Startuje 55 Biennale Sztuki w Wenecji

1 czerwca startuje 55 Biennale Sztuki w Wenecji. Uczestniczy w nim aż pięciu polskich artystów.

Aktualizacja: 31.05.2013 16:07 Publikacja: 30.05.2013 17:48

Artur Żmijewski - kadry z filmu "Na Slepo" (2010); dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Artur Żmijewski - kadry z filmu "Na Slepo" (2010); dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Foto: materiały prasowe

Konrad Smoleński z instalacją dźwiękową „Everything Was Forever, Until It Was No More" jest naszym oficjalnym reprezentantem w Pawilonie Polskim w Giardini. A na zaproszenie kuratora tegorocznego Biennale Massimiliano Gioni w głównej międzynarodowej wystawie „Il Palazzo Enciclopedico" (Pałac Encyklopedyczny) biorą udział także Mirosław Bałka, Artur Żmijewski, Paweł Althamer i Jakub J. Ziółkowski.

Mirosław Bałka już po raz piąty jest uczestnikiem Biennale. Na główną wystawę „Il Palazzo Enciclopedico" kurator wybrał jego rzeźbę „Czarny Papież i Czarna Owca" z 1987 roku, pokazywaną wcześniej m.in. w Museo Reina Sofia w Madrycie i w Nowym Jorku.

– Inspiracją dla tej pracy – tłumaczy „Rz" artysta - był Nostradamus i jego przepowiednia o nadejściu czarnego papieża. Obecnie zyskuje ona nowy kontekst poprzez wybór Franciszka I na papieża, który choć nie jest czarny, jako jezuita bywa nazywany „papa negro". Bałka będzie na tegorocznym Biennale obecny podwójnie, bo drugą najnowszą pracę pokaże na wystawie „Glasstress- White Light/White Heat", której kuratorem jest James Putnam. Ta rzeźba to odlew „fragmentu rzeczywistości", czyli starych weneckich okiennic w skali 1:1 w kryształowym szkle, wykonany w hucie Murano.

Artur Żmijewski przedstawi w „Il Palazzo Enciclopedico" film „Na ślepo", w którym niewidomi malują obrazy. Jest to zapis warsztatów plastycznych, którego uczestnicy próbowali przedstawić to, czego nie mogą zobaczyć. Dla jednych była to wspaniała okazja do przezwyciężenia ograniczeń, dla innych traumatyczne przeżycie. Film był prezentowany m.in. w CSW w Warszawie.

Paweł Althamer kontynuuje serię swych polietylenowych figur, zapoczątkowanych

w Deutsche Guggenheim w Berlinie, w których wykorzystuje technologię stosowaną w produkcji tworzyw sztucznych w podwarszawskim zakładzie jego ojca. Projekt na Biennale to zarazem odrębne artystyczne dzieło, zatytułowane „Portret zbiorowy dzisiejszych Wenecjan", przedstawiające blisko setkę mieszkańców miasta (artysta „uruchomił" swój warsztat w Wenecji przed otwarciem 55 Międzynarodowej Wystawy Sztuki).  Tym razem jego figury są szare, gdy wszystkie poprzednie były białe.

Niespodzianką jest debiut na Biennale młodego krakowskiego malarza Jakuba Juliana Ziółkowskiego, łączącego w swej sztuce fantazję z historycznymi stylistykami. W Polsce zyskał rozgłos po wystawie „Hokaina" w warszawskiej Zachęcie w 2010 roku. Massimiliano Gioni zwrócił uwagę na jego malarstwo już wcześniej, zapraszając go do działu w wystawie „The Generational: Younger Than Jesus" w New Museum w Nowym Jorku (2009), a potem na Biennale w Gwangju w Korei (2010) - do realizacji prac inspirowanych książką „Historia oka" Bataille'a. W Wenecji artysta pokaże swe prace w Arsenale, gdzie kurator wyznaczył mu odrębną przestrzeń.

- To zaproszenie było dla mnie wielkim zaskoczeniem i wyzwaniem – mówi „Rz" artysta. Namalowałem cykl obrazów specjalnie na Biennale. Nigdzie dotąd nie były pokazywane. Są poświęcone jednemu tematowi, który z pewnością wpisuje się w „Pałac Encyklopedyczny".

Konrad Smoleński z instalacją dźwiękową „Everything Was Forever, Until It Was No More" jest naszym oficjalnym reprezentantem w Pawilonie Polskim w Giardini. A na zaproszenie kuratora tegorocznego Biennale Massimiliano Gioni w głównej międzynarodowej wystawie „Il Palazzo Enciclopedico" (Pałac Encyklopedyczny) biorą udział także Mirosław Bałka, Artur Żmijewski, Paweł Althamer i Jakub J. Ziółkowski.

Mirosław Bałka już po raz piąty jest uczestnikiem Biennale. Na główną wystawę „Il Palazzo Enciclopedico" kurator wybrał jego rzeźbę „Czarny Papież i Czarna Owca" z 1987 roku, pokazywaną wcześniej m.in. w Museo Reina Sofia w Madrycie i w Nowym Jorku.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali