Reklama

Odmienione przeboje Nelly Furtado

Jedna z najpopularniejszych wokalistek zaśpiewa w piątek w Poznaniu. Wieczorem jej kanadyjski koncert pokaże HBO 2

Aktualizacja: 09.07.2008 14:14 Publikacja: 09.07.2008 04:06

Nelly Furtado

Nelly Furtado

Foto: AFP

W zeszłym roku jej piosenki: „Promiscuous”, „Maneater” i „Do It” nie znikały z list przebojów i fal radiowych. Dziewczyna, którą świat ledwie pamiętał z efektownego debiutu przed ośmiu laty, nagle stała się sensacją. Nie dzięki charyzmie czy wyrazistej osobowości. W historii muzyki Furtado zapisze się raczej jako tuba promocyjna rytmów Timbalanda. Od jej albumu „Loose” z 2006 r. zaczął się triumfalny pochód wpływowego producenta.

Nelly skorzystała na tej współpracy komercyjnie, ale utraciła drapieżność, którą przyciągała w debiutanckich nagraniach. Jeśli opierać się na zapisie jej występu, który pokaże w piątek o 22.00 HBO 2, na Malcie zobaczymy przyzwoity popowy show. W ojczyźnie Furtado dała koncert pozbawiony niespodzianek i efektów specjalnych, ale dobrze zaśpiewany i skonstruowany tak, by trzymać w napięciu.

W Toronto zaczęło się od ogłuszającego huku śmigłowca, którego lądowanie widać na wielkim telebimie. Wokalistka pojawiła się na szczycie schodów i śpiewając „Say It Right”, kroczyła w dół. Trochę usztywniona, jakby niepewnie czuła się w butach na wysokim obcasie i w nowym repertuarze. Choć podczas koncertu kilkakrotnie podchodziła do brzegu sceny, tak naprawdę nie zbliżyła się do publiczności. Pomachała, posłała kilka całusów, a na pożegnanie rzuciła mało przekonujące: „Kocham was!”.

Choć większość piosenek prosi się o dynamiczną choreografię, Furtado nie tańczyła, wyręczali ją profesjonaliści, ona tylko markowała ruchy. Nie próbowała przekonać widzów, że stać ją na coś wyjątkowego. Być może dała tym dowód skromności, bardziej prawdopodobne jednak, że wieczór w Toronto pokazał prawdę o współczesnych gwiazdach pop. Świetnie sprawdzają się w wyreżyserowanych wideoklipach, w osobistym kontakcie wypadają słabiej.

Brak estradowego potencjału Furtado nadrabia jednak talentem wokalnym i umiejętnością spojrzenia na swój repertuar z innej strony. Śpiewa piosenki w nowych aranżacjach, o oktawę niżej albo z wyraźnie zmienioną melodią. „I’m Like a Bird”, jej pierwszy światowy hit, w oryginale był pogodną i nieco naiwną wakacyjną piosenką. Jednak w Kanadzie zabrzmiał poważniej, jak opowieść o utraconej tożsamości i poszukiwaniu siebie.

Reklama
Reklama

Romantyczne, ale nieprzesłodzone oblicze wokalistka pokazała w kilku balladach. „Showtime” nabrała intymnego wyrazu, a przy pełnej żalu „All Good Things” można było zapomnieć, że to hit grany w kółko w radiach. Najważniejsze piosenki minionego sezonu Furtado zostawiła na finał. Zadziwiające, jak beztrosko prezentowała „Promiscuous” – klubowy hymn poświęcony krótkotrwałym zbliżeniom i rozwiązłości. To chyba jedyny moment, w którym starsi słuchacze mogą poczuć się nieswojo. Poza tym Nelly udowodniła, że jest artystką popową, czyli dla każdego.

W zeszłym roku jej piosenki: „Promiscuous”, „Maneater” i „Do It” nie znikały z list przebojów i fal radiowych. Dziewczyna, którą świat ledwie pamiętał z efektownego debiutu przed ośmiu laty, nagle stała się sensacją. Nie dzięki charyzmie czy wyrazistej osobowości. W historii muzyki Furtado zapisze się raczej jako tuba promocyjna rytmów Timbalanda. Od jej albumu „Loose” z 2006 r. zaczął się triumfalny pochód wpływowego producenta.

Nelly skorzystała na tej współpracy komercyjnie, ale utraciła drapieżność, którą przyciągała w debiutanckich nagraniach. Jeśli opierać się na zapisie jej występu, który pokaże w piątek o 22.00 HBO 2, na Malcie zobaczymy przyzwoity popowy show. W ojczyźnie Furtado dała koncert pozbawiony niespodzianek i efektów specjalnych, ale dobrze zaśpiewany i skonstruowany tak, by trzymać w napięciu.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Jubileuszowa gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Kultura
Wizerunek to potęga: pantofelki kochanki Edwarda VIII na Zamku Królewskim
Kultura
Czytanie ma tylko dobre strony
Kultura
Popkulturowa kariera „Stańczyka", czyli od muralu w Paryżu do okładki płyty Lady Gaga
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kultura
Polski projekt z nagrodą DesignEuropa Awards 2025
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama