Reklama
Rozwiń

Gość „Plusa Minusa” poleca. Marek Węcowski: Strzemiona Indiany Jonesa

Czytam różne książki o Ukrainie, ale to „Null” Twardocha jest dla mnie szczególnie ważny.

Publikacja: 04.07.2025 16:00

Gość „Plusa Minusa” poleca. Marek Węcowski: Strzemiona Indiany Jonesa

Foto: Justyna Sobolewska

Prof. dr hab. Marek Węcowski

Historyk związany z Uniwersytetem Warszawskim. Autor książek „Tu jest Grecja! Antyk na nasze czasy” oraz „Dylemat więźnia. Ostracyzm ateński i jego pierwotne cele”.

Ostatnio wrażenie zrobiła na mnie powieść Szczepana Twardocha, „Null”, której akcja toczy się na froncie wojny w Ukrainie. Czytałem ją jednak nie tylko jako zwykłą powieść, ale także pod kątem własnej pracy – piszę obecnie o tym, jak Homer i inni autorzy starożytni funkcjonowali na wojnach ostatnich dwóch stuleci. Twardoch w „Nullu” robi coś takiego – i robi to znakomicie. Mój podziw budzą nie tylko obecne tam wątki antyczne, lecz zjawisko rzadkie w polskiej literaturze: stworzenie osobnego języka do opisu wojny i ludzkich przeżyć. To fenomen porównywalny z językiem „Wojny polsko-ruskiej” Masłowskiej. „Null” jest krótki, a jednocześnie porażający siłą obrazowania – zarówno scen wojennych, jak i analizą psychiki bohaterów. To dzieło dopracowane. Wiele w nim opiera się na namyśle nad literaturą starożytną, a nawet pewnymi antycznymi zabytkami. Czytelnicy zorientują się zapewne, jaki konkretny starożytny zabytek ważny jest dla książki, ale nie chcę zdradzać zbyt wiele tym, którzy jeszcze nie czytali.

Czytam też inne książki o Ukrainie, m.in. znakomity reportaż Ołeksandra Mycheda „Kryptonim dla Hioba”, ale to „Null” jest dla mnie szczególnie ważny przez swoją językową i formalną wyjątkowość.

Czytaj więcej

Gość „Plusa Minusa” poleca. Joanna Opiat-Bojarska: Od razu wiedziałam, kto jest zabójcą

Jeśli chodzi o kino, ostatnio z ciekawością obejrzałem pierwszy odcinek drugiego sezonu serialu „Oddział dla zuchwałych”, luźno inspirowanego działaniami brytyjskich SAS w II wojnie światowej. Pierwsza seria była niezła, ale zirytowało mnie użycie współczesnego sprzętu jako „niemieckich czołgów”. To psuje iluzję – tym bardziej, że w Wielkiej Brytanii można do produkcji wypożyczyć autentyczne pojazdy. W nowym sezonie jeszcze tego błędu nie zauważyłem, ale być może to kwestia mojej historycznej pedanterii.

Z filmów wspomnę „Indianę Jonesa”. Ostatnia część sprawiła mi dużą frajdę – aż do momentu, gdy jeden z bohaterów wskakuje na konia ze strzemionami, które w czasach rzymskiego podboju Sycylii po prostu nie istniały. Takie rzeczy potrafią mi zepsuć przyjemność. Ale cóż – trudno się oderwać od zawodowych przyzwyczajeń. Każdy zawód ma swoje „strzemiona” pojawiające się irytująco w kulturze masowej.

Gdy już czegoś słucham, to muzyki klasycznej. Ostatnio wróciłem – z sentymentem i zaciekawieniem – do Domenica Scarlattiego i jego utworów fortepianowych, które kiedyś bardzo lubiłem, a potem o nich zapomniałem. I to chyba tyle z moich muzycznych przeżyć ostatnich miesięcy.not. luko

Ostatnio wrażenie zrobiła na mnie powieść Szczepana Twardocha, „Null”, której akcja toczy się na froncie wojny w Ukrainie. Czytałem ją jednak nie tylko jako zwykłą powieść, ale także pod kątem własnej pracy – piszę obecnie o tym, jak Homer i inni autorzy starożytni funkcjonowali na wojnach ostatnich dwóch stuleci. Twardoch w „Nullu” robi coś takiego – i robi to znakomicie. Mój podziw budzą nie tylko obecne tam wątki antyczne, lecz zjawisko rzadkie w polskiej literaturze: stworzenie osobnego języka do opisu wojny i ludzkich przeżyć. To fenomen porównywalny z językiem „Wojny polsko-ruskiej” Masłowskiej. „Null” jest krótki, a jednocześnie porażający siłą obrazowania – zarówno scen wojennych, jak i analizą psychiki bohaterów. To dzieło dopracowane. Wiele w nim opiera się na namyśle nad literaturą starożytną, a nawet pewnymi antycznymi zabytkami. Czytelnicy zorientują się zapewne, jaki konkretny starożytny zabytek ważny jest dla książki, ale nie chcę zdradzać zbyt wiele tym, którzy jeszcze nie czytali.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Plus Minus
„Brzydka siostra”: Uroda wykuta młotkiem
Plus Minus
„Super Boss Monster”: Kto wybudował te wszystkie lochy
Plus Minus
„W głowie zabójcy”: Po nitce do kłębka
Plus Minus
„Trinity. Historia bomby, która zmieniła losy świata”: Droga do bomby A
Plus Minus
Od skandali do obserwacji świata w kryzysie