Trudno o zdystansowaną odpowiedź, bo jestem tu od początku. Na pewno dużo się zmieniło. Na starcie mieliśmy tylko archiwum. Przez kolejne lata dorobiliśmy się największego w sieci wortalu teatralnego, siedziby, biblioteki, księgarni, wydawnictw, konkursów ministerialnych i zespołu.
Zaproponuje pani jakieś zmiany?
Rewolucji nie będzie. Przedstawiony przeze mnie w konkursie program był efektem namysłu całego zespołu. Proponujemy zachowanie dotychczasowej działalności z poszerzeniem o nowe tematy i obszary. Na pewno wyodrębnią się nowe działy związane z pedagogiką teatru i prowadzonym od lat nurtem naukowo-?-wydawniczym. Do dwóch prowadzonych przez nas konkursów ministra kultury: na wystawienie polskiej sztuki współczesnej i Teatr Polska dołączy trzeci – Klasyka żywa, związany ?z planowanymi na rok 2015 obchodami 250-lecia teatru publicznego i narodowego ?w naszym kraju. Częścią tego świętowania będzie również cykl 25 krótkich filmów o historii polskiego teatru, który wyemituje TVP. Pracujemy też nad elektroniczną encyklopedią teatru polskiego i teatroteką, czyli platformą edukacyjną.
Patronem Instytutu jest profesor Zbigniew Raszewski. Była pani jego studentką...
Miałam to szczęście. Profesor uważał, że teatr trzeba oglądać z różnych stron – namawiał nas do studiowania innych kierunków: filozofii, antropologii, socjologii. Był niezwykłym erudytą. I prekursorem myślenia, że teatr jest częścią większej całości. Pretekstem do rzeczy poważnych, myślenia o życiu. Studiowanie na Wydziale Wiedzy o Teatrze na początku lat 80. miało trochę „antyczny" charakter. Polegało przede wszystkim na spotkaniach z bardzo ciekawymi ludźmi, którzy chcieli w tej szkole pracować – zresztą często nie mogli wówczas pracować gdzie indziej. To nam dało niezwykłą szansę poznania Stefana Mellera, Aleksandry Okopień-Sławińskiej, Marty Fik, Agnieszki Morawińskiej, Jerzego Axera, Jerzego Koeniga, Jerzego Jackla, Henryka Hinza, Stanisławy Grabskiej... Długa, imponująca lista nazwisk. Zaczęliśmy studia w październiku 1981 roku, od strajku... Prawdziwie formujący czas...
Kopalnia teatralnej wiedzy
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego został utworzony w 2003 r. Zajmuje się dokumentowaniem polskiego życia teatralnego, badaniami nad jego współczesnością i historią, działalnością edukacyjną, ma pomagać w promowaniu polskiego teatru za granicą. Posiada największe archiwum teatrologiczne w kraju (ponad 8 mln wycinków prasowych, 2 mln fotografii, 4 tys. plakatów i afiszy, 800 tys. pamiątek i programów teatralnych, a także wiele materiałów z prywatnych archiwów artystów).