– Ludzie ze Stowarzyszenia Wizna 1939 zarazili mnie swoją pasją – przyznaje Jacek Raginis, syn siostrzenicy poległego kapitana Władysława Raginisa. – Nie pamiętam Wizny z dzieciństwa, pojechałem tam po latach z dwoma najstarszymi synami i było to dla mnie bardzo ważne doświadczenie. Przychodząc do rozwalonego schronu, w którym zginął kapitan Raginis, dotykając tych kamieni, fragmentów żelbetu, przeżywam niezwykłe doświadczenie historii. O wiele wyraźniejsze i mocniejsze niż w czasie studiów historycznych, które odbyłem.

Pieśń opowiada historię dramatycznej bitwy pod Wizną z początku września 1939 roku, w której 700 polskich żołnierzy dowodzonych przez kapitana Władysława Raginisa powstrzymywało przez cztery dni 42 tysiące Niemców, stąd tytuł „40:1”.

[srodtytul] Historia polskiego kapitana [/srodtytul]

„Kiedy trwały przygotowania tekstów do albumu »The Art of War« – wyjaśniał zainteresowanie polską historią Pär Sundström, basista grupy Sabaton, w jednym z wywiadów – poprosiliśmy naszych fanów z całego świata, by w historii swoich krajów znaleźli momenty, o których moglibyśmy zaśpiewać. Fani z Polski opowiedzieli nam historię kapitana Raginisa, a nam od razu się wydało, że o takiej historii musimy zaśpiewać”.

W „40:1” szwedzcy twórcy porównują bohaterstwo Polaków do Spartan walczących pod Termopilami. Utwór zainspirował internautów do dalszych działań. Stworzyli klip zilustrowany kadrami z filmu „Westerplatte” Stanisława Różewicza. Pojawił się na YouTube w czerwcu ubiegłego roku, obejrzały go dotąd ponad 2 miliony użytkowników Internetu. Zarówno wokół teledysku, jak i samej bitwy toczy się wciąż gorąca debata użytkowników sieci. Okazuje się, że szczególnie mocno poruszył młodych, którzy dyskutują o wydarzeniach sprzed lat, jakby dotyczyły ich bezpośrednio. „Mam lat 17 i płaczę za każdym razem jak tego słucham, więc gdy przyjdzie potrzeba, nikt nie musi mnie dwa razy prosić, bym walczył za Polskę” – pisze na forum Kuba.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już dziś, oglądaj relację z Gali wręczenia nagród na rp.pl

Dowiedz się więcej

Powstał też komiks opowiadający o niezwykłej bitwie.

W tym samym czasie twórcy Stowarzyszenia Wizna 1939 podjęli starania, by z „40:1” nakręcić teledysk, dla którego ilustrację stanowić będą wydarzenia z bitwy. Inscenizowane sceny uzupełnione zostały archiwalnymi zdjęciami. Widzowie zobaczą też w klipie przebitki z koncertu grupy Sabaton.

– W tym roku obchodzić będziemy 70. rocznicę bitwy pod Wizną – mówi Bogusław Szostkiewicz ze Stowarzyszenia Wizna 1939. – To ostatni moment, by przypomnieć o wydarzeniu, które pokazało bezprzykładne bohaterstwo polskich żołnierzy. Zachowanie w pamięci ich czynów to nie tylko nasz obowiązek, ale i dziedzictwo, które daje poczucie dumy.

[i]Teledysk będzie emitowany m.in. przez MTV i Polsat.[/i]