Romantyzmu Polskiego, przygotowanego dla zagranicznych projektów IAM, jest Jakub Woynarowski. Artysta bezpośrednio cytuje w niej słowa z ballady „Romantyczność" Mickiewicza i dodaje do nich jeszcze znak połączenia oka i serca. Tłumaczy przy tym, że nie tyle traktuje je jako przeciwstawienie „szkiełka i oka” oraz „wiary i czucia”, ile syntezę aspektu umysłowego i zmysłowego, jak w szekspirowskim pojęciu „oczy duszy”.

- Dodatkową inspirację wizualną stanowi rysunek, pochodzący z listu Tomasza Zana do Mickiewicza, który przedstawia uproszczony obraz serca i jego „uwarunkowań” w postaci promieniście rozmieszczonych odnośników do przestrzeni makrokosmosu i sfery zmysłów. – wyjaśnia.

Jakub Woynarowski jest też twórcą instalacji multimedialnej „Sol Salutis – mowa liczb”, którą Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutami Polskimi i placówkami dyplomatycznymi prezentował w końcu 2021 roku w Paryżu, Wilnie, Rzymie i Stambule. Projekt ten opierał się pogłębionej analizie znaczenia liczb w twórczości romantycznego wieszcza, zm.in. tajemniczego „czterdzieści i cztery” w III części „Dziadów”. Woynarowskiego bezpośrednio zainspirowało nigdy niepublikowane futurystyczne dzieło poety „Historia przyszłości”, znane jedynie z korespondencji i fragmentów.

W tym roku jednym z najważniejszych wydarzeń będzie udział Polski w 23. Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej „Unknown Unknowns. An Introduction to Mysteries” w Mediolanie (20 maja - 20 listopada). IAM we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu zaprezentuje na niej instalację „Greenhouse silent disco”, reaktywującą romantyczne rozumienie

i podejście do natury. Instalacja przybierze formę wypełnionej roślinami szklarni, wyposażonej w cyfrowe sensory, które na bieżąco będą śledzić i rejestrować to wszystko, co „mówią” rośliny. Jednocześnie zostanie podjęty temat projektowania opartego na wiedzy czerpanej od roślin..

Michał Duda, zastępca dyrektora ds. programowych w Muzeum Architektury we Wrocławiu, mówił na dzisiejszej konferencji prasowej, że kuratorką 23. Triennale jest astrofizyczka, więc połączenie Mickiewicza i astrofizyki początkowo wydawało się jego zespołowi trudne. - Przeczytaliśmy jednak artykuł o zjawisku z nieodległej przyszłości, w której rośliny będą w stanie zarządzać swoim środowiskiem i postanowiliśmy skonfrontować to z tym, co wiedzieliśmy o przyrodzie i naturze w tradycji romantyzmu. -wyjaśniał.

Powstanie także cykl instalacji multimedialnych „,Mickiewicz. The Romantic / Romantyczność. Bicentenary of Polish romanticism” Mikołaja Baliszewskiego, prezentowany w przestrzeniach europejskich miast we współpracy z Instytutami Polskimi Wizualizacjom Baliszewskiego towarzyszyć będzie nowe tłumaczenie poezji Adama Mickiewicza.

W Paryżu Katarzyna Krakowiak zaprezentuje z kolei swoją nową instalację przestrzenno-dźwiękową inspirowaną twórczością romantyków

W programie są też projekty muzyczne, min. Nikola Kołodziejczyk przygotowuje nową kompozycję jazzową opartą na „Balladach i romansach”, którą artysta zaprezentuje podczas międzynarodowego, prowadzącego przez Rosję, Serbię i Węgry.

Do 24 lutego IAM kontynuuje nabór wniosków do programu ,,44 x Mickiewicz”, odwołujących się do dziedzictwa romantycznego, a jednocześnie pokazujących, że romantyzm jest wehikułem nowoczesności.

Literatura
Podcast „Rzecz o książkach”: Kinga Wyrzykowska o „Porządnych ludziach”
Literatura
„Żądło” Murraya: prawdziwa Irlandia z Polakiem mechanikiem, czarnym charakterem
Literatura
Podcast „Rzecz o książkach”: Mateusz Grzeszczuk o „Światach lękowych” i nie tylko
Literatura
Zmarły Mario Vargas Llosa był piewcą wolności. Putina nazywał krwawym dyktatorem
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Literatura
Zmarł laureat Nagrody Nobla Mario Vargas Llosa
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne