Reklama
Rozwiń
Reklama

Filharmonia Narodowa: Maria Bayo i José Bros

Narodziła się w połowie XVII wieku w leśnej okolicy pod Madrytem, gdzie hiszpańscy królowie mieli pałac myśliwski zwany Palacio de la Zarzuela.

Publikacja: 09.12.2011 14:32

Filharmonia Narodowa: Maria Bayo i José Bros

Foto: Materiały Promocyjne, Javier Salas Javier Salas

Dla rozrywki sprowadzano tam komediantów ze stołecznych teatrów, zaczęto też pisać specjalne utwory dla królewskiej sceny. Jednym z autorów był poeta Pedro Calderon de la Barca. Jego teksty ozdabiane muzyką uznawane są dziś za pierwsze zarzuele. Składały się ze scen mówionych i śpiewanych o charakterze komediowym.

Zarzuelę szybko zaanektował też madrycki lud, w muzyce sięgnięto więc do folkloru, w tekstach – do tematów z życia. Sztuką prawdziwie popularną stała się jednak dopiero w wieku XIX, gdy kompozytorzy obficie skorzystali z doświadczeń włoskiej opery i francuskiej operetki. Wtedy też jej sława dotarła do Meksyku, Argentyny, Chile, Kolumbii, a nawet na Filipiny, gdzie stała się sarsuwelą.

W swojej ojczyźnie przetrwała epoki i mody. W Madrycie nadal działa Teatro de la Zarzuela wystawiający wyłącznie utwory tego gatunku. Hiszpanie szczycą się też plejadą twórców, którzy pragnęli zabawiać widzów zarzuelami. Także w wieku XX, gdy sztuka ta zaanektowała zdobycze musicalu.

Stołecznej publiczności fragmenty najsłynniejszych zarzueli przedstawią wybitni śpiewacy hiszpańscy. ? Maria Bayo to artystka występująca na najlepszych scenach Europy. TVP pokazywała kilkakrotnie „Cyrulika sewilskiego" Rossiniego, w którym ona była Rosiną, mając u boku najznakomitsze operowe sławy: Juana Diego Floreza (Almaviva) i Ruggiero Raimondiego (Bartolo). Tenor José Bros był zaś przez kilka sezonów scenicznym i płytowym partnerem królowej belcanta Edity Gruberovej. A baryton José Antonio López znany jest choćby z płytowego nagrania „Pepity Jimenez", w której zaśpiewał razem z Placidem Domingiem.

Gości wspierać będzie polski bas Piotr Pieron. Orkiestrę i chór FN poprowadzi Victor Pablo Pérez.

Reklama
Reklama

Wieczór zarzueli, Filharmonia Narodowa, Warszawa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 70 zł, tel. 22 551 71 30, piątek (9.12), godz. 19.30, niedziela (11.12), godz. 18

Dla rozrywki sprowadzano tam komediantów ze stołecznych teatrów, zaczęto też pisać specjalne utwory dla królewskiej sceny. Jednym z autorów był poeta Pedro Calderon de la Barca. Jego teksty ozdabiane muzyką uznawane są dziś za pierwsze zarzuele. Składały się ze scen mówionych i śpiewanych o charakterze komediowym.

Zarzuelę szybko zaanektował też madrycki lud, w muzyce sięgnięto więc do folkloru, w tekstach – do tematów z życia. Sztuką prawdziwie popularną stała się jednak dopiero w wieku XIX, gdy kompozytorzy obficie skorzystali z doświadczeń włoskiej opery i francuskiej operetki. Wtedy też jej sława dotarła do Meksyku, Argentyny, Chile, Kolumbii, a nawet na Filipiny, gdzie stała się sarsuwelą.

Reklama
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Reklama
Reklama