Rok Romantyzm Polskiego ustanowiony został przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 200. rocznicy wydania „Ballad i romansów”, których ukazanie się w 1822 roku uważa się za początek polskiego romantyzmu.
- Projekty Instytut Adama Mickiewicza zaprezentowane publiczności, reaktywują romantyczne idee we współczesnym kontekście. Chcemy pokazać to, co najcenniejszego polscy romantycy wnieśli do światowego dziedzictwa. – zapowiada Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Autorem Identyfikacja wizualnej Roku Romantyzmu Polskiego, przygotowanego dla zagranicznych projektów IAM, jest Jakub Woynarowski. Artysta bezpośrednio cytuje w niej słowa z ballady „Romantyczność" Mickiewicza i dodaje do nich jeszcze znak połączenia oka i serca. Tłumaczy przy tym, że nie tyle traktuje je jako przeciwstawienie „szkiełka i oka” oraz „wiary i czucia”, ile syntezę aspektu umysłowego i zmysłowego, jak w szekspirowskim pojęciu „oczy duszy”.
- Dodatkową inspirację wizualną stanowi rysunek, pochodzący z listu Tomasza Zana do Mickiewicza, który przedstawia uproszczony obraz serca i jego „uwarunkowań” w postaci promieniście rozmieszczonych odnośników do przestrzeni makrokosmosu i sfery zmysłów. – wyjaśnia.
Jakub Woynarowski jest też twórcą instalacji multimedialnej „Sol Salutis – mowa liczb”, którą Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutami Polskimi i placówkami dyplomatycznymi prezentował w końcu 2021 roku w Paryżu, Wilnie, Rzymie i Stambule. Projekt ten opierał się pogłębionej analizie znaczenia liczb w twórczości romantycznego wieszcza, zm.in. tajemniczego „czterdzieści i cztery” w III części „Dziadów”. Woynarowskiego bezpośrednio zainspirowało nigdy niepublikowane futurystyczne dzieło poety „Historia przyszłości”, znane jedynie z korespondencji i fragmentów.