Oparcie się na tej metodologicznej procedurze wymaga przyjęcia fundamentalnego założenia o wiarygodności źródła. Długa tradycja tej listy (pojawia się w tej postaci od roku 1997) pozwala uznać to założenie za bardzo zasadne, gdyż współpraca z wydawnictwami układa się od lat wyjątkowo dobrze. Wszystkim oficynom, które przekazały informacje o wynikach sprzedaży, dziękuję za współpracę, okazaną przychylność i cierpliwość.
Lista obejmuje wyniki sprzedaży na rynku otwartym, a więc prezentowane w zestawieniach wyniki Świata Książki nie obejmują jego klubu. Ta sprawa przez kilka lat budziła kontrowersje i wydaje się, że przyjęte kompromisowe rozwiązanie zostanie z satysfakcją przyjęte przez wydawców, którzy słusznie stawiali mi zarzut istotnej proceduralnej niekonsekwencji. A nawet metodologicznego błędu.
Prezentowane opracowanie należy traktować jako istotny, ale ciągle przybliżony opis zjawisk rynkowych zachodzących na polskim rynku książki. Nie obejmuje ono bowiem danych o sprzedaży książek na rynku prasowym i różnych form sprzedaży bezpośredniej. Wydawcy pism wyjątkowo niechętnie udostępniają takie informacje. Mam jednak nadzieję, że w przyszłości ta sytuacja ulegnie zmianie. Bez uwzględniania (w osobnych zestawieniach) wielkości rocznej sprzedaży książek na rynku prasowym nasza wiedza o czytelniczych zainteresowaniach polskiego społeczeństwa jest niepełna. Opracowanie nie zawiera także wyników Wydawnictwa Reader’s Digest i „Klubu dla ciebie”.
Miniony rok był dla polskiego rynku książki bardzo ciekawy. Wyraźnie widać, iż powoli kształtuje się na nim relatywnie duża grupa odbiorców, która dobrze zna swoje emocjonalne i intelektualne potrzeby czytelnicze. I potrafi je konsekwentnie realizować, czasami nawet wbrew sugestiom krytyków. Pamiętajmy zatem, że książka należy do podmiotowej sfery wolności i czytelnicze wybory należy uszanować. Dlatego warto z satysfakcją przyjąć informację, że książek Paula Coelho sprzedano w zeszłym roku około 400 000 egz., z czego 267 758 egz. to zasługa Drzewa Babel, a pozostała część jest sukcesem Świata Książki.
Największym jednak wydarzeniem omawianego okresu była niezwykle wysoka sprzedaż książki (rozmowy) kardynała Stanisława Dziwisza „Świadectwo”. Pojawiła się na rynku 27 stycznia i w ciągu kilku tygodni sprzedano jej około 500 000 egzemplarzy. Roczna sprzedaż osiągnęła poziom 850 000 egz. Świadczy to o trwającym poczuciu bolesnej straty, jaką była dla wielu Polaków śmierć Jana Pawła II. Pocieszające jest jednak bardzo ciepłe przyjęcie na polskim rynku książki Benedykta XVI „Jezus z Nazaretu”. W pierwszym półroczu dotarła ona do 110 000 odbiorców, a w całym roku 2007 aż do 150 000. To są dane dodające, mam nadzieję, otuchy tym, którzy wyrażają obawy o stan polskiego katolicyzmu. Lepiej go chyba oceniać na podstawie takich informacji niż liczby wiernych na niedzielnej mszy i wysokości datków pozostawianych na tacy.