Filharmonia Narodowa: Maria Bayo i José Bros

Narodziła się w połowie XVII wieku w leśnej okolicy pod Madrytem, gdzie hiszpańscy królowie mieli pałac myśliwski zwany Palacio de la Zarzuela.

Publikacja: 09.12.2011 14:32

Filharmonia Narodowa: Maria Bayo i José Bros

Foto: Materiały Promocyjne, Javier Salas Javier Salas

Dla rozrywki sprowadzano tam komediantów ze stołecznych teatrów, zaczęto też pisać specjalne utwory dla królewskiej sceny. Jednym z autorów był poeta Pedro Calderon de la Barca. Jego teksty ozdabiane muzyką uznawane są dziś za pierwsze zarzuele. Składały się ze scen mówionych i śpiewanych o charakterze komediowym.

Zarzuelę szybko zaanektował też madrycki lud, w muzyce sięgnięto więc do folkloru, w tekstach – do tematów z życia. Sztuką prawdziwie popularną stała się jednak dopiero w wieku XIX, gdy kompozytorzy obficie skorzystali z doświadczeń włoskiej opery i francuskiej operetki. Wtedy też jej sława dotarła do Meksyku, Argentyny, Chile, Kolumbii, a nawet na Filipiny, gdzie stała się sarsuwelą.

W swojej ojczyźnie przetrwała epoki i mody. W Madrycie nadal działa Teatro de la Zarzuela wystawiający wyłącznie utwory tego gatunku. Hiszpanie szczycą się też plejadą twórców, którzy pragnęli zabawiać widzów zarzuelami. Także w wieku XX, gdy sztuka ta zaanektowała zdobycze musicalu.

Stołecznej publiczności fragmenty najsłynniejszych zarzueli przedstawią wybitni śpiewacy hiszpańscy. ? Maria Bayo to artystka występująca na najlepszych scenach Europy. TVP pokazywała kilkakrotnie „Cyrulika sewilskiego" Rossiniego, w którym ona była Rosiną, mając u boku najznakomitsze operowe sławy: Juana Diego Floreza (Almaviva) i Ruggiero Raimondiego (Bartolo). Tenor José Bros był zaś przez kilka sezonów scenicznym i płytowym partnerem królowej belcanta Edity Gruberovej. A baryton José Antonio López znany jest choćby z płytowego nagrania „Pepity Jimenez", w której zaśpiewał razem z Placidem Domingiem.

Gości wspierać będzie polski bas Piotr Pieron. Orkiestrę i chór FN poprowadzi Victor Pablo Pérez.

Wieczór zarzueli, Filharmonia Narodowa, Warszawa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 70 zł, tel. 22 551 71 30, piątek (9.12), godz. 19.30, niedziela (11.12), godz. 18

Dla rozrywki sprowadzano tam komediantów ze stołecznych teatrów, zaczęto też pisać specjalne utwory dla królewskiej sceny. Jednym z autorów był poeta Pedro Calderon de la Barca. Jego teksty ozdabiane muzyką uznawane są dziś za pierwsze zarzuele. Składały się ze scen mówionych i śpiewanych o charakterze komediowym.

Zarzuelę szybko zaanektował też madrycki lud, w muzyce sięgnięto więc do folkloru, w tekstach – do tematów z życia. Sztuką prawdziwie popularną stała się jednak dopiero w wieku XIX, gdy kompozytorzy obficie skorzystali z doświadczeń włoskiej opery i francuskiej operetki. Wtedy też jej sława dotarła do Meksyku, Argentyny, Chile, Kolumbii, a nawet na Filipiny, gdzie stała się sarsuwelą.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"