Według amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa społeczeństwo, które nie potrafi wykształcić ludzi nastawionych na ciągłe zmiany i nowości, gotowych nieschematycznie reagować na nowe sytuacje, jest skazane na zagładę. Stąd wniosek: społeczeństwo przyszłości to ludzie twórczy.
– Pałac kielecki czeka na badaczy, poszukiwaczy wiedzy – mówi Natalia Łakomska z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Kielcach. – Staramy się iść z duchem czasu, stale aktualizować informacje, wprowadzać nie tylko nowe metody pracy, ale i nowoczesne technologie, np. multimedia, pomagające swobodnie przekazywać wiedzę zwiedzającym. Muzealne multimedia pełne są wiadomości historycznych i opisów eksponatów. Gry i prezentacje wprawdzie wyglądają jak zabawki, ale są ciekawym źródłem informacji o zbiorach, nawet tych obecnie znajdujących się w magazynie. Jesteśmy przekonani, że udział w różnorodnych formach edukacji muzealnej wpłynie na rozwój mieszkańców. Dzięki czynnemu uczestnictwu w programach edukacyjnych odbiorca będzie analizować otaczający go świat. Takie ćwiczenia stymulują drogę do eksperymentowania w nauce i pozwalają na nietendencyjne podejście do dziedzictwa narodowego.
Propagowanie edukacji ustawicznej w uczącym się społeczeństwie to cel, który determinuje pracę Działu Edukacji w Muzeum Narodowym w Kielcach. Rozbudowana oferta edukacyjna skierowana jest do wszystkich gości Pałacu Biskupów Krakowskich. Przygotowany program, np. zajęcia edukacyjne w terenie „Portret miasta", cykl warsztatów „Sztuka! To łatwe", ma zaspokoić potrzeby nie tylko przedszkolaków, uczniów, studentów, ale także dzieci od 1 do 3 roku życia i osób, które zakończyły już edukację szkolną.
– Jako jedyne muzeum w Polsce mamy internetową wyszukiwarkę działań edukacyjnych – mówi Natalia Łakomska. – Wyszukiwarka pomaga wybrać projekt skrojony na miarę indywidualnych potrzeb każdego gościa Pałacu.
Uczestnicy biorący udział w wykładach, warsztatach, lekcjach, zajęciach w terenie wykorzystują dotychczasowe doświadczenia nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, wiedzy o kulturze, ale również z matematyki, przyrody i warsztatu plastycznego.