– ten tom wierszy ma niezwykle znaczące dopełnienie: „1987 – 1989”. I taką, na przykład, realizację: „Luty – kwitnie wilcze łyko./ W białym ornacie stąpasz/ po czaszkach Magadanu. Pamiętaj/ prowadź”.
Literatura faktu
Jerzy Odrowąż-Pieniążek „Więcej niż świadek” (Iskry)
– autobiografia pierwszego człowieka, którego rząd angielski uznał oficjalnie „za Polaka, a nie jakiegoś tam subjecta”. 30 stycznia 1918 roku!
Fikcja literacka
Wacław Holewiński „Nie tknął mnie nikt” (Agawa)
— Holewiński to godny następca zapomnianego, niestety, Władysława Lecha Terleckiego. Kiedy bierze się za opisywanie trudnych polsko-rosyjskich relacji, jest świetny, tak jak w otwierającym tę książkę opowiadaniu o bohaterze powstania styczniowego Ludwiku Zwierzdowskim.
Literatura faktu
Umberto Eco, „Mój 1968. Po drugiej stronie muru” (Wydawnictwo Literackie)
— podwójny esej jednego z najwybitniejszych współczesnych intelektualistów poświęcony wydarzeniom sprzed 40 lat w naszym kraju oraz Czechosłowacji. Warto tę książkę przeczytać przede wszystkim dlatego, żeby się przekonać, jak niewiele rozumieją z naszej środkowoeuropejskiej specyfiki nawet najwybitniejsze umysłowości z Zachodu.
Fikcja literacka
Adriana Szymańska „W podróży” (Oficyna Wydawnicza Łośgraf)
– wybór wierszy i prozy poetyckiej z dziesięciu tomików z lat 1968 –2007 poetki wyczulonej na bliższe i dalsze krajobrazy podróży przez świat, a i przez siebie, autorki o dorobku także eseistycznym: już w tym roku kalendarzowym ukazała się jej książka wspomnieniowa „Ta inna ja”.
Literatura faktu
„Polskie zaplecze Josepha Conrada Korzeniowskiego”, t.1 – 2 pod red. Zdzisława Najdera i Joanny Skolik (Gaudium)
– bardzo ważna publikacja Roku Conradowskiego. W tomie pierwszym m.in. listy Tadeusza Bobrowskiego do Conrada, w drugim listy Conrada do polskich adresatów, a tamże czasem arcyciekawe wspomnienia i wypowiedzi Polaków o autorze „Lorda Jima”.
Fikcja literacka
Wiktor Jerofiejew „Sąd ostateczny” (Czytelnik)
– powieść skomplikowana formalnie, mocna w warstwie językowej, prowokacyjnie wulgarna. Inteligentny i bezlitosny demontaż kitu historyczno-kulturowego zwanego rosyjską duszą plus kpina z zachodniej fascynacji Rosją.
Literatura faktu
Karol Maliszewski „Po debiucie. Dziennik krytyka” (Biuro Literackie)
– książka pokazuje, co to znaczy być krytykiem pierwszego kontaktu i jak należy rozmawiać z tymi, którzy pragną zaistnieć jako poeci. Rzecz budująca, gdyż dowodzi, iż poezja nadal jest sexy; jej magnetyzm jest po prostu niezbadany.
Fikcja literacka
Agnieszka Wolny-Hamkało „Spamy miłosne” (a5)
– jak ta wrocławska poetka metaforyzuje, jak wznosi się ponad przyzwyczajenia tak zwanej liryki kobiecej, jak ignoruje poprawność i zwyczajowość, jak daje się ponieść językowi, jego wolności.
Literatura faktu
Robert Zimmer „Moraliści europejscy. Przewodnik” (Prószyński i S-ka)
– łyka się to jak gorzką pigułkę. Samowiedza rodzaju ludzkiego dotycząca pozorów własnej wielkości jest porażająca, a tutaj mamy niezwykle zgrabnie ujętą historię tak rozumianej moralistyki. Od Machiavellego do Leca i Ciorana.
Fikcja literacka
Yukio Mishima „Zimny płomień” (Świat Książki) – zbiór opowiadań jednego z największych japońskich pisarzy XX wieku. Lapidarna definicja klasycyzującego stylu Mishimy to lodowaty chłód, z jakim pisze o targających jego bohaterami namiętnościach, zwłaszcza miłości i śmierci. Estetyzacja, a nawet erotyzacja umierania została szczególnie wstrząsająco wyrażona w „Umiłowaniu ojczyzny”, detalicznym opisie seppuku.
Literatura faktu
Stanisław Brzozowski „Głosy wśród nocy” (Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”)
– przez prawie sto lat nie mogliśmy się doczekać reedycji tej książki, jednej z najważniejszych w dorobku Brzozowskiego, niedokończonej, wydanej już po jego śmierci w 1912 roku. Zabawne, ale i zastanawiające: kiedyś endecja zestawiała ten tom z „Myślami nowoczesnego Polaka”, dzisiaj wydaje go „nowa” lewica.
Fikcja literacka
Henryk Skwarczyński „Uczta głupców” (Agawa)
– wreszcie polska powieść, którą mogę polecić z najczystszym sumieniem. Językowa sprawność, wielka finezja narracyjna, prawdziwa erupcja wyobraźni, świeżość i pomysłowość w łączeniu wątków czynią z książki interesujące wydarzenie literackie.
Literatura faktu
Jorge Luis Borges, Osvaldo Ferrari „W dialogu!” (Helion-Editio)
– chyba to już ostatnie spotkanie z Borgesem. Wywiad rzeka nagrany niedługo przed śmiercią pisarza, którego głos brzmi tym razem jakby inaczej. Może dlatego, że przekazuje nam swój testament?