Widzieć przeszłość, patrząc w przyszłość

Muzeum Narodowe w Kielcach nie ogranicza się do udostępniania zbiorów zwiedzającym. Rozbudowane działania edukacyjne czynią to miejsce wyjątkowym

Publikacja: 23.08.2012 12:53

Według amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa społeczeństwo, które nie potrafi wykształcić ludzi nastawionych na ciągłe zmiany i nowości, gotowych nieschematycznie reagować na nowe sytuacje, jest skazane na zagładę. Stąd wniosek: społeczeństwo przyszłości to ludzie twórczy.

– Pałac kielecki czeka na badaczy, poszukiwaczy wiedzy – mówi Natalia Łakomska z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Kielcach. – Staramy się iść z duchem czasu, stale aktualizować informacje, wprowadzać nie tylko nowe metody pracy, ale i nowoczesne technologie, np. multimedia,  pomagające swobodnie przekazywać wiedzę zwiedzającym. Muzealne multimedia pełne są wiadomości historycznych i opisów eksponatów. Gry i prezentacje wprawdzie wyglądają jak zabawki, ale są ciekawym źródłem informacji o zbiorach, nawet tych obecnie znajdujących się w magazynie. Jesteśmy przekonani, że udział w różnorodnych formach edukacji muzealnej wpłynie na rozwój mieszkańców. Dzięki czynnemu uczestnictwu w programach edukacyjnych odbiorca będzie analizować otaczający go świat. Takie ćwiczenia stymulują drogę do eksperymentowania w nauce i pozwalają na nietendencyjne podejście do dziedzictwa narodowego.

Propagowanie edukacji ustawicznej w uczącym się społeczeństwie to cel, który determinuje pracę Działu Edukacji w  Muzeum Narodowym w Kielcach. Rozbudowana oferta edukacyjna skierowana  jest do wszystkich gości Pałacu Biskupów Krakowskich. Przygotowany program, np. zajęcia edukacyjne w terenie „Portret miasta", cykl warsztatów „Sztuka! To łatwe", ma zaspokoić potrzeby nie tylko przedszkolaków, uczniów, studentów, ale także dzieci od 1 do 3 roku życia i osób, które zakończyły już edukację szkolną.

– Jako jedyne muzeum w Polsce mamy internetową wyszukiwarkę działań edukacyjnych – mówi Natalia Łakomska. – Wyszukiwarka pomaga wybrać projekt skrojony na miarę indywidualnych potrzeb każdego gościa Pałacu.

Uczestnicy biorący udział w wykładach, warsztatach, lekcjach, zajęciach w terenie wykorzystują dotychczasowe doświadczenia nie tylko z zakresu historii, historii sztuki, wiedzy o kulturze, ale również z matematyki, przyrody i warsztatu plastycznego.

– Edukator, tworząc program, bazuje na podstawach programowych szkół, stara się dokonać wyboru eksponatów ilustrujących poruszane zagadnienie – wyjaśnia Natalia Łakomska. – Każdy jest pedagogiem i ma swoją ulubioną metodę pracy ze względu na wykształcenie. Warsztat plastyczny najczęściej wykorzystują artyści, dramę poloniści i historycy. Do tematu dobieramy odpowiednio stymulowane ćwiczenia tak, aby każdy mógł samodzielnie rozwijać problem badawczy.

Nie byłoby tak interesujących działań, gdyby nie perfekcyjny sposób ewidencjonowania zbiorów wprowadzony do Muzeum Narodowego w Kielcach już w 1998 roku. Dzięki programowi MONA pracownicy naukowi mogą łatwo zarządzać kolekcją i przygotowywać elektroniczne opisy eksponatów. Prowadzone badania naukowe przyczyniają się do ciągłej aktualizacji informacji na temat ok. 90 tysięcy eksponatów ujętych w notach katalogowych i profesjonalnej dokumentacji zdjęciowej.

– Tylko kwestią czasu i kolejnych nakładów finansowych jest udostępnienie naszego katalogu muzealiów zwiedzającym online – uważa Natalia Łakomska. – Program MONA ma filtr, każdy eksponat ma wprowadzane słowa klucze, które pomogą nam odnaleźć szczegółowe informacje o interesującym nas zagadnieniu.

Po co to wszystko? Zdaniem Natalii Łakomskiej dzisiejszy zmieniający się świat całkowicie przekreśla sensowność stosowania archaicznych metod pracy polegających na zapamiętywaniu definicji, pojęć, nazw, dat czy nazwisk.

– Ta odchodząca w niepamięć XIX-wieczna metoda nauczania była przyczyną skutecznego tłumienia twórczych zdolności i nie sprzyjała rozwojowi człowieka – uważa Łakomska.     —kmg

Według amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa społeczeństwo, które nie potrafi wykształcić ludzi nastawionych na ciągłe zmiany i nowości, gotowych nieschematycznie reagować na nowe sytuacje, jest skazane na zagładę. Stąd wniosek: społeczeństwo przyszłości to ludzie twórczy.

– Pałac kielecki czeka na badaczy, poszukiwaczy wiedzy – mówi Natalia Łakomska z Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Kielcach. – Staramy się iść z duchem czasu, stale aktualizować informacje, wprowadzać nie tylko nowe metody pracy, ale i nowoczesne technologie, np. multimedia,  pomagające swobodnie przekazywać wiedzę zwiedzającym. Muzealne multimedia pełne są wiadomości historycznych i opisów eksponatów. Gry i prezentacje wprawdzie wyglądają jak zabawki, ale są ciekawym źródłem informacji o zbiorach, nawet tych obecnie znajdujących się w magazynie. Jesteśmy przekonani, że udział w różnorodnych formach edukacji muzealnej wpłynie na rozwój mieszkańców. Dzięki czynnemu uczestnictwu w programach edukacyjnych odbiorca będzie analizować otaczający go świat. Takie ćwiczenia stymulują drogę do eksperymentowania w nauce i pozwalają na nietendencyjne podejście do dziedzictwa narodowego.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"