Reklama

Banki kupują sztukę. Pionierem był David Rockefeller

W ostatnim czasie dwa polskie banki utworzyły nowe kolekcje dzieł sztuki. Obecnie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oglądać można najnowsze nabytki mBanku, w grudniu – w Warszawie swoimi wyborami pochwali się PKO BP.

Publikacja: 15.11.2021 21:00

Sopocką wystawę „m jak młodość” można oglądać do 12 grudnia

Sopocką wystawę „m jak młodość” można oglądać do 12 grudnia

Foto: PGS w Sopocie

Nie jest to nowy pomysł instytucji finansowych na tworzenie korzystnego wizerunku, choć jako podstawową motywację deklarują chęć wspierania kultury i sztuki. Pionierem takiego sposobu myślenia był prezes amerykańskiego banku JP Morgan Chase - David Rockefeller, który zapoczątkował zakup dzieł sztuki dla swojej firmy w 1959 roku. W 2000 roku kolekcja liczyła około 30 tys. artefaktów, ale wcale nie była największa. Wśród korporacyjnych kolekcji dzieł sztuki prymat dzierży Deutsche Bank z 55 tys. dziełami artystów XX i XXI wieku z całego świata. Pierwsze zakupione zostały w 1979 roku. W październiku ubiegłego roku wyzbył się jednak około 200 dzieł sztuki. Że interesy tej instytucji nie idą najlepiej, świadczyć też może, że organizowany w Polsce przez bank nieprzerwanie od 2003 roku konkurs dla młodych twórców „Spojrzenia” – w tym roku odbył się po raz ostatni.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama