Zmarł Claude Nobs, twórca Montreux Jazz Festival i przyjaciel muzyków

Legendarny producent i twórca Montreux Jazz Festival Claude Nobs zmarł wczoraj wieczorem w Lozannie. Miał 76 lat – pisze Marek Dusza

Aktualizacja: 11.01.2013 12:45 Publikacja: 11.01.2013 12:08

Claude Nobs

Claude Nobs

Foto: Montreux Jazz Festival

Nobs nie obudził się ze śpiączki po wypadku narciarskim w Alpach. Był najbardziej znanym w show biznesie producentem koncertów, a jego pomysły pozwoliły uczynić Montreux Jazz Festival najsłynniejszą imprezą tego typu na świecie. Na wątpliwości współpracowników, że czegoś nie da się zrobić zwykł odpowiadać: Dlaczego nie?

I dokonywał cudów. Namówił Milesa Davisa by ten po raz pierwszy wrócił do swych dawnych kompozycji. Zainspirował Phila Collinsa by napisał big-bandowe aranżacje swoich tematów. A Carlos Santana miał okazję przedstawić w Montreux trzy projekty: rockowy, bluesowy i jazzowy. Montreux Jazz Festival prezentuje każdego roku ponad 1000 artystów, oferuje ponad 1000 godzin muzyki dla 230-tysięcznej publiczności. Kurort nad Jeziorem Genewskim stał się mekką dla muzyków i fanów z całego świata. Chociaż ma „jazz" w nazwie, nigdy nie ograniczał się do tego stylu. Nobs uważał, że ta nazwa gwarantuje wysoką jakość muzyki.

Claude Nobs, syn piekarza, był najpierw kucharzem, następnie pracownikiem biura turystycznego w Montreux. Pierwsze koncerty zaczął organizować z grupą przyjaciół w 1963 r. W połowie lat 60. poleciał do Nowego Jorku by promować swój region. Jazzowe zainteresowania zaprowadziły go do siedziby wytwórni płytowej Atlantic, gdzie spotkał się z prezesem i producentem Nesuhi Ertegunem. Ten przedstawił mu największą wówczas gwiazdę soulu Arethę Franklin. Nobs natychmiast zaprosił ją do Montreux na festiwal telewizyjny Rose d'Or. - Zapłacę za jej przelot - miał odpowiedzieć Ertegun. Pierwszy sukces zachęcił go do zrealizowania największego marzenia - festiwalu jazzowego.

Pierwszy Montreux Jazz Festival odbył się w 1967 r., trwał trzy dni, a największą gwiazdą był kwartet Charlesa Lloyda z Keithem Jarrettem przy fortepianie. Nobs za największy swój sukces uważa namówienie Milesa Davisa, by w 1991 r. zagrał swoje stare kompozycje z orkiestrą Quincy'ego Jonesa. Był to jeden z ostatnich koncertów wielkiego trębacza. Producent wspominał, ze pierwszy raz spotkał Davisa na festiwalu w Newport. Claude poleciał tam prosto z wakacji w Tunezji i miał na sobie wzorzyste ubranie. - Ładna koszula - powiedział mu Miles na powitanie. - Chcesz ją Miles - spytał Claude i sciągnął ją z siebie. - Nikt dotąd nie zdjął ubrania by mi je dać - odparł Davis i od tamtego czasu zawsze mówił na powitanie Nobsa: - Dzięki za fajną koszulę!

Wszystkie koncerty festiwalowe były nagrywane, a wiele filmowanych przez telewizję. Jedynym artystą, który nie chciał się zgodzić na rejestrację wideo był Marvin Gaye. Wtedy Nobs przyniósł mu do hotelu taśmy z rejestracją koncertów Arethy Franklin i Jamesa Browna. - Gdzie to sfilmowałeś - spytał Gaye. - Tu, gdzie dziś wystąpisz - odpowiedział Nobs. - OK, zróbmy to - zgodził się soulowy gwiazdor.

Kiedy podczas koncertu Franka Zappy w kasynie Montreux wybuchł pożar, Nobs wyprowadził z płomieni kilka osób. Grupa Deep Purple, która nagrywała wtedy w Studio Montreux album „Machine Head", uwieczniła ten czyn i wydarzenie w piosence „Smoke on the Water" nazywając dzielnego Szwajcara „Funky Claude".

Cechą charakterystyczną Montreux Jazz Festival są oryginalne, graficzne plakaty, które można spotkać w całej Europie. Na początku każdego roku Nobs pokazywał nowy plakat i promował swoją imprezę m.in. na targach MIDEM w Cannes. Tu organizował specjalne koncerty, a raz w kasynie Palm Beach wcielił się w rolę didżeja. Najsłynniejszym był koncert jazzowej supergrupy w Pałacu Festiwalowym, w której skład weszli: Herbie Hancock, John McLaughlin, Joshua Redman, Richard Bona i Mono Cinelu.

Kiedy spytałem Joshuę Redmana, jak doszło do tego spotkania, przyznał się, że wchodząc na scenę nie wiedział, kogo tam zastanie. - Tak samo było ze mną - zwierzył mi się później Mino Cinelu. Claude powiedział mi: - Brakuje nam perkusisty, przyłączysz się? Oczywiście, a z kim mam zagrać - spytałem. - Pośpiesz się, oni tam już są - krzyknął Claude i wypchnął mnie na scenę.

Taki był Claude Nobs. Artystom będzie brakować tego błysku w jego oku i serdeczności z jaką ich podejmował w Montreux.

Nobs nie obudził się ze śpiączki po wypadku narciarskim w Alpach. Był najbardziej znanym w show biznesie producentem koncertów, a jego pomysły pozwoliły uczynić Montreux Jazz Festival najsłynniejszą imprezą tego typu na świecie. Na wątpliwości współpracowników, że czegoś nie da się zrobić zwykł odpowiadać: Dlaczego nie?

I dokonywał cudów. Namówił Milesa Davisa by ten po raz pierwszy wrócił do swych dawnych kompozycji. Zainspirował Phila Collinsa by napisał big-bandowe aranżacje swoich tematów. A Carlos Santana miał okazję przedstawić w Montreux trzy projekty: rockowy, bluesowy i jazzowy. Montreux Jazz Festival prezentuje każdego roku ponad 1000 artystów, oferuje ponad 1000 godzin muzyki dla 230-tysięcznej publiczności. Kurort nad Jeziorem Genewskim stał się mekką dla muzyków i fanów z całego świata. Chociaż ma „jazz" w nazwie, nigdy nie ograniczał się do tego stylu. Nobs uważał, że ta nazwa gwarantuje wysoką jakość muzyki.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"