Dziesięciominutowa kompozycja Śmietany zawiera rapowaną historię polskiego jazzu napisaną przez lidera i Jacka Pelca. Ten przebój będzie miał wreszcie sceniczne wykonanie, a udział w nim zapowiedzieli: Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Zbigniew Namysłowski, Jan „Ptaszyn” Wróblewski, Wojciech Karolak, Tomasz Szukalski, Henryk Miśkiewicz, Ewa Bem, Krzesimir Dębski i Robert Majewski. Na płycie większość z nich zagrała solówki będące pointą dla odpowiedniego fragmentu historii polskiego jazzu.
Za wydarzenie uznać trzeba obecność Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, który ze względu na stan zdrowia praktycznie zaprzestał występów. To o jego zespole Melomani na płycie opowiadają didżeje Guzik i Bzyk: „Wtedy się pojawił, moi kochani, pierwszy zwiastun jazzu, zespół Melomani”. Być może zapowie swój występ legendarnymi już słowami: „to jedziemy z koksem!”.
Druga wielka postać, Zbigniew Namysłowski, ma również swoją strofę: „Namysłowski z wiolonczelą, a potem z puzonem, aby w końcu zostać z altowym saksofonem”. Z wiolonczelą pojawił się w Modern Combo Krzysztofa Sadowskiego na II Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Sopocie w 1957 r. Dopiero trzy lata później zaczął grać na saksofonie w grupie The Wreckers.
Trudno wyobrazić sobie historię polskiego jazzu bez przygarbionej, drobnej sylwetki Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Był pierwszym polskim jazzmanem, który zagrał w Ameryce. Wystąpił na słynnym festiwalu w Newport 1958 z International Newport Band. Jako pierwszy zapożyczył motyw polskiego folkloru w temacie „Bandoska in Blue”. Prowadził Studio Jazzowe PR i wiele zespołów, w których debiutowali utalentowani twórcy.
Przed legendami jazzu w Filharmonii Narodowej wystąpi w niedzielę młoda wokalistka Patrycja Olton. Koncertowi towarzyszy wystawa Andrzeja Rumianowskiego prezentująca 80 fotosów naszych muzyków.