Pracoholiczka używa perfum Kenzo

Tego jeszcze nie było: komiks zaczyna zastępować psychoanalizę. Staje się coraz bardziej fascynującą i osobistą formą wypowiedzi. Serial „Suppli” do takich „psychologicznych” komiksów należy. Nie ma akcji, są tylko refleksje, urwane myśli, spostrzeżenia, odczucia. Emocje zamiast wydarzeń. Nawet nie wiadomo, jak długo rzecz się dzieje – dobę czy miesiące?

Publikacja: 21.11.2007 23:49

Pracoholiczka używa perfum Kenzo

Foto: Rzeczpospolita

Trudno ocenić, do jakiego stopnia Mari Okazaki, autorka cyklu, utożsamia się z bohaterką, ale z pewnością analogii jest wiele. Dzieląc się z czytelnikiem problemami i rozterkami głównej postaci, Okazaki mówi o sobie. O własnych wątpliwościach, zagubieniu, przerażeniu.

Fuji, zatrudniona w tokijskiej agencji reklamowej, ma urok, z którego nie zdaje sobie sprawy. Wygląda jak dziewczynka z mangi, disnejowska Królewna Śnieżka, lolitka, laleczka. Ale nikt się nie wzrusza jej kruchością. Żadnej taryfy ulgowej – każdy chce ją wykorzystać, bynajmniej nie seksualnie, lecz jako woła roboczego.

W firmie mało kto zna Fuji z imienia: Minami. Tu większość zwraca się do siebie per pan, pani. I po nazwisku. To jedna z niewielu różnic pomiędzy japońskimi a zachodnimi stosunkami w pracy. Poza tym wszystko jest podobne.

Minami ma trudności z rozpoznaniem własnych pragnień i emocji. Dotychczas robiła to, co inni uważali za właściwe. Aż partner, z którym była siedem lat, przestał znosić jej całodobową dyspozycyjność wobec agencji.I tu zaczyna się jej stres. Dziewczyna bliska 28. urodzin przestaje być uważana za młódkę. A jeśli, jak Fuji, pozostaje aktualnie bez męskiego przydziału, musi liczyć się z mniej lub bardziej subtelnymi aluzjami do staropanieństwa. Jednocześnie jest pod presją odnoszenia zawodowego sukcesu. Bo jak teraz nie, to adieu, Fuji! Kariera przejdzie koło nosa; kandydaci na męża zwiną żagle. Trzydziestokilkuletniej „staruszce” nikt już nie da szansy.

„Suppli 2”, podobnie jak pierwsza część historii Minami, oczarowała mnie i zarazem zasmuciła. To nadzwyczaj szczera opowieść; świetne zobrazowanie stanu ducha dziewczyny zagubionej pomiędzy tradycją, marzeniem o karierze a współczesną, luzacką formą bycia. Feminizm feminizmem, a rzeczywistość wcale nie stała się dla płci pięknej łaskawsza. Czy w Japonii, czy w krajach zachodnich. To, że kobiety zostały dopuszczone do „męskich” profesji, nie znaczy, że stały się równe mężczyznom.

Cały ten męsko-damski tygiel został wspaniale narysowany. Mieszanka japońskiej tradycji drzeworytniczej i współczesnej ilustracji. Nieszablonowo zakomponowane strony, przenikające się kadry, dowcipnie oddane dźwięki. Okazaki miejscami przełamuje elegancję finezyjnej, cieniutkiej kreski – miejscami dodaje jakiś element namazany na chybcika, niestarannie. Okładka też zachwycająca: prawie niewidoczna dziewczyna wkomponowana w czerwone maki. Kojarzą się z popularnymi perfumami Kenzo (jakby nie było, Japończyk).

Radzę zająć wygodną pozycję na kozetce i zagłębić się w „Suppli”. Kolejne seanse psychoanalizy w przygotowaniu. Mari Okazaki Suppli 2, Przeł. Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Wyd. Hanami, Warszawa 2007

Trudno ocenić, do jakiego stopnia Mari Okazaki, autorka cyklu, utożsamia się z bohaterką, ale z pewnością analogii jest wiele. Dzieląc się z czytelnikiem problemami i rozterkami głównej postaci, Okazaki mówi o sobie. O własnych wątpliwościach, zagubieniu, przerażeniu.

Fuji, zatrudniona w tokijskiej agencji reklamowej, ma urok, z którego nie zdaje sobie sprawy. Wygląda jak dziewczynka z mangi, disnejowska Królewna Śnieżka, lolitka, laleczka. Ale nikt się nie wzrusza jej kruchością. Żadnej taryfy ulgowej – każdy chce ją wykorzystać, bynajmniej nie seksualnie, lecz jako woła roboczego.

Literatura
„James” zrobił karierę na świecie. W rzeczywistości zakatowaliby go na śmierć
Literatura
Silesius, czyli poetycka uczta we Wrocławiu. Gwiazdy to Ewa Lipska i Jacek Podsiadło
Literatura
Jakub Żulczyk z premierą „Kandydata”, Szczepan Twardoch z „Nullem”, czyli nie tylko new adult
Literatura
Epitafium dla CK Monarchii: „Niegdysiejsze śniegi” Gregora von Rezzoriego
Literatura
Percival Everett „dopisał się” do książki Marka Twaina i zdobył Nagrodę Pullitzera