– To trudna impreza, trzeba zaśpiewać nie tylko arie operowe, ale i pieśni, w dodatku polskich kompozytorów, których zdecydowana większość zagranicznych uczestników nie zna – mówi „Rz" Aleksandra Kurzak, prezydent odbywającego się co trzy lata od 1992 roku konkursu. – Jeśli więc ktoś decyduje się na przyjazd do Polski, mobilizuje go przede wszystkim skład jury. Młodzi chcą wiedzieć, co może im dać udział w tej rywalizacji. Czy przyjeżdżają, by dzięki niej sprawdzić się na tle innych, czy raczej oczekują, że zmieni ona coś w ich życiu.
– W tym roku skład jury jest wręcz rewolucyjny w stosunku do poprzednich konkursów – ocenia jego przewodnicząca Izabella Kłosińska. Jest wybitną śpiewaczką, od niedawna zajmuje się też nauczaniem, ale w gronie oceniającym znajdzie się w mniejszości. Jurorami będą przede wszystkim menedżerowie i dyrektorzy teatrów operowych, i to tych najważniejszych i najbardziej prestiżowych na świecie, jak: La Scala, Covent Garden w Londynie, Semper Opera w Dreźnie, a także festiwalu Arena di Verona.
– To bardzo ważne dla młodych śpiewaków, że będą ich oglądać potencjalni przyszli pracodawcy – uważa Izabella Kłosińska.
– Dla rozpoczynających karierę znacznie cenniejsza od pieniężnej nagrody jest szansa zwrócenia na siebie uwagi. To może zaowocować propozycjami, które pozwolą uprawiać ten trudny zawód – dodaje Aleksandra Kurzak. – Wiem o tym doskonale. Brałam kiedyś udział w konkursie Operalia organizowanym przez Plácida Dominga. Nie dostałam się do finału, ale cztery lata później dostałam ofertę atrakcyjnego angażu od jednego z jurorów, który mnie zapamiętał.
– Na świecie panuje tendencja, by śpiewacy nie tylko zachwycali wokalnymi umiejętnościami, ale perfekcyjnie radzili sobie z zadaniami aktorskimi, a zwłaszcza mieli prezencję – mówi Izabella Kłosińska. – Jest moda na pięknych, młodych ludzi o modelowych sylwetkach. Mam nadzieję, że fachowcy, którzy zasiądą w jury, docenią przede wszystkim głosy, ale zdaję sobie sprawę, że będą się kierować własnymi kryteriami, szukając kandydatów do konkretnych ról na scenie.