Zagraniczni artyści we wrocławskim „Otellu”

Publikacja: 04.06.2008 11:40

Nomeda Kazlaus - Desdemona

Nomeda Kazlaus - Desdemona

Foto: Rzeczpospolita

Nomeda Kazlaus - Desdemona

Studia w Akademii Muzycznej w Wilnie ukończyła w 2001 r., dziś jest jedną z najbardziej cenionych młodych litewskich śpiewaczek. Szczególnie ważną rolę w jej karierze odgrywają dwaj kompozytorzy. Pierwszy z nich to Verdi – debiutowała jako Preziosilla w „Mocy przeznaczenia”, śpiewała też Eboli i Elżbietę de Valois w „Don Carlosie” (m.in. w petersburskim Teatrze Maryjskim). Kompozytor drugi to Wagner, jako Ortlinde w „Walkirii” wystąpiła w moskiewskim Teatrze Bolszoj, w repertuarze ma też Sieglindę i Brunhildę. Za szczególnie ważne wydarzenie uważa występ w partii Anny Boleyn w operze Saint-Saensa „Henryk VIII” u boku Montserrat Caballe jako Katarzyny Aragońskiej (Barcelona, 2004).

John Keyes - Otello

Specjalnością tego amerykańskiego tenora są role bohaterskie w dramatach Wagnera (Lohengrin, Tannhäuser, Parsifal, Siegmund, a nawet Tristan) i Richarda Straussa (Cesarz w „Kobiecie bez cienia” czy Narraboth w „Salome”). Ale nie unika też repertuaru włoskiego: Radames w „Aidzie”, Turridu w „Rycerskości wieśniaczej”, Pinkerton w „Madame Butterfly” i Otello. Jego ostatnie osiągnięcia to „Parsifal” (koncertowy w Carnegie Hall oraz spektakle w Staatsoper w Monachium), Siegmund w Amsterdamie i Stuttgarcie, Tristan w Theatre La Monnaie w Brukseli oraz „Tannhäuser” na otwarcie nowej opery w Oslo. Tę ostatnią rolę nagrał też na DVD w Japonii, a jesienią tego roku ukaże się „Siegfried” zarejestrowany w Weimarze.

Hugh Smith - Otello

Amerykanin karierę zaczynał w połowie lat 90. jako tenor liryczny (Faust w operze Gounoda, Rudolf w „Cyganerii”, Alfred w „Traviacie”, Książę w „Rigoletcie”, Leński w „Eugeniuszu Onieginie”). Stopniowo jednak coraz bardziej rozszerza swój repertuar, występował już jako Manrico w „Trubadurze” czy Canio w „Pajacach”. Znany z wielu scen amerykańskich, od kilku lat związany także z teatrami europejskimi – w Berlinie, Monachium, Hamburgu, Bonn, Genewie, Lyonie, Leeds, a także w Tel Awiwie i Tokio. Ostatnie sukcesy to Eneasz w „Trojanach” w Paryżu oraz Kawaler des Grieux w „Manon Lescaut” w Amsterdamie.

Choi Seung Jin - Otello

Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Seulu w 1993 r. na dalsze studia pojechał do konserwatorium w Mediolanie i w latach 1994 – 1999 występował na scenach Mediolanu, Parmy i Brescii m.in. jako Książę w „Rigoletcie” czy Radames w „Aidzie”. Od kilku lat związany przede wszystkim z teatrami niemieckimi – Hamburga, Monachium i Kassel. W repertuarze ma niemal wszystkie partie z wielkiego repertuaru włoskiego (tytułowe role w „Otellu”, „Trubadurze” i „Don Carlosie”, Riccardo w „Balu maskowym”, także Kalaf w „Turandot”, Cavaradossi w „Tosce”, des Grieux w „Manon Lescaut”). Występował też jako Don Jose w „Carmen”, Samson w „Samsonie i Dalili” czy Froh w „Złocie Renu”.

Vittorio Vitelli - Jago

Włoski baryton, zadebiutował w 1995 r. rolą Ashtona w „Łucji z Lammermooru”, dziś jego repertuar obejmuje opery od początku XIX w. po dzieła włoskiego weryzmu. Szczególnie ceni tytułowe role w dziełach Verdiego: „Rigoletto”, „Simon Boccanegra”, „Makbet”, a także Jagona w „Otellu”, Forda w „Falstaffie” czy Lunę w „Trubadurze”. Śpiewał też główne partie barytonowe w dziełach Pucciniego, był Gerardem w „Andrea Chenier”, Escamiliem w „Carmen” czy Eisensteinem w „Zemście nietoperza”. Występował w niemal wszystkich teatrach włoskich, a także w Berlinie, Nicei, Bilbao, Barcelonie, Madrycie, Toronto i Waszyngtonie. W grudniu 2006 r. zadebiutował w La Scali jako Amonasro w „Aidzie”.

Nomeda Kazlaus - Desdemona

Studia w Akademii Muzycznej w Wilnie ukończyła w 2001 r., dziś jest jedną z najbardziej cenionych młodych litewskich śpiewaczek. Szczególnie ważną rolę w jej karierze odgrywają dwaj kompozytorzy. Pierwszy z nich to Verdi – debiutowała jako Preziosilla w „Mocy przeznaczenia”, śpiewała też Eboli i Elżbietę de Valois w „Don Carlosie” (m.in. w petersburskim Teatrze Maryjskim). Kompozytor drugi to Wagner, jako Ortlinde w „Walkirii” wystąpiła w moskiewskim Teatrze Bolszoj, w repertuarze ma też Sieglindę i Brunhildę. Za szczególnie ważne wydarzenie uważa występ w partii Anny Boleyn w operze Saint-Saensa „Henryk VIII” u boku Montserrat Caballe jako Katarzyny Aragońskiej (Barcelona, 2004).

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"