Reklama
Rozwiń
Reklama

Promocja polskiego designu

Wydany przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z „2+3D" album „Polish Design: Uncut" jest ukoronowaniem działań promujących polskie wzornictwo.

Publikacja: 17.11.2013 09:48

Wydany przez Instytut Adama Mickiewicza i "2+3D" "Polish Design: Uncut" jest ukoronowaniem działań p

Wydany przez Instytut Adama Mickiewicza i "2+3D" "Polish Design: Uncut" jest ukoronowaniem działań promujących polskie wzornictwo w kraju i zagranicą.

Foto: materiały prasowe

Polscy projektanci gościli w tym roku m.in. na Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie, Paris Design Week i London Design Festival. W październikowym numerze prestiżowego magazynu „Wallpaper", ukazał się specjalny dodatek przedstawiający prace Polaków, m.in. Oskara Zięty, Tomasza Rygalika i Anny Kuczyńskiej oraz prezentacja modernistycznych budynków Saskiej Kępy.

W grudniu Instytut Adama Mickiewicza organizuje kolejne wydarzenie w Hongkongu, dokąd na Inno Design Tech Expo pojedzie wystawa wzornictwa „Must have from Poland". Wyboru prezentowanych na niej obiektów dokonali eksperci największego festiwalu designu w Polsce – Łódź Design Festival.

W 2014 roku Instytut planuje m.in. powrót do Mediolanu. — Wkrótce ogłosimy konkurs na kuratora i projekt wystawy, która ma być spójną prezentacją polskiego designu — mówi Barbara Krzeska z IAM. — W styczniu planujemy współpracę z Meet My Project w Paryżu, w maju z Wanted Design w Nowym Jorku oraz promocję polskich twórców w Londynie, Skandynawii i w Turcji, z okazji 600. rocznicy nawiązania polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych.

O tym, że mamy czym się pochwalić przed światem,  przekonuje wydany właśnie album „Polish Design: Uncut". Jest w nim 120 projektów, wykonanych przez 90 designerów.

Nasz design spełnia światowe standardy i odpowiada na ekologiczne trendy. Dominuje prostota, wiele przedmiotów ma nieco siermiężny sznyt, co nadaje im specyficznego charakteru, który może kojarzyć się ze słowiańską kulturą. Z drugiej strony projektanci nie stronią od nowoczesnych technologii, choćby podawany często za pioniera w tej dziedzinie Oskar Zięta, twórca jednej z najnowocześniejszych technik obróbki stali — FiDU. To połączenie tradycji z nowoczesnością może stać się tym, co szczególnie charakteryzuje polskich twórców.

Reklama
Reklama

Autorami albumu są Czesława Frejlich i Dominik Lisik, niebanalne fotografie, przedstawiające projektantów w niestandardowych sytuacjach wykonał Przemek Szuba, a projekt graficzny Kuba Sowiński.

- O doborze artystów decydowali Czesława Frejlich i Dominik Lisik z krakowskiego „2+3D". Kierowali się dwoma kryteriami, prezentowane w albumie projekty powstały po 2000 r. i trafiły do produkcji — tłumaczy Barbara Krzeska.

Album może być doskonałym przewodnikiem dla tych, którzy chcą urządzić swoje mieszkania. Prezentowane są meble, urządzenia domowe i specjalistyczne, lampy, szkło i ceramika, tkaniny. Ważne jest też to, co otacza nasze domy, temu poświęcony jest dział „środki transportu i przestrzeń publiczna". Mamy też projekty ubiorów i zabawek oraz eksperymenty, takie jak przypominająca sztabkę złota szczotka Bartosza Muchy lub poszczerbione naczynia Kariny Marusińskiej.

Do przeciętnego, kilkudziesięciometrowego mieszkania pasują regały, stoły, sofy i fotele Piotra Kuchcińskiego, krzesła Jadwigi Husarskiej, lampy Darii Burlińskiej naczynia Bogdana Kosaka i kolorowe dywany Joanny Rusin i Agnieszki Czop. Doskonałym akcentem może być fotel RM58 zaprojektowany pod koniec lat 50. przez Romana Modzelewskiego, a odświeżony niedawno przez Vzór. Projektanci z tamtych lat — Roman Modzelewski i Marian Sigmund otwierają część albumu poświęconą meblom, to ich genialnymi projektami inspirują się dzisiaj często młodzi twórcy.

W albumie znajdują się również wywiady z dwunastoma projektantami. Tomasz Augustyniak opowiada o wyzwaniu, jakim jest dla niego projektowanie mebli, a Michał Łojewski o projektowanych przez siebie ekologicznych ubraniach, które, gdy się znudzą, można poddać recyklingowi. Artyści wskazują też na plusy i minusy polskiego rynku, na ciągle niewystarczające zainteresowanie producentów, porównują swoją pracę w kraju i zagranicą.

- To prawda, polscy producenci dość rzadko korzystają z pomysłów designerów, ale to się zmienia. Procentuje również to, że promowani przez nas twórcy są coraz bardziej cenieni zagranicą. Ich projekty są zamawiane do produkcji przez międzynarodowe firmy i sprzedawane na całym świecie — zauważa Barbara Krzeska.

Reklama
Reklama

Album „Polish Design: Uncut" został opublikowany w angielskiej wersji, polska wydana zostanie przez „2+3D" w 2014 roku.

Więcej o designie na culture.pl

 

 

 

 

Polscy projektanci gościli w tym roku m.in. na Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie, Paris Design Week i London Design Festival. W październikowym numerze prestiżowego magazynu „Wallpaper", ukazał się specjalny dodatek przedstawiający prace Polaków, m.in. Oskara Zięty, Tomasza Rygalika i Anny Kuczyńskiej oraz prezentacja modernistycznych budynków Saskiej Kępy.

W grudniu Instytut Adama Mickiewicza organizuje kolejne wydarzenie w Hongkongu, dokąd na Inno Design Tech Expo pojedzie wystawa wzornictwa „Must have from Poland". Wyboru prezentowanych na niej obiektów dokonali eksperci największego festiwalu designu w Polsce – Łódź Design Festival.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Kultura
Arrasy i abakany na Wawelu. A także inne współczesne dzieła w królewskich komnatach
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Kultura
„Halloween Horror Nights”: noc, w którą horrory wychodzą poza ekran
Kultura
Nie żyje Elżbieta Penderecka, wielka dama polskiej kultury
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama