Widzieć przeszłość, patrząc w przyszłość

Muzeum Narodowe w Kielcach nie ogranicza się do udostępniania zbiorów zwiedzającym. Rozbudowane działania edukacyjne czynią to miejsce wyjątkowym

Publikacja: 23.08.2012 12:53

Według amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa społeczeństwo, które nie potrafi wykształcić ludzi nastawionych na ciągłe zmiany i nowości, gotowych nieschematycznie reagować na nowe sytuacje, jest skazane na zagładę. Stąd wniosek: społeczeństwo przyszłości to ludzie twórczy.

– Pałac kielecki czeka na badaczy, poszukiwaczy wiedzy – mówi Natalia Łakomska z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Kielcach. – Staramy się iść z duchem czasu, stale aktualizować informacje, wprowadzać nie tylko nowe metody pracy, ale i nowoczesne technologie, np. multimedia,  pomagające swobodnie przekazywać wiedzę zwiedzającym. Muzealne multimedia pełne są wiadomości historycznych i opisów eksponatów. Gry i prezentacje wprawdzie wyglądają jak zabawki, ale są ciekawym źródłem informacji o zbiorach, nawet tych obecnie znajdujących się w magazynie. Jesteśmy przekonani, że udział w różnorodnych formach edukacji muzealnej wpłynie na rozwój mieszkańców. Dzięki czynnemu uczestnictwu w programach edukacyjnych odbiorca będzie analizować otaczający go świat. Takie ćwiczenia stymulują drogę do eksperymentowania w nauce i pozwalają na nietendencyjne podejście do dziedzictwa narodowego.

Propagowanie edukacji ustawicznej w uczącym się społeczeństwie to cel, który determinuje pracę Działu Edukacji w  Muzeum Narodowym w Kielcach. Rozbudowana oferta edukacyjna skierowana  jest do wszystkich gości Pałacu Biskupów Krakowskich. Przygotowany program, np. zajęcia edukacyjne w terenie „Portret miasta", cykl warsztatów „Sztuka! To łatwe", ma zaspokoić potrzeby nie tylko przedszkolaków, uczniów, studentów, ale także dzieci od 1 do 3 roku życia i osób, które zakończyły już edukację szkolną.

– Jako jedyne muzeum w Polsce mamy internetową wyszukiwarkę działań edukacyjnych – mówi Natalia Łakomska. – Wyszukiwarka pomaga wybrać projekt skrojony na miarę indywidualnych potrzeb każdego gościa Pałacu.

Uczestnicy biorący udział w wykładach, warsztatach, lekcjach, zajęciach w terenie wykorzystują dotychczasowe doświadczenia nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, wiedzy o kulturze, ale również z matematyki, przyrody i warsztatu plastycznego.

– Edukator, tworząc program, bazuje na podstawach programowych szkół, stara się dokonać wyboru eksponatów ilustrujących poruszane zagadnienie – wyjaśnia Natalia Łakomska. – Każdy jest pedagogiem i ma swoją ulubioną metodę pracy ze względu na wykształcenie. Warsztat plastyczny najczęściej wykorzystują artyści, dramę poloniści i historycy. Do tematu dobieramy odpowiednio stymulowane ćwiczenia tak, aby każdy mógł samodzielnie rozwijać problem badawczy.

Nie byłoby tak interesujących działań, gdyby nie perfekcyjny sposób ewidencjonowania zbiorów wprowadzony do Muzeum Narodowego w Kielcach już w 1998 roku. Dzięki programowi MONA pracownicy naukowi mogą łatwo zarządzać kolekcją i przygotowywać elektroniczne opisy eksponatów. Prowadzone badania naukowe przyczyniają się do ciągłej aktualizacji informacji na temat ok. 90 tysięcy eksponatów ujętych w notach katalogowych i profesjonalnej dokumentacji zdjęciowej.

– Tylko kwestią czasu i kolejnych nakładów finansowych jest udostępnienie naszego katalogu muzealiów zwiedzającym online – uważa Natalia Łakomska. – Program MONA ma filtr, każdy eksponat ma wprowadzane słowa klucze, które pomogą nam odnaleźć szczegółowe informacje o interesującym nas zagadnieniu.

Po co to wszystko? Zdaniem Natalii Łakomskiej dzisiejszy zmieniający się świat całkowicie przekreśla sensowność stosowania archaicznych metod pracy polegających na zapamiętywaniu definicji, pojęć, nazw, dat czy nazwisk.

– Ta odchodząca w niepamięć XIX-wieczna metoda nauczania była przyczyną skutecznego tłumienia twórczych zdolności i nie sprzyjała rozwojowi człowieka – uważa Łakomska.     —kmg

Według amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa społeczeństwo, które nie potrafi wykształcić ludzi nastawionych na ciągłe zmiany i nowości, gotowych nieschematycznie reagować na nowe sytuacje, jest skazane na zagładę. Stąd wniosek: społeczeństwo przyszłości to ludzie twórczy.

– Pałac kielecki czeka na badaczy, poszukiwaczy wiedzy – mówi Natalia Łakomska z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Kielcach. – Staramy się iść z duchem czasu, stale aktualizować informacje, wprowadzać nie tylko nowe metody pracy, ale i nowoczesne technologie, np. multimedia,  pomagające swobodnie przekazywać wiedzę zwiedzającym. Muzealne multimedia pełne są wiadomości historycznych i opisów eksponatów. Gry i prezentacje wprawdzie wyglądają jak zabawki, ale są ciekawym źródłem informacji o zbiorach, nawet tych obecnie znajdujących się w magazynie. Jesteśmy przekonani, że udział w różnorodnych formach edukacji muzealnej wpłynie na rozwój mieszkańców. Dzięki czynnemu uczestnictwu w programach edukacyjnych odbiorca będzie analizować otaczający go świat. Takie ćwiczenia stymulują drogę do eksperymentowania w nauce i pozwalają na nietendencyjne podejście do dziedzictwa narodowego.

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem