Konrad Smoleński z instalacją dźwiękową „Everything Was Forever, Until It Was No More" jest naszym oficjalnym reprezentantem w Pawilonie Polskim w Giardini. A na zaproszenie kuratora tegorocznego Biennale Massimiliano Gioni w głównej międzynarodowej wystawie „Il Palazzo Enciclopedico" (Pałac Encyklopedyczny) biorą udział także Mirosław Bałka, Artur Żmijewski, Paweł Althamer i Jakub J. Ziółkowski.
Mirosław Bałka już po raz piąty jest uczestnikiem Biennale. Na główną wystawę „Il Palazzo Enciclopedico" kurator wybrał jego rzeźbę „Czarny Papież i Czarna Owca" z 1987 roku, pokazywaną wcześniej m.in. w Museo Reina Sofia w Madrycie i w Nowym Jorku.
– Inspiracją dla tej pracy – tłumaczy „Rz" artysta - był Nostradamus i jego przepowiednia o nadejściu czarnego papieża. Obecnie zyskuje ona nowy kontekst poprzez wybór Franciszka I na papieża, który choć nie jest czarny, jako jezuita bywa nazywany „papa negro". Bałka będzie na tegorocznym Biennale obecny podwójnie, bo drugą najnowszą pracę pokaże na wystawie „Glasstress- White Light/White Heat", której kuratorem jest James Putnam. Ta rzeźba to odlew „fragmentu rzeczywistości", czyli starych weneckich okiennic w skali 1:1 w kryształowym szkle, wykonany w hucie Murano.
Artur Żmijewski przedstawi w „Il Palazzo Enciclopedico" film „Na ślepo", w którym niewidomi malują obrazy. Jest to zapis warsztatów plastycznych, którego uczestnicy próbowali przedstawić to, czego nie mogą zobaczyć. Dla jednych była to wspaniała okazja do przezwyciężenia ograniczeń, dla innych traumatyczne przeżycie. Film był prezentowany m.in. w CSW w Warszawie.
Paweł Althamer kontynuuje serię swych polietylenowych figur, zapoczątkowanych